Weer een vraag over afkort/miter zagen...ja weer :)

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hallo forumers,

na hier een aantal weken rondgekeken te hebben en verschillende treads gevolgt te hebben.
Heb ik toch een aantal vragen.

Het is geen geheim dat Festool op dit forum behoorlijk aanbeden wordt.
Ik zou zelf graag het hele scala van Festool willen hebben, maarja budget gaat dat niet trekken.
Nu mijn vraag over afkortzagen.
Ik zat een beetje te struinen op marktplaats om de tijd te doden voor de nachtdienst.
En ik kwam een 2de hands Kapex 120 tegen voor +/- €800
Vergeleken met de nieuwprijs is dat nog redelijk te doen.
Maar als ik dan ga kijken op bvb ToolMax of Nation, dan is een DeWalt DW717XPS nieuw €855

Is Festool van zo'n kwaliteit dat een 2de hands net zoveel kost als een nagelnieuwe DeWalt?
Zo ja, en ik zou hem willen bekijken. Waar moet ik op letten bij de aankoop van 2de hands gereedschap en in het bijzonder een Kapex?

Sorry voor deze zoveelste topic over afkortzagen, maar deze vraag had ik eigenlijk nog niet echt gezien.

Alvast bedankt Bas
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo forumers,

na hier een aantal weken rondgekeken te hebben en verschillende treads gevolgt te hebben.
Heb ik toch een aantal vragen.

Het is geen geheim dat Festool op dit forum behoorlijk aanbeden wordt.
Ik zou zelf graag het hele scala van Festool willen hebben, maarja budget gaat dat niet trekken.
Nu mijn vraag over afkortzagen.
Ik zat een beetje te struinen op marktplaats om de tijd te doden voor de nachtdienst.
En ik kwam een 2de hands Kapex 120 tegen voor +/- €800
Vergeleken met de nieuwprijs is dat nog redelijk te doen.
Maar als ik dan ga kijken op bvb ToolMax of Nation, dan is een DeWalt DW717XPS nieuw €855

Is Festool van zo'n kwaliteit dat een 2de hands net zoveel kost als een nagelnieuwe DeWalt?
Zo ja, en ik zou hem willen bekijken. Waar moet ik op letten bij de aankoop van 2de hands gereedschap en in het bijzonder een Kapex?

Sorry voor deze zoveelste topic over afkortzagen, maar deze vraag had ik eigenlijk nog niet echt gezien.

Alvast bedankt Bas

Wat voor jou de rede dat de Kapex 120 nodig hebt. Allleen het merk Festool? Dan zou ik naar een dewalt kijken. Op Amazon.com staan heel veel review van DeWalt machines.

http://www.amazon.com/DEWALT-DWS780-12-Inch-Sliding-Compound/product-reviews/B00540JS7C

Ik heb er heel veel gelezen. De conclusie is dat beide echt goede machines zijn.

Maar koop vooral een goed (CMT) zaagblad. Ik lees toch op dit forum toch best vaak dat ze een dure Festool machine gekocht hebben met een Ecotools zaagblad. Dan heb je, je geld niet goed besteed.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Reden van een afkortzaag koop is simpel, makkelijker, sneller en accurater werken.
Kijk, voor de gemiddelde tuinset/wandkast/kledingkast hoef je echt geen afkortzaag te hebben.
Dat kan je ook met een normale cirkelzaag en een goede (zelfgemaakte) liniