Eiken boomstamtafel

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Hieronder het verslag(je) van de bouw van mijn eiken boomstamtafel.

Nadat het idee al maanden in mijn hoofd zat en ik regelmatig een keer op marktplaats keek of iemand het juiste hout te koop had vond ik 2 weken geleden de juiste advertentie. Iemand verkocht eiken schaaldelen tussen de 80 en 100cm breed en 4 meter lang. Gelukkig was het ook nog dicht in de buurt (25km) dus snel de aanhanger achter de auto en hup er naar toe. Daar aangekomen de verschillende delen bekeken (hij had net een nieuwe lading binnengekregen dus volop keuze). Omdat alle delen aan de kopse kanten een scheur van 80 tot 100cm lang hadden van het drogen heb ik een deel van 280cm afgezaagd voor het blad en een deel van 2 meter voor de poten.

De delen in de aanhanger maar omdat het regende is het lange deel van 280cm niet geheel droog gebleven. Ik heb een huifaanhanger van 2,5 meter dus er stak een stukje uit en dat is op de terugweg nat geworden. Thuis gelijk droog gemaakt al was alleen het buitenste gedeelte nat.

Hieronder de foto's. Mijn vader en goede kennis zijn in actie te bewonderen maar ikzelf niet, er moet toch iemand de foto's maken.;)
 

Bijlagen

  • tafel1.jpg
    tafel1.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 763
  • tafel2.jpg
    tafel2.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 759
  • tafel3.jpg
    tafel3.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 757
  • tafel4.jpg
    tafel4.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 756
  • tafel5.jpg
    tafel5.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 757
  • tafel6.jpg
    tafel6.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 758
  • tafel7.jpg
    tafel7.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 756
  • tafel8.jpg
    tafel8.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 758
  • tafel9.jpg
    tafel9.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 757
  • tafel10.jpg
    tafel10.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 757

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
tafel11.jpg

Hier de laatste foto.

Zoals op de foto's te zien was het eerst de bedoeling om het blad te lijf te gaan met een bandschuurmachine. Hiermee kregen we alleen de "lijnen" die er in gekomen zijn met het zagen er niet uit. Het blad werd wel mooi glad maar was niet bijzonder fraai. Toen de schaafmachine maar gepakt en van het hele blad een paar millimeter afgeschaafd zodat de lijnen verdwenen waren. Hetzelfde hebben we met de poten gedaan.

Om de randen van de tafel mooi glad te krijgen hebben we eerst de grote stukken schors er met een beitel ruw af gehakt. Vervolgens met ronde schuurschijven voor op een slijptol de overige schors verwijderd en het grootste gedeelte glad gemaakt. Daarna met de bandschuurmachine om de strepen en vegen van de schuurschijf weer weg te halen.

Omdat het blad iets hol staat (2 a 3mm) hebben we aan de onderkant waar de poten moesten komen wat afgeschaafd in het midden zodat de poot goed bevestigd kon worden. Nog een dwarsbalk in het midden voor het eventuele schudden, al was de tafel al stevig zat zonder de dwarsbalk. We hadden de tafel losjes in elkaar gezet zodat hij weer uit elkaar kon voor het lakken, althans dat was het idee. Bij 1 poot braken 2 schroeven af (en het waren geen goedkope schroefjes:eek:) dus hebben we die poot maar laten zitten.

De onderkant staat 2x in de blanke lak, de bovenkant en de poten 3x.

Voor het lakken is er aan 1 kopse kant weer een scheur in het blad gekomen, ondanks dat het hout al jaren heeft gedroogd werkt het dus toch nog vrolijk door. We hebben in de scheur aan de onderzijde gelijk een aantal flinke schroeven gedraaid en hopen dat het hierbij blijft.

De totale afmetingen zijn:
180cm lang
85/90cm breed (bovenkant van het blad, dus met de schuine zijden erbij 100 a 105)
76cm hoog.
Gewicht: heel veel:cool:

Gelukkig is moeders tevreden met het resultaat dus mag de tafel blijven staan. ;)
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik weet niet of ik pocket hole verbinding zou hebben gedurfd hiervoor, maar de poten zullen gelijk met het blad gaan krimpen en uitzetten. Dus op dat vlak kan het al weinig kwaad denk ik.
Het resultaat mag er zijn in ieder geval, dat stuk dosse is wel uitzonderlijk plat, goeie vondst!
 
A

Athanor

Guest
Leuk dat je voor je moeder zo'n mooie tafel hebt gemaakt! Ik hou wel van dergelijke modellen. Was het hout goed gedroogd? Ik zie nog een restje van een scheur, heb je ook overwogen om er zo'n vlinder in te monteren?

Proficiat met het resultaat!


Fons
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Erg mooie tafel. Wel scherpe hoeken, voor mijzelf (gezin met kleine kinderen) had ik ze afgerond. Zo'n scheurtje in het blad vind ik bij een dergelijke tafel niet storend.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Bedankt voor de complimenten!

