Google en privé leven

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik krijg dagelijks mails van Chinese firma's die mij kogellagers of papier willen verkopen en die meteen in de prullenbak belanden.
Maar recent merk ik dat die mails in verband zijn met wat ik zoek online, een paar weken geleden vond mijn vriendin een rayban bril tijdens een wandeling, ik had toen even gezocht online naar het model om de prijs te zien. De weken erna kreeg ik mails ivm rayban brillen.

Een paar dagen geleden zocht ik online info over pijplijnen (er loopt één van de Nato door mijn terrein), vandaag kreeg ik een mail om mij pijplijn kranen te verkopen!
En dit allemaal op mijn professioneel email adres dat niet eens gelinkt is aan mijn google account of Gmail adres.

Ik gebruik firefox browser met de "noscript" plug in (aanrader) die plugin zorgt ervoor dat je alle sites manueel moet toestaan voordat ze jou info mogen sturen of nemen.
Zo heb ik geen ads (ook niet op youtube) en al jaren geen virussen meer gevonden. Bijvoorbeeld op dit forum alleen zijn er naast de woodworking.nl website, 5 andere verborgen websites actief. In dit geval voor reclame of om je te "analyseren" . Die 5 websites zijn via "noscript" geblokkeerd en het forum werkt prima zonder, als ik ze toesta dan zie ik overal reclame en links.

Iemand nog andere tips? want het is blijkbaar nog niet genoeg wat ik doe.

Timothy
 
A

Athanor

Guest
Ik werk met via een relatief dure provider: XS4ALL. Nooit last gehad van de verschijnselen die jij noemt, ook niet met mijn professionele emailadres. Dus misschien is het de moeite waard om een goede provider te zoeken?


Fons
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
https://ixquick.com/

Google registreert en analyseert je zoekgedrag om de resultaten 'optimaal aan te laten sluiten aan jouw behoeften' en 'geselecteerde leveranciers in staat te stellen je optimaal van dienst te zijn'. Met andere woorden: ze slaan alles op, crosslinken deze gegevens en verkopen de verkregen informatie. Blijkbaar hebben ze een link kunnen leggen tussen je pc en je professionele emailadres. Dat is niet zo heel moeilijk, waarschijnlijk staan er op je pc honderden cookies met daarin onder andere je mailadres, gebruikersnamen voor verschillende websites, creditcardnummers, enzovoort.. Die cookies zijn door iedere website die je bezoekt te lezen. Aan het eind van iedere sessie alle cookies verwijderen helpt, maar dan moet je die dingen iedere keer weer opnieuw intypen.

En wat Athanor ook al aanhaalt: eens met je provider in gesprek gaan over hun spamfilter.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Beter kun je ook STARTPAGE.COM gebruiken in plaats van Google. Startpage houdt je IP-adres verborgen. En als dat niet meer helpt kun je geheel 'underground' gaan met behulp van de TOR-browser.

In ieder geval bedankt voor de 'Noscript' tip. Heb ik geen verveldende reclames meer op YouTube..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedankt voor de tips, heb net startpage als startpagina ingesteld en TOR geïnstalleerd.
Voor de rest was het probleem niet dat de spam mail niet tegengehouden werd door mijn provider, maar dat ze verzonden werd, en dus dat mijn zoekgedrag verkocht werd.
Velen van die provider filters houden ook legitieme mails tegen, mijn plannen die ik verzend via mail naar de USA doe ik met een hotmail adres omdat mijn gewoonlijk adres 7 keren op 10 niet door de spamfilter komt. In Europa raakt het 95% van de keren wel door.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Stel je browser (firefox in dit geval) zo in dat de cookies verwijderd worden als je de browser afsluit.
Ik herken dat je iets speciaals op Internet zoekt, waarna bij een andere site ineens een advertentie verschijnt met exact dat item.
Door de cookies automatisch te wissen, ben je de volgende keer af van die advertenties.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik gebruik, naast allerlei andere maatregelen, Duckduckgo als zoekmachine. Door !g vóór je ziekterm in te voeren krijg je alsnog google zoekresultaten, maar dan worden de zoekopdracht en de zoekresultaten voor zover mogelijk niet aan jou gekoppeld. Je kunt ook !yt gebruiken voor youtube, !amazon etc etc.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Pieter,

firefox: instellingen > Privacy > Geschiedenis, keuze :aangepast instellingen gebruiken voor geschiedenis, keuzerondje aanklikken: Geschiedenis wissen als ik Firefox afsluit, en bij instellingen ernaast minimaal cookies aanklikken.
Joep

Clip firefox.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Dagdagelijks met TOR gaan surfen is ook niet echt aangewezen... Gaat enorm traag in vergelijking met andere browsers.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De dag nadat ik Startpage en TOR geïnstalleerd had kon ik dagenlang 's middags niet op het internet, proxy server fout en firefox die crasht. Ook IE ging niet maar ik kon wel mijn mails lezen, en 's avonds werkte internet wel. Had wel de indruk dat google mij strafte!

