Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Remco1980, wat een mooie vondsten zeg! Vooral jaloers op die grondschaaf, daar heb ik zojuist 64€ voor betaald.

IMG_2031.jpg
Ook weer het een en ander gekocht. Setje boren van C.I. Fall met Stanley booromslag, Stanley 78, een zaag met zaagklem, zettang en een vijltje. Verder nog een stanley 71 gekocht, maar die is nog niet binnen.
IMG_2032.jpg
IMG_2034.jpg

Pfoe, veel werk dat slijpen maar het resultaat is er wel naar. De zaag had twee afgebroken tanden, dus moest flink wat vijlen om dat goed te krijgen. Alles keurig geveild, gezet en toen brak er weer een tand af :mad: Kon weer opnieuw beginnen, ditmaal had ik eerst de tanden ingezaagd met een ijzerzaagje zodat ik de tanden in een keer weg kon vijlen, op die manier ging het een stuk sneller gelukkig ;) Handvat ook nog even ontdaan van de shellac en opgezet met boenwas, stuk mooier en voelt ook prettiger.
Ik ben benieuwd of iemand mij wat kan vertellen over deze zaag. Het merk is niet meer echt leesbaar, hopelijk is het een goede zaag.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Vandaag bij een belgische 'legerdump' geweest. Maar daar verkopen ze ook gereedschap e.d., ik dacht he dat is niet duur 7.50 voor een nieuwe Picard hamer ik heb ze op internet voor rond de 20 euro gevonden. Zit ik tevreden in de bus op de terugweg(kwam er toevallig langs voor mn werk) zie ik op de hamer zowel als op de sticker West Germany staan. He dus toch een oudje!
20160418_183452.jpg
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Gisteren op kapaza een Record N°3 schaaf gezien, voor €20 was ze voor mij.
Wel wat opkuiswerk aan, maar zo op het eerste zicht best in goede staat denk ik.

2016-04-19 14.38.57.jpg

2016-04-19 14.39.22.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vanmiddag bij de kringloop een prachtig teak houten waterpasje gevonden voor 1 hele euro. Laats al een tas vol bestek mee genomen bij een opruiming waar niemand wat in zag.

IMG_0002.jpg

IMG_0003.jpg
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Deze via marktplaats kunnen bemachtigen, uit de tijd dat er nog goed gereedschap werd gemaakt helaas heeft de vorige eigenaar geprobeerd de bijlsnede te herstellen en loopt deze daarom nu toch wat raar af maar komt weer helemaal goed, eerst hout voor een steel opzoeken:)


021.jpg
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Vanmiddag bij de kringloop een prachtig teak houten waterpasje gevonden voor 1 hele euro. Laats al een tas vol bestek mee genomen bij een opruiming waar niemand wat in zag.

Bekijk bijlage 47114

Bekijk bijlage 47115

Heb dergelijke ooit eens gekregen van mijn vrouw haar oma.
Werktie niet bepaald meer waterpas maar kwam goed van pas om een een grote splinter te herstellen bij een tuintafel in teak :)

Mooi hout en lekker ruiken!
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Even een vraag je over een Bessey lijmklem.Bij het ontroesten kwam ik tekst tegen op de klem.Namelijk Patent Bessey.(zie foto) geeft dit aan dat dit een vroeg type Bessey klem is?


Tevens nog een Guts van Jernbolaget Eskiltuna tussen een Lotje beitels gevonden.

 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_2105.jpg
Met koningsdag nog wat leuks gekocht. Nieuwe duimstok, gradenboog, Nooitgedacht beitel en twee vijltjes, en dat alles voor 3 euro. Dit was pas de 3e beitel van 12mm :rolleyes:
IMG_2107.jpg
Dus een van mijn 12mm beitels teruggeslepen naar 10mm want die maat had ik nog niet. Deze beitel was toch al niet precies 12mm, varieerde tussen 11,2 en 11,6mm. Nog nabewerkt met een diamantplaatje, is nu netjes overal even breed en keurig recht. Is goed te doen.
IMG_2108.JPG
En ook mijn zelfgemaakte handvatten verbeterd. Afronding aan de bovenkant gemaakt zodat je ze minder snel stuk slaat.

Nog iemand anders die een leuke vondst heeft gedaan?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Tijdje terug kreeg ik ineens een roestige bijlkop in mijn handen gedrukt van een vriend, na vele azijnbaden en staalborstels en hem weer blinkend gekregen en deze steel ervoor gemaakt. Ditmaal met Meranti wig en essen steel.

056.jpg
014.jpg
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo allemaal
Pasgeleden een nogal mishandelde verstaalde kantbeitel van 13 mm gevonden .
Gebarsten en nogal ingekort azijnhouten hecht van Nooitgedacht /daarop lijkend , met gesmede bandjes , ook iets van een nog onleesbaar merk op het nogal verwrongen en scheef geslepen ijzer .
Vooral het vage merk en de gesmede bandjes interesseerden mij .
Hecht en beitel passen mi niet bij elkaar , hecht is rond , beitel is vierkant opgestuikt .
Omdat ik die dag nog niets had uitgegeven vond ik 2 € acceptabel .
Vanmorgen de beitel schoongemaakt , blijkt het een BLECKMANN & FREYMANN te zijn , ook is een (slagers?)hakmes met de letters B&F ingeslagen .
Wat naar dit merk gezocht , kwam bij Wolfgang Jordan terecht , bij het merk BLECKMANN .
Verder niets van FREYMANN / BLECKMANN & FREYMANN cq de letters B & F in een hakmes .
Kent iemand dit ongetwijfeld oude (Duitse?) merk ?
Omdat er ook een hakmes op staat denk ik dat dit merk naast houtbewerkingsgereedschap ook slagersgereedschap maakte .
Zo gauw ik hulp krijg bij het plaatsen van de foto's plaats ik deze hier .
Mvrgr
Adri Louwerse
 
P

Pel

Guest
Mooi handig bijltje, ook de vorm van de steel heb je mooi gemaakt, misschien dat de steel wat lang is, maar dat merk je vanzelf als je er mee werkt.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Het ligt er maar net aan welke werkzaamheden er met een bijltje wordt verricht, als je die schuine bijltjes ziet die veelal in de Scandinavische landen gebruikt worden om een boom recht te maken, die hebben een behoorlijke korte steel. De bijltjes die hier heel vroeger voor hoofdzakelijk dakwerk gebruikt werden hadden een steel van ± 40 cm. Maar meer weet ik er ook niet vanaf Jan.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.