vochtigheid MDF

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Hallo,

Ik wou graag even jullie mening over het volgende.

Een paar maand geleden heb ik MDF raamlijsten gemaakt. Eigenlijk heb ik ze twee keer gemaakt. De eerste keer had ik ze direct op maat afgekort. Toen ik de lijsten het weekend nadien wou plaatsen zag ik dat ze allemaal 1mm gekrompen waren (in de lengte). Dus opnieuw gemaakt en toen maar op de kamer gelegd om verder te drogen. ;)
Nu wil ik deze lijsten binnenkort eens omhoog hangen maar ik vraag me af of dat wel zo verstandig is in deze periode. Ik denk dat het vochtigheidsgehalte in huis hoger is dan anders. Zou heb ik een eiken binnendeur die wat knelt. Ik ben dus bang dat ik nu mijn lijsten plaats en ze alsnog gaan krimpen.

Is een vochtigheidsmeter een uitkomst? Ik heb al eens gezocht op het internet, maar wat me opvalt is dat je bij geen enkele MDF kan selecteren. Ik vermoed dat dit is omdat MDF niet uitsluitend houtsoort A of B is maar een mengeling.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ze werken toch wel
gewoon wat overschilderbare acrylaatkit gebruiken in de hoeken voordat je ze afschilderd
 
P

Pel

Guest
Soms lees ik berichten als hier boven, dit zijn dan meestal mensen die nooit in de bouw werkzaam zijn geweest. Het verschil zit hem in een metaal bewerker die op een honderdste van een millimeter werkt, en een bouw timmerman die bijvoorbeeld nog niet op een centimeter kijkt. Wat Fons m.i. bedoeld, je werkt wel met een kunstmatig gemaakte plaat maar je wilt er niets van weten om de kopse kanten even in te smeren met een beetje acrylaatkit zodat je die millimeter helemaal niet meer ziet als het geschilderd is.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
En dan: superstrak passend krijg je het nooit, al plaats je het midwinter.. om de boel goed af te sluiten moet je kitten. Ik neem iig niet aan dat je je badkamer met spuug van een blauwtenige roodstaartmus waterdicht hebt gemaakt :p
 
P

Pel

Guest
En dan: superstrak passend krijg je het nooit, al plaats je het midwinter.. om de boel goed af te sluiten moet je kitten. Ik neem iig niet aan dat je je badkamer met spuug van een blauwtenige roodstaartmus waterdicht hebt gemaakt :p

Ha.. Ha.. Haa.. :D ;)

Groet Pel.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Soms lees ik berichten als hier boven, dit zijn dan meestal mensen die nooit in de bouw werkzaam zijn geweest. Het verschil zit hem in een metaal bewerker die op een honderdste van een millimeter werkt, en een bouw timmerman die bijvoorbeeld nog niet op een centimeter kijkt. Wat Fons m.i. bedoeld, je werkt wel met een kunstmatig gemaakte plaat maar je wilt er niets van weten om de kopse kanten even in te smeren met een beetje acrylaatkit zodat je die millimeter helemaal niet meer ziet als het geschilderd is.

Groet Pel.

Wat maakt het nu uit dat het een kunstmatig gemaakte plaat is? Het lijkt op niets om met acrylkit te moeten gaan prutsen. Dat zie je sowieso. Acryl krimpt dan nog eens ook.

Ik heb voor een toren een ronde venstertablet gemaakt, wel die sluit perfect aan en is winter en zomer gesloten. Dus ik gaan nu voor die raamlijsten niet lopen knoeien met kit.

Voor de volledigheid, ik heb MDF gekozen omdat ik een plaat moest hebben van minimaal 28cm breed, verschillende houtleveranciers konden maar massief hout tot 25cm leveren. En dan moet je een keuze maken. Nu kan ik moeilijk veranderen van materiaal.


