mini review: DIY stofafzuiging met Kärcher, cycloon en dekselvat voor de hobbyist

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Beste woodworkers,

ik heb een stofafzuigingssysteem in elkaar geknutseld en wil graag delen wat ik allemaal geleerd heb.

Ik ben hobbyist, zit niet dagdagelijks in het stof. Wat voor mij belangrijk is:
1) freesstof afvoeren. Na een kwartier frezen zit mijn neus (en ogen) vol troep en snuit ik de rest van de avond.
2) schaven: enorm volume aan schaafsel, onze tuin en die van de buren vol met zooi
3) algemeen: hoe minder stof, hoe minder kuiswerk achteraf

Eerst keek ik naar de stofzuigers van de "merken" zoals bosch, festool, makita...

Goedkoopste zou al snel 250+ euro kosten, en ik kon nergens vinden of de andere merken er dan op passen. Ik heb namelijk tools van allerlei merken.

Ben wat blijven zoeken en hierbij uitgekomen:
  • Karcher WD 3P. Heeft een stopcontact waar je je tool insteekt. Hij begint te zuigen van zodra je de tool gebruikt, support tot 2100W. Amazon Duitsland, 90 euro.
    81Did-XHeCL._SL1500_.jpg

  • Cycloon van ali express uit china, 23 euro.

    cycloon china.jpg

  • Dekselvat 60L. Dit was het moeilijkst te vinden. Na enkele weken zoeken geluk via 2dehands.be met een aanbieder in de buurt. 12 euro.
    9200000075002160.jpg

In totaal daarmee exact 125 euro kwijt.


  • De "3P" extensie van de stofzuiger bevat alle extra onderdelen zoals voor houtbewerking. Hierdoor moest ik geen extra koppelstukken kopen, alle stukken konden op elkaar worden aangesloten inclusief cycloon en dekselvat.


  • Voor de aansluitingen op mijn tools heb ik geen enkele adapter moeten kopen. Moeilijk te vinden en hiervoor vragen ze veel geld. Heb gebruikt gemaakt van overschot aan stukken voor afvoerbuizen. Met een beetje schuren, verdikken met tape en schuimband, heb ik alle toestellen naadloos kunnen doen passen op de 35mm mond van de Kaercher: de freesmachine, cirkelzaag, tafelzaag, schuurmachine, schaafmachine en vandiktebank. De helft van deze machines bezit ik niet zelf maar kan ik lenen.


Het resultaat: zeer tevreden!


samen.jpg


Stofafvoer: zeer goed bij alle toestellen behalve de twee cirkelzagen. Voor de cirkelzaag had ik een T gemaakt om zowel de bovenuitgang als de achteruitgang aan te koppelen met halve zuigkracht per punt tot gevolg. Dit werkte niet. Nadien enkel de bovenuitgang aangesloten en de achteruitgang afgeleid naar een bakje zonder afzuiging. Dit werkt veel beter. En de gewone cirkelzaag, die is er volgens mij gewoon niet voor gemaakt.


Kaërcher zonder cycloon.


Erg tevreden van. Een klein eenvoudig machientje dat uitblinkt in zijn enige taak, vooral voor zijn prijs. Bij het schaven zat de zak wel direct vol na enkele planken (volume: 17L). Mits wat prutsen kun je de zak openknippen in één hoek, legen, en zo hervulbaar maken. Maar bij mij scheurden de zakken erg gemakkelijk waardoor dit toch beperkt is.


Kaërcher mét cycloon en dekselvat.

Er moest een gat gemaakt worden in het dekselvat met een klokboor van 75. Ik had toevallig eentje van 73 en mits wat bijsnijden en schuren paste het. De andere buizen pasten ook na wat goedgemikt schuurwerk.

Ik had weinig verwachtingen bij goedkoop uit china, maar het filtert effectief het merendeel van de stof af naar de ton.
  • Grof stof na schaven:
    20170703_115648.jpg
  • Fijn stof na frezen:
    20170704_191206.jpg

Zoals je kan zien begon de ton al wat in te deuken. Zelfs zo'n stevige ton trek je dus vacuum. Opgelost met een kruisje en de zegen van Onze Lieve Heer:
20170703_132808.jpg


Ik vermoed de cycloon ervoor zorgt dat de papieren zak en HEPA filter relatief gezien véél meer echt fijn stof vangt en hierdoor de zuigkracht na een tijdje wat vermindert (tot je een nieuwe zak steekt) en dat er uiteindelijk ook meer fijn stof wordt uitgestoten.

