Domino probleempje

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dit weekend heb ik enkele kasten gemaakt met de domino. Bij een van de verbindingen had ik blijkbaar een foutje gemaakt, met als resultaat dat ik snel even opnieuw moest infrezen, terwijl er helaas al wat lijm aanhing. Gevolg: een van de indrukbare pinnetjes waarmee je snel de positie voor de eerste domino kan bepalen, zit vast(gelijmd?) en keert niet meer automatisch terug. Onmisbaar is dit niet, en door gewoon af te tekenen kan je het probleem verhelpen, maar het is wel knap vervelend.

Weet er iemand hier raad mee? Bestaat er een product dat ik op het ingedrukte pinnetje kan spuiten waardoor de lijm oplost? Ik heb al eens even gekeken of ik dit kan demonteren, maar dit lijkt me niet het geval.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
thinner lost de meeste lijmen wel op. OPpassen echter met de kunststof delen, die zouden ook wel eens aangetast kunnen raken als er thinner op komt.

Is het pennetje niet magnetisch? MEt een sterke magneet terug trekken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk niet dat thinner werkt op witte pva lijm, als het inderdaad gaat om D2 lijm dan zou je die met water kunnen oplossen.
Ik heb een bokaal met water waar ik mijn lijmborstel in bewaar, soms droogt die bokaal op en zit de borstel volledig vast in verharde lijm. Ik giet er dan weer water bij en na een paar uren is alles opgelost. Bij D3 lijm werkt dit niet!
Nat maken dus, je neemt de kop er dan ook beter af. Als je het echt snel wil doen die dan eventueel in heet water onderdompelen enkele minuten en zodra het los is goed drogen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik sluit me gezien de technische fiche aan bij Benchworks, de eindsterke en vochtwerendheid wordt pas na 7 dagen bereikt dus warm water dompelen lijkt mij de manier, je klikt de kop toch zo erf bij de domino net als bij beitels wisselen? Dat zou moeten werken.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Om het pinnetje los te krijgen zou je warm blazen (föhn) ook nog kunnen proberen. Dit soort lijmen zijn thermoplastische lijmen en worden flexibel als je verwarmt. Als het pinnetje dan weer los komt, dan zou ik idd wel met warm water/doek goed schoonmaken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ten eerste
Misschien wat flauwe vraag maar niet zo bedoeld: Weet je voldoende zeker dat het pennetje door lijm vast zit?

Ten tweede
ik zou eerst een onafhankelijk proefje doen of de lijm voldoende zacht wordt van de fohn. Je krijgt dan ook een idee van hoe heet het moet en hoe zach het wordtt. En ik zou eveneens een onafhankelijk proefje (dwz niet direct op de machiene) wat proefjes doen met kwaadaardige oplosmiddelen zoals aceton en methylethylketon (mag dat nog?) Als je het toepast op de machiene, vermijd dan contact met kunsstof van de machiene of check eerst of het er tegen kan.

klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb mijn domino niet bij de hand, maar ik heb hetzelfde jaren geleden meegemaakt, en er zijn geloof ik gaatjes aan de achterkant zodat je de pinnetjes gewoon naar buiten kan duwen, en dan het pinnetje schoonmaken.

/edit: fotootje gevonden:
domino1.jpg

bron

Om bij het gat achter het rechterpinnetje te komen moet je de aansluiting voor de stofafzuiging demonteren.
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb mijn domino niet bij de hand, maar ik heb hetzelfde jaren geleden meegemaakt, en er zijn geloof ik gaatjes aan de achterkant zodat je de pinnetjes gewoon naar buiten kan duwen, en dan het pinnetje schoonmaken.

/edit: fotootje gevonden:
domino1.jpg

bron

Om bij het gat achter het rechterpinnetje te komen moet je de aansluiting voor de stofafzuiging demonteren.

En uiteindelijk dankzij deze tip opgelost:D Ik had ook al zitten bekijken of het via deze weg ging, maar het leek alsof de achterkant gegoten was en niet indrukbaar, vandaar had ik niet geprobeerd om in te duwen. Was uiteindelijk poepsimpel. Thx!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.