Dan maar firefox eruit gegooid en een oude versie geïnstalleerd waarvan ik de installatie folder nog had en het werkt weer, ook na de upgrade tot de nieuwste versie
Startpage en TOR vooral zijn relatief traag, en het nadeel is dat ze je locatie of IP niet gebruiken, dus als je iets zoekt online dat je wil kopen dan krijg je weinig relevante websites van over de ganse wereld. Google is dus nog steeds nodig om bepaalde zaken te zoeken.
Ook heb ik mijn privacy settings in firefox moeten terugschroeven, ik wilde voortaan mijn historiek steeds wissen, maar hierdoor kan je niets opslaan, websites in het drop down menu, weinig cruciale paswoorden voor sites zoals deze enz... Dan ben je iedere keer bezig met inloggen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mijn historie en cookies worde automatisch gewist telkens als ik firefox sluit,. Maar bookmarks maken kan gewoon.
Ook dat lijkt me niet anders onder windows.

Paswoorden staan er ook los van. Als ik ergens inlog krijg ik standaard de vraag of firefox dat paswoord moet onthouden voor me, wil ik niet dus ik heb die vraag ook uitgezet.
Paswoorden op je pc opslaan is natuurlijk een risico van de bovenste plank.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
@Benchworks/Tim.

Ik twijfel of het aan Google alleen ligt. Ik vermoed dat er toch adware/malware op je PC geraakt is.
1) Ik gebruik in Firefox Adblock plus om advertenties te weren
2) Noscript ken ik niet- dank je voor de tip.
3) ADWcleaner is een tooltje waarmee je kan controleren of er adware op je PC geïnstalleerd is. Download de versie van @Bleepingcomputer en kies Scan. Je kan dan zien of hij iets vindt
4) Ik gebruik ook een betalende versie van Malwarebytes. Die houdt continu malware/adware tegen. Met de gratis versie kan je scannen op malware en adware en verwijderen indien nodig. Verschil tussen betalend en gratis is enkel dat de betalende continu scant.
5) Af en toe je PC opnieuw installeren, kan ook helpen (zeker met Windows ;-).

Als je hulp nodig hebt, loop ik eens langs ;-)!

Groeten, Johan
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm klinkt inderdaad toch wel als ad/mallware. Google weet sowieso al meer van ons dan we zouden moeten willen, maar dit gekoppeld naar een mailadres lijkt mij vreemd, ad's en reclame banners op websites werken wel op die manier.

Cookies deleten, een goede adblocker, spamfilters en virusscanner zijn een goed begin om ellende te voorkomen maar doen dus niks tegen adware die al geïnstalleerd is.
Probeer HitmanPro eens, deze kan je eenmalig gratis gebruiken, en is toch al jaren het programma hiervoor.
Zo nu en dan je windows opnieuw installeren en je systeem opschonen kan nooit kwaad.
Ik gebruik Google Chrome met Adblock en dat gaat prima.

http://tweakers.net/downloads/33356/hitmanpro-379-build-225.html
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mijn vraag: heb je windows echt nodig?
Waarschijnlijk krijg ik een hele stormvloed over me heen, maar ik zeg het toch: stap over op Linux. Ben je van malware/adware/virussen af.

Ik heb 1 programma wat alleen onder windows werkt, en voor die 10 minuten per maand start ik XP even op zonder internetconnectie.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Iemen, helemaal met je eens. Ubuntu (meest gebruikte Linux variant) werkt probleemloos en snel. Tip, DOS-programmaś kun je onder Linux draaien via Wine.

Download en installeer Wine en geef aan dat je je DOS (of windows zoals ze het heden ten dage noemen) via wine wilt starten. Ik draai nog steeds Autocad onder Wine...

En o ja, er zijn werkelijk duizenden programmaś voor van alles en nogwat Gratis te downloaden. Tip voor de ontwerpers die straks ook hun 3-D dingetje willen printen: stap over op FreeCad.
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
5) Af en toe je PC opnieuw installeren, kan ook helpen (zeker met Windows ;-).

Niet mee eens, zoiets heeft niet met windows te maken maar alles met de gebruiker die het ding volplemt met rotzooi en alles tegelijk laat opstarten.

Mijn vraag: heb je windows echt nodig?
Waarschijnlijk krijg ik een hele stormvloed over me heen, maar ik zeg het toch: stap over op Linux. Ben je van malware/adware/virussen af.

Ik heb 1 programma wat alleen onder windows werkt, en voor die 10 minuten per maand start ik XP even op zonder internetconnectie.

Wederom ook onzin, zogoed als 100% van de problemen komen door de gebruiker, mallware adware? Dan moet je niet overal op klikken.
Virussen???? Misschien beetje opletten wat voor'n vage websites je bezoekt en programmatjes wat mensen downloaden met "cracks"

Een goede virus scanner (F-secure) en een goede webbrowser (Firefox met Adblock addon (GRATIS) en je komt een heel eind.
Het is gewoon het surfgedrag aan passen en niet klakkeloos overal op klikken, zo snap ik ook niet dat mensen in die bank mailtjes trappen..... ze zijn over het algemeen tenenkrommend slecht en de websites zijn een of ander vaag adres, dus dan let je ook niet op (of mensen gebruiken hun gezonde verstand niet)

Zolang je niet in elke stad elk donker steegje bezoekt zul je ook minder kans hebben om genaaid te worden zeg maar ;).

De dag nadat ik Startpage en TOR geïnstalleerd had TORGLE geneuzel
Je beseft je wel dat de standaard bundle die je kan downloaden, NIET veilig is bij zaken waar het niet voor bedoeld is ze kunnen je dan nog steeds je eigen ip zien. (java script is NIET standaard uitgeschakeld)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.