Nameten kan ik dit niet, ik kan enkel mijn neus nagaan. Ik merk dat de kaercher veel minder geur afgeeft dan onze huis- tuin en keuken stofzuiger met stoffen zak en verwaarloosbare stoffen "brolfilter".

Het is zomer dus nu gebruik ik de stofzuiger buitenshuis. Hier is het vangen van grof stof het voornaamst. Het echt fijne stof waait gewoon weg, heb ik niet merkbaar last van.

Vraag is of je überhaubt echt goed superfijn stof kan afvoeren. Zelfs een "M" stofzuiger van 600 euro filtert deeltjes van een bepaalde grootte en kleiner niet meer. De allerkleinste zijn het schadelijkst, dus lange leve de verse wind.

Wat ik in de wintermaanden ga doen, weet ik nog niet. Rusten en hout laten drogen voor de zomer?


Alle feedback welkom.
 

PaulF

Nieuw lid
29 nov 2016
12
0
Hilversum
Ziet er goed uit Kepernagel. Ik ben ook maar een hobbyist en heb ook zoiets gemaakt. Mijn cycloon had ik voor een paar euro minder via Banggood.com (ook China) en ik heb een stalen vaatje gekocht (15 euro) met deksel en klemring.....dat deukt gegarandeerd niet in. En...... ik heb een stalen ladenkastje op wieltjes in stukken geslepen en er een karretje van gelast. Stofzuiger onderin en daarboven een rekje voor het stalen vaatje, dat ik met een spanband heb vastgezet. Zo neemt alles betrekkelijk weinig ruimte in en is het nog verrijdbaar ook. Ik gebruik gewoon een oude stofzuiger van 2000 watt en het werkt behoorlijk goed. Wat maak je doorgaans van hout?
Groeten, Paul
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Heb dezelfde opstelling en idd deukt het vat in. Ook een kruis gemaakt en heb er een steen in liggen zodat het vat niet omvalt
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Ik heb ook een vergelijkbare opstelling echter ik heb het vat zelf gemaakt van dikwandig PVC (30 cm diameter en ~50 cm hoog) met multiplex bodem en deksel, werkt perfect !
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Dag Paul,

een karretje eronder is inderdaad nog een toekomstige verbetering. Ook zou ik graag sommige "vaste" aansluitingen loskoppelbaar maken zodat het geheel snel op te ruimen is, het volume moet bij mij wel naar beneden vooraleer ik het kan wegzetten. Banggood ken ik niet, ga ik eens checken. Ik maak wat kastjes, tafeltjes en zo voor in huis. En jij?

- - - Updated - - -

Steeneik: heb jij het vat dan rechthoekig gemaakt? Want dan lijkt me ook nog wel een verbetering om plaats te winnen bij het opruimen.
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Hallo Paul,

Ik had al vaker gelezen dat men problemen had met vaten die vacuüm worden getrokken, dat is dus de reden dat ik het vat van dikwandig PVC pijp heb gemaakt. Ik had de mazzel dat ik vlakbij mij in de buurt een stuk kon krijgen toen ze bezig waren met rioolwerkzaamheden. Het gaat dan om 30 cm diameter rioolpijp. Deksel en bodem heb ik van multiplex gemaakt, bodem is gelijmd en het deksel wordt door het vacuüm vastgezogen. Ik heb een vaste opstelling, vat met cycloon staat op de grond in een hoek met ~3 m slang en mijn stofzuiger staat daar boven op een schap aan de muur, opruimen hoef ik dus niet. Werkt al meer dan 3 jaar naar volle tevredenheid.
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Ik gebruik 'm met een klein vlakvandikte bankje (kity 635) en een zaagtafel Electra Beckum PK200) en een enkele keer voor mijn decoupeerzaag of bovenfrees.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Heb je ook foto's van de aansluitingen op de cycloon? Wil zelf ook iets dergeljks maken met de 3P. Maar dan met een metalen vaatje van 30 liter ofzo en de cycloon plat en in het vat. Zijn de aansluitingen vast of demonteerbaar. Mijn karcher is ook onze 'normale' stofzuiger' en ben er erg teverden mee.
 

rutger72

Nieuw lid
20 nov 2012
6
0
Ik heb ook zoiets gemaakt.
In mijn opstelling is de zuigkracht aanzienlijk minder na de cycloon dan voor de cycloon. Hebben jullie dat ook?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Heb je ook foto's van de aansluitingen op de cycloon? Wil zelf ook iets dergeljks maken met de 3P. Maar dan met een metalen vaatje van 30 liter ofzo en de cycloon plat en in het vat. Zijn de aansluitingen vast of demonteerbaar. Mijn karcher is ook onze 'normale' stofzuiger' en ben er erg teverden mee.

