(Laag) zitmeubel maken voor in de tuin

Brenda1989

Nieuw lid
1 mrt 2016
2
0
Goedenavond allemaal,

Dit is mijn eerste keer op het forum, dus hoop dat ik goed zit, anders hoor ik het graag.

Mijn vraag is als volgt:
Voor in de tuin wil ik een laag zitmeubel maken van hout. Met laag bedoel ik zo'n cm of 20 van de grond. Het is namelijk om straks in de lente/zomer lekker voor het kacheltje te zitten en een gewone stoel is dan net te hoog. Nu hoop ik graag hier advies te krijgen over welke materialen ik kan gebruiken en op welke manier ik zo'n klus het beste kan aanpakken. Hij moet voor 2 personen worden.

Alvast bedankt!
 
Hoi Brenda,

Welkom, je zit hier goed !!!!!. Snuffel door de diverse forums en kijk op bijvoorbeeld google naar voorbeelden van stoelen.
Zelf iets ontwerpen is natuurlijk helemaal top. kun je iets maken wat geheel aan jouw wensen voldoet.
Vaak is het budget de beperkende factor betreffende de materialen die je wilt gebruiken.

Vragen staat altijd vrij en stomme vragen bestaan niet :cool:.

Succes, gr Edwin
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Het begint met fantasie en creativiteit! Bedenk de zithouding, wel of geen armsteunen etc. Daar rolt vervolgens vanzelf een ontwerp uit, dat ontwerp wordt vervolgens iets concreter en kun je gaan bedenken hoe de constructie moet worden, daar rolt vanzelf uit welk materiaal je precies nodig hebt. ALthans, zo zou ik het doen!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik ben zelf fan van het bouwpakketje dat onze design-grootheid Gerrit Rietveld ooit ontwierp voor de firma Metz & Co — in de volksmond ‘kratstoel’ genaamd. Dat kun je aanpassen naar eigen behoefte (hoogte, breedte — de zithoek is prima), is eenvoudig te maken en met een paar kussens erin heel comfortabel:

http://www.rietveldoriginals.com/portfolio/kratstoel/

De link is voor de remake die te koop is, maar het staat iedereen vrij voor eigen gebruik een kopie te maken. Er is ook een aardig boekje waarin veel ontwerpen van Rietveld uitgetekend instaan. Heb ik, denk ik, maar kan het niet vinden…

AANVULLING: Ik zie dat er ook een plaatje van een tuinbank op die site staat:

http://www.rietveldoriginals.com/portfolio/hillebrandt-tuinbank/
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hou ook rekening met de correcte afstanden en hoeken enzo als je een stoel maakt.

Om je hierin te helpen neem eens een kijkje op de onderstaande website. staat heel wat info over ergonomie wanneer je meubels ontwerpt. (Mss wel handig voor meerderen hier)

http://www.core77.com/posts/43422/R...ions-Angles-and-Heights-for-Seating-Designers


trouwens kijk ook eens op Pinterest vind je heel wat interessante zaken op

Mooie link, dank hiervoor

Brenda denk aan houtsoorten die ook gebruikt worden in tuinmeubelen (bij voorkeur europees/FSC), robinia, lariks, red cedar, eiken en zo zijn er nog wel een paar te bedenken. Kies hieruit vooral wat je mooi vind
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Mooie link, dank hiervoor

Brenda denk aan houtsoorten die ook gebruikt worden in tuinmeubelen (bij voorkeur europees/FSC), robinia, lariks, red cedar, eiken en zo zijn er nog wel een paar te bedenken. Kies hieruit vooral wat je mooi vind


ook een zeer mooie vind ik persoonlijk padoek. mooi rood in het begin en verkleurt dan door de jaren.

Houtkeuze kun je ook combineren met de keuze voor je afwerking. (vernis, schilderen, beits etc)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom! De Adirondeck chair is een hele mooie stoel. Of deze er ook tweepersoons is weet ik niet. Maar dat valt uit te googelen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De Hillebrandt Rietveld tuinbank zit in ieder geval reuze. Mooi project om mee te beginnen en de maatgeving ervan is vlot te vinden. Als je van de stijl houdt natuurlijk.
 

Brenda1989

Nieuw lid
1 mrt 2016
2
0
Ik geloof dat ik mijn eigen bericht verwijderd heb toen ik nog het een en ander toe wilde voegen, ik moet de site nog beetje uitvogelen merk ik... lekker slim!! Maar ik wilde jullie sowieso bedanken voor de vele en vooral nuttige reacties en tips. De voorbeelden vind ik leuk om te zien en ook de site waarop de houdingen staan qua zithouding is zeer bruikbaar. Had zelf ook al iets gevonden, maar de link daarvan heb ik niet (alleen screenshot). Ik ga lekker puzzelen en neem alle tips en voorbeelden mee. Belangrijkste aan het bankje word dat-ie relatief laag is (lekkere hoogte voor die kachel) en dat-ie een rugleuning heeft. Nu zitten we vaak op een kussentje of een kratje, maar lekker leunen naar achter zit er niet in. Dat is de voornaamste reden van dit "project".
Nogmaals, ik ga puzzelen en tekenen en als ik wat heb deel ik het, dan hoor ik graag tips van jullie! Bedankt nogmaals en een fijne avond.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Brenda, het handigst is nog een oud bankje te nemen en de poten tot vlak bij de grond afzagen, even schuren en twee keer aflakken. dan ben je snel klaar en kost het weinig.
Soms kan je op marktplaats een oud houten bankje gratis ophalen bij mensen die er vanaf willen.
En als je een bankje tegenkomt zonder rugleuning dan maak je er zelf iets aan vast desnoods.
Je zaagt bijv een paar oude pallets op maat en je monteert het aan het bankje, paar kussens erin voor de rug, je schildert het bankje in een kleur en niemand die het nog ziet als je het netjes doet.
Als je echt je wilt verdiepen in een bankje maken of je wilt iets moois maken koop dan geen hout bij de bouwsuper maar als je je regio vermeldt dan weten anderen op dit forum een goede houthandelaar voor je.
Als het echt nieuw is voor je dan komt er wel iets bij kijken en heb je wel iets aan gereedschap nodig, eenmalig kan je beter huren en als je het vaker gaat doen dan is kopen een betere optie.
Voor de rest; succes en als je weer vragen hebt stel ze dan gerust, alle begin is lastig.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.