Droogplekken op gedroogd onbehandeld eiken.

veer

Nieuw lid
3 feb 2015
3
0
Beste woodworking. Ik ben een keuken etc aan het maken en gebruik hiervoor geschaafd gedroogd eiken voor. Nou komt het voor dat bepaalde planken donkere strepen van latten voor het drogen van de planken/opslag hebben. Volgens mij het zogenaamde bloeden van eiken als het nat is. Weet iemand hoe je dit weg krijgt. Veel er af schuren/ schaven vind ik zonde alleen als last resort.image.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als dit op een regelmatige afstand is afgetekend, zullen het de drooglatten kunnen zijn die zich hebben afgetekend tijdens het droogproces van het hout.
Hoogstwaarschijnlijk werden er drooglatten met harsen er tussen geplaatst.
Denk aan denhout.
Dit k zal misschien weg te krijgen zijn met bleekzuren.
Opletten als je dit aanbrengt, het hout zal dan volledig bleken.
Dit moet je al goed onder de knie hebben.
 

veer

Nieuw lid
3 feb 2015
3
0
Het eiken gaan we roken en daarna met een op olie basis met wax grijzig maken. Het word donkerder dan. Bij eerdere projectjes bleven de strepen zichtbaar.
 

veer

Nieuw lid
3 feb 2015
3
0
Als dit op een regelmatige afstand is afgetekend, zullen het de drooglatten kunnen zijn die zich hebben afgetekend tijdens het droogproces van het hout.
Hoogstwaarschijnlijk werden er drooglatten met harsen er tussen geplaatst.
Denk aan denhout.
Dit k zal misschien weg te krijgen zijn met bleekzuren.
Opletten als je dit aanbrengt, het hout zal dan volledig bleken.
Dit moet je al goed onder de knie hebben.

Ik zou dan met een ontweringswater aan de slag moeten gaan denk ik. Hoe zit het dan dat je het eiken weer vochtig maakt + tast dit het eiken niet teveel aan?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zou dan met een ontweringswater aan de slag moeten gaan denk ik. Hoe zit het dan dat je het eiken weer vochtig maakt + tast dit het eiken niet teveel aan?

Ik zou het eens uittesten op een reststukje als je dit hebt.
Breng het eens matig aan.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Die dwarsstrepen worden inderdaad veroorzaakt door de latten, hebben we (af en toe) jaren last van gehad totdat zagerij een iets andere droogmethodiek ging gebruiken. Op de plaats van de latten droogt het hout minder snel, dus als er brede, natte, of al verweerde latten worden gebruikt of als het hout af en toe weer nat regent of als het onvoldoende ventileert krijg je geheid en zeker latten in je hout.
Soms kun je ze eruit schaven, meestal lukt dat niet en wij hebben geen methode ontdekt om ze onzichtbaar te maken. Het enig wat je eraan kunt doen, zoek een andere leverancier.

succes ermee,
Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.