Als je een platte 'cycloon' wil moet je even googlen op "Thien Baffle"
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Heb je ook foto's van de aansluitingen op de cycloon? Wil zelf ook iets dergeljks maken met de 3P. Maar dan met een metalen vaatje van 30 liter ofzo en de cycloon plat en in het vat. Zijn de aansluitingen vast of demonteerbaar. Mijn karcher is ook onze 'normale' stofzuiger' en ben er erg teverden mee.

Hier een fotootje:
aansl cycloon.jpg

De buis naar de stofzuiger is vast: bevestigd met een schroefbare sluitring die bij de cycloon zat. Dit zou ik nog graag verbeteren.
De buis naar de "tool" waarvan je wegzuigt is demonteerbaar. Met een beetje schuren pasten die mooi in elkaar.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Dank je voor de snelle foto's. Dus als ik het goed zie zijn ze allebei op de aansluiting van de cycloon geschoven en is de bovenste nog met met een slang klem vast gezet. In mijn ideale ontwerp had ik het idee om de contra van de slang te gebruiken als ware het een stopcontact (van een kapotte Kärcher of zo). Maar zoiets is nergens te vinden of kost me te veel ten opzichte van de rest. Ach, gewoon functioneel is ook mooi (dan heb ik het alleen over mijn eigen ontwerp, niks ten nadele van jouw fraaie constructie).
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb dat met PVC 50 rond opgelost, die kun je eventueel nog warm maken en dan precies op de juiste maat krijgen.
Ook om de stofzuiger aan te sluiten heb ik een stuk PVC gebruikt en daar wat duct tape omheen gedraaid. Ik heb dar intussen wel een steutje onder gemaakt, het is allemaal niet gelijmd dus wilde wel uit elkaar vallen met heen en weer bewegen.
Aan de cycloon kan ik een zelfde dikke slang aansluiten naar de vlak/vandikteband of zoals hieronder gewoon de stofzuiger slang zelf die dan aan de bandschuur/zaag/frees/vlakschuur machines gaat.

20151014_191953.jpg
20151014_191938.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Deze opstelling is precies wat ik nodig heb in mijn keldertje! Ik heb nu helemaal niets aangesloten op mijn CS 50 EB en ik veeg me een ongeluk na wat zaagwerk. Alleen zie ik op Ali door de bomen het bos niet meer. Zo veel cyclonen, zoveel prijsverschillen maar ik zie geen onderling verschil. Kan iemand me een linkje van een geschikt model cycloon bezorgen voor de opstelling met de Kärcher WD 3P?

Groet, Zaagselsnuiver
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
voor de normale 55mm aansluiting zijn er 2 typen, de versie met platte bovenkant zoals ik heb:
Cyclone simpel.jpg

en de aangepaste versie die het nog beter zou moeten doen:
cyclone beter.jpg

Het grote verschil zit me vooral in de bevestiging op je deksel, de eerste heeft standaard een flens, van het 2de model zijn die wat lastiger te vinden maar zijn er wel
cyclone beter met flens.jpg
Voor de rest zijn er wat grotere maten maar het komt erop neer dat de modellen allemaal op hetzelfde neerkomen en je gewoon op prijs moet shoppen.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Bedankt Fantic, ik heb er gelijk een besteld en het is een pak van mijn hart dat ik in ieder geval weet dat het de goeie maat is. Nou op zoek naar een vat en binnenkort bij Coolblue de Kärcher bestellen. Er is op dit moment niet tegenaan te snuiven in mijn keldertje. Is de inhoud van het vat onder de cycloon nog van invloed op de prestaties van het geheel of maakt het niet uit of je een 30 of 60 liter vat gebruikt?

Groet, Zaagselsnuiver
 
Laatst bewerkt:

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Ik heb de 2e uit de foto's van Fantic.

Is de inhoud van het vat onder de cycloon nog van invloed op de prestaties van het geheel of maakt het niet uit of je een 30 of 60 liter vat gebruikt?

Volgens mij maakt dat geen verschil. Enkel als je bewerkingen doet die erg veel volume veroorzaken zoals schaven, dan maakt het iets uit omdat je een 60L minder snel vol zit en dus minder vaak moet erafhalen-leegmaken-terugeropzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.