Iemand bekend met/gehoord van het merk "Record Power, coronet"? (draaibank)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Titel zegt het eigenlijk al, heeft iemand ooit gehoord van het merk Record Power tools? (coronet). Ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van merk. heb een draaibank gekregen die jarenlang bij iemand in een schuurtje heeft gestaan, foto's van de restauratie volgen nog.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
mijn metaaldraaibank is +-350kg

1300 kg = ongeveer evenveel als een gemiddelde 4 persoons auto

een molensteen weegt ongeveer 1200 kg en dat is dan massief steen

verkeerd getypt?
 
Laatst bewerkt:
hahah nee was niet verkeerd getypt:)

een half jaar terug heb ik de mogelijkheid gehad om corrax-staal blokken te krijgen
die waren normaal voor het maken van matrijsplaten,de blokken(platen) waren 5 cm dik en 50x50
ik heb er daar 11(80kg per stuk) van kunnen krijgen,een grotere(120kg)en twee balken van 20x20x100
die platen liggen nu onderaan en in het midden op de bank die op zich ook al een 150kg woog
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb deze een half jaar geleden gekocht: http://www.woodworking.nl/showthread.php?7386-Record-CL-1-houtdraaibank
De machine is van 1998 en is in perfecte staat. Tot nu toe heb ik geen nadelen kunnen ontdekken.
Nog een keer de link naar de dealer: www.capellemanmachines.be

Zie nu dat er in de vorige link 2x http staat, dat verklaart het probleem.
De machine die ik nu heb staan is vergelijkbaar met wat je nu hebt, alleen bij mijne kan de motor met hoofdas een kwartslag gedraaid worden. De kleurschema's hebben ze denk ik aangepast. Alle machines die ik tegenkom zijn donkergroen, mijne is donkerblauw (Ik neem aan dat dit een ouder model is)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
hahah nee was niet verkeerd getypt:)

De draaibank zelf weegt 90 kg, het bokje wat ik heb minstens nog 30 kg erbij. Ik zou misschien zandzakken op de poten kunnen leggen om het geheel wat te bufferen. Wat voor diameters draai je zoal? Ik draai vaak kleine werkstukken. Schalen maken was op mijn vorige draaibank geheel onmogelijk, misschien met wat aanpassingen zou het wel met dit machientje moeten lukken..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn vader had ook een Record (ze staat nog altijd bij mijn moeder), en die is ook donkerblauw. Echt grote stukken draaide hij wel niet, meer klein priegelwerk. Ik heb hem nooit horen klagen, maar waarschijnlijk was dit een verademing na de Ferm.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
ik draai nu tot 60 cm maar ik wil de kop verschuivend maken zodat die helemaal tot aan het eind van het bed kan geschoven worden
dan kun je nog veel groter draaien

Die aanpassing hoef gelukkig ik niet te maken, kan de kop overal plaatsen waar ik wil. Eigenlijk ook overbodig omdat de kop op de record 90° kan draaien
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Mijn vader had ook een Record (ze staat nog altijd bij mijn moeder), en die is ook donkerblauw. Echt grote stukken draaide hij wel niet, meer klein priegelwerk. Ik heb hem nooit horen klagen, maar waarschijnlijk was dit een verademing na de Ferm.

Daar kan ik mij wat bij voorstellen, ik zou zelf ook niet klagen als ik de overstap had gemaakt van een ferm naar een dergelijke machine. Mijn vorige draaibank was een huvema, maar daar begon ook al het een en ander aan los te trillen, af te breken etc.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@Douwe: die van mij heeft ook een draaibare kop/motor en heeft een buitendraaiinrichting. Deze heb ik echter nog niet gebruikt. Ook heb ik nog een blauwe leunspaan er extra bij.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@Douwe: die van mij heeft ook een draaibare kop/motor en heeft een buitendraaiinrichting. Deze heb ik echter nog niet gebruikt. Ook heb ik nog een blauwe leunspaan er extra bij.

Excuus, het leek alsof hij vast zat. Zijn de aandrijfriemen van deze machines nog te leveren?, de snaar die hierop zit is behoorlijk versleten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik had een nagelnieuwe reservesnaar erbij gekregen die ook nodig was.
Ik zou even een mailtje sturen naar of bellen met een van de dealers of de fabrikant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.