slijpsteen in wording

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Op marktplaats dit oude slijpsteentje gekocht. Het is/was een en al roes, maar dat houd ik wel van.
IMG_9637.jpg
IMG_9639.jpg
Het slopen was ongeveer 2 minuten werk.
Na een paar dagen in de citroenzuur, blijf ik toch een wondermiddel vinden.
DSCN9705.jpg
Het lijkt wel een beetje op smeerolie. Wat wel leuk was dat er een stukje hout kwam bovendrijven. Had al die tijd opgesloten gezeten in de roest,
DSCN9707.jpg
Je ziet het oude gietijzer weer in zijn oude glorie terug komen.
DSCN9709.jpg
Om het goed droog te krijgen gaat het 10 min in de oven op 150 gr C. ( niet lachen )
Omdat ik het metaal ga spuiten is het juist heel makkelijk, het verhoogt de hechting en de droging gaat ook een stukje sneller.
DSCN9710.jpg
DSCN9712.jpg
Het is Hamerite blauw. Ik heb deze kleur al eens eerder gebruikt om een Record schaaf op te knappen. Dit is een restje en omdat ik een beetje een Record fan ben past het goed bij de verzameling.

De rest volgt
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat wordt weer mooi.
Is dat vierkante aan die slinger de metalen as die door de steen gaat? En is die in het midden minder dik dan de uiteinden?

Grts, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
HeD : Ja daar heb ik niet echt op gelet. Ik denk een flinke scheut. 3 of 4 lepels.
Ray : Het asje is is best wel een beetje klein.Maar het is niet taps. Nadat ik hem gepost had kreeg ik al een paar tips. Volgens Roeland moet je het gat in de steen opvullen met kegjes of wigjes. Dat ga ik maar eens proberen. Die post volgt hier.
René : Wat een schatje heb jij daar. Op mijn behuizing staat een 10. Ik denk 10 inch want ik meet ongeveer 25 cm. Zit er bij jouw ook een slinger in de as/steen. Kan je een foto plaatsen van hoe de as in de steen vast zit? Ik kreeg hem heel makkelijk open want er zit maar een bout/moer in de achterkant.

Allemaal bedankt voor de reacties.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
René : Wat een schatje heb jij daar. Op mijn behuizing staat een 10. Ik denk 10 inch want ik meet ongeveer 25 cm. Zit er bij jouw ook een slinger in de as/steen. Kan je een foto plaatsen van hoe de as in de steen vast zit? Ik kreeg hem heel makkelijk open want er zit maar een bout/moer in de achterkant.
EEuh het dotje is niet van mij maar dat wil niet zeggen dat ik m misschien wat beter op de foto kan krijgen staat in een werkplaats van motoren waar onze forum goeroe Jaap wel nostalgische gedachten aan heeft (ottenhof /Scuderia BMW ) of vergis ik mij hierin ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.