@Benchworks: we wisten eerst ook niet zo goed wat we er mee aan moesten, maar omdat de poten vrij hol (of bol, net hoe je het bekijkt) staan was een hoeklijn of iets anders aan de binnenkant geen optie. Daarom voor deze manier gekozen.

@Athanor: Als moeders blij is, is iedereen blij. ;) Er is inderdaad een scheur in gekomen (heb ik later ook toegevoegd in mijn laatste bericht) en zoals de scheur nu is kan ik er prima mee leven. Alleen omdat het dus niet meer moet worden hebben we er een aantal schroeven kruislings in gedraaid. Van links onder naar rechtsboven en andersom. Als de scheur dieper gaat is dat op zich niet erg, maar de kier die je dan krijgt vind ik lelijk.

@Paulo: De kosten voor het hout waren 400 euro, + 2 blikken lak en een paar uur van je vrije tijd.

@Bjorn: De hoeken zijn inderdaad voor kleine kinderen te scherp, gelukkig is het kleinste kind in huis 18 jaar dus is dat probleem hier niet meer aan de orde.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Marco dat is een leuke tafel geworden
Al zou persoonlijk het blad andersom hebben gebruikt omdat hij dan groter is

wat voor lak zit er op?
op de foto oogt hij nog behoorlijk naturel
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
dat stuk dosse is wel uitzonderlijk plat, goeie vondst!
@ Benchworks, wat bedoel je hiermee als ik vragen mag.

@MarcoZ
Die scheur geeft wel wat extra karakter aan het geheel. Zou je echter niet overwegen er een zwaluwstaart in te zetten om verder scheuren in de perken te houden? Ik vraag me namelijk af of schroeven dat aan kunnen.

Mooie tafel geworden overigens :)
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Marco dat is een leuke tafel geworden
Al zou persoonlijk het blad andersom hebben gebruikt omdat hij dan groter is

wat voor lak zit er op?
op de foto oogt hij nog behoorlijk naturel
Ik ben het met je eens, niet omdat het blad dan groter is, maar de lijn van de poot klopt dan met de rand van het blad, geeft iets meer spanning.
Wel een mooie tafel uit een prachtig stuk hout.
 
A

Athanor

Guest
Ik zou ook kiezen voor de manier waarop je het nu hebt uitgevoerd, geeft meer zicht op de structuur van de boom. En als je het voor het kiezen hebt misschien nog een plank die iet dichter bij het hart van de boom zit?


Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Benchworks, wat bedoel je hiermee als ik vragen mag.

Ik weet niet of er een ander Nederlands woord voor is want ik heb mijn houtbewerking studies gedaan in het Frans, maar "dosse" betekend hier (om het eenvoudig te houden) schaaldelen die niet kwartiers gezaagd zijn. En die dus vaak ook stevig hol staan na het drogen.

De €400 lijkt mij nogal duur, maar ik ga ervan uit dat je in Nederland zit, want geen enkele Belg wil gezien worden met Heineken bierbakken in zijn garage :p
Aan de prijzen hier zit je voor dat volume rond de €300.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik heb juist gekozen om deze kant boven te doen zodat de vorm van de zijkanten goed te zien is. Anders had je inderdaad een groter blad gehad, maar ook iets minder uitstraling vind ik zelf.

Ik vind 400 euro wel meevallen, het deel voor het blad was 280 cm lang (100 cm heb er bij moeten kopen met een scheur er in, dus dat is dus duur afval) gemiddeld 90cm breed en 6,5 cm dik. Deel voor de poot was 200cm lang, 80cm breed en 8cm dik. Dan kom ik totaal op 0,3m3 eiken. Ik kom inderdaad uit Nederland, en de kratjes bier zijn ondanks dat ik geheelonthouder ben toch wel erg handig. ;)

Er is inmiddels wat nieuws besteld, omdat de salontafel nu ook moet vertrekken haha. Dus binnenkort weer een update.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had gerekend op 52mm, dan is het inderdaad niet zo duur. En mijn hout koop ik ook per boom. Want als je één plank neemt uit een bool dan is het altijd duurder.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...
want geen enkele Belg wil gezien worden met Heineken bierbakken in zijn garage :p

:D

En Limburgers ook niet,
Tijd geleden was ik in de supermarkt, vroeg een oudere man aan een jonge medewerkster welk bier er in de aanbieding was. Heineken, zei de medewerker. Waarop de oudere man dood serieus zei. "Ik vroeg bier, Heineken geef ik mijn ergste vijand nog niet te drinken" :D

Ik zeikte bijna in mijn broek van het lachen! Arm meiske snapte er niks van.
 

hansdelva

Nieuw lid
10 apr 2016
1
0
Waar kan je (gunstig geprijsde) brede schaaldelen kopen in België? Eiken, liefst 80 cm breed.
Dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.