Heeft een van jullie een vochtmeter in gebruik?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Pel gaf inderdaad een uitleg van mijn gedachten:rolleyes:. Ik begrijp uit je reactie dat daar niet een knelpunt zit. Ik denk dat je dan met een probleem blijft zitten, ik heb architraven van MDF in verstek gezet en keurig geplamuurd, maar nu toch wat haarscheuren te zien op de verstekken..... ik leef er maar mee:(

Fons
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Kan de blauwtenige roodstaartmus niet vinden via Google. Heeft iemand een paatje van dat beest?

Your search - blauwtenige roodstaartmus - did not match any documents.

:cool:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Duidelijk, ik dacht dat het iets rechtsgedraaid stinkhippie-achtigs moest zijn.. Nu snap ik het beter.. Er zijn volgens mij wel andere oplossingen die minder werken.. Lijkt mij dat je wat ruimte over moet laten voor het werken. Wil je dat niet ben ik benieuwd welke oplossingen er dan aangedragen worden!

Kan de blauwtenige roodstaartmus niet vinden via Google. Heeft iemand een paatje van dat beest?

Your search - blauwtenige roodstaartmus - did not match any documents.

cool.png


is dit wat? :D:D:p

red-fox-sparrow-img_5745c2a9-maria-de-bruyn-res.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mdf voor vochtige ruimtes heet V313.
Wellicht zijn western red cedar boeidelen een optie. Of western red cedar brede planken. Zijn wel leverbaar tot zo' n 300 mm, maar wel moeilijk vinden.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
if you cant beat them , join them
maw respecteer de eigenschappen van het materiaal waarmee je werkt
als mdf voor deze toepassing te veel krimpt/uitzet agv veranderingen in de luchtvochtigheid
zou ik een oplossing zoeken die dat toelaat en eenvoudige verstekken werken hier niet.
ik zou dus zoeken naar een oplossing die de ongewenste naden afdekt .
een nachtje creatief slapen helpt dikwijls .
groetjes
drever
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Gewoon een v naatje frezen valt het niet op.
Zoals bij laminaat daar zie je op den duur ook naden verschijnen ,maar als je de v naat variant neemt valt het niet op.
Je kan ook een aluminium plaat aan de onderkant verlijmen met een pu kit.
Over de naad dan vangt de alu plaat de krimp redelijk op.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Gewoon een v naatje frezen valt het niet op.
Zoals bij laminaat daar zie je op den duur ook naden verschijnen ,maar als je de v naat variant neemt valt het niet op.
Je kan ook een aluminium plaat aan de onderkant verlijmen met een pu kit.
Over de naad dan vangt de alu plaat de krimp redelijk op.

Bedankt voor je inbreng.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb al tal van paneeldeuren gemaakt in mdf voor bij mij in huis, laat me eerlijk zijn, ik heb nog geen enkel waar de lak gebarsten is ter hoogte van de verbindingen... De verbindingen maak ik met domino's, witte houtlijm en daarna klemmen. Als je nu een van een lijstje de hoeken, in verstek, met een domino of lamello erin verlijmt en klemt met een spanvijs... ik kan me toch niet inbeelden dat die verbinding open gaat, laat staan dat je daar 1mm speling krijgt???
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
En om bij die 1mm krimp te komen, zijn de stukken 2x met dezelfde meter opgemeten? Je kan immers een verschil hebben bij het opmeten van hetzelfde stuk met verschillende rolmeters of vouwmeters...
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Situatie is als volgt, een toren met 5 ramen naast elkaar. Tussen de ramen telkens een lijst in MDF. De eerste heb ik gefreesd en meteen op maat gezaagd. Deze pasten naadloos. Geen speling. De week nadien alle lijsten een millimeter te klein. Dus het verschil ligt niet in een andere meter of wat dan ook. Zuiver krimp van het MDF. Ik had de maten opgeschreven en als ik na een week met dezelfde meter controleerde telkens een millimeter minder. Die plaat moet vrij nat geweest zijn kan bijna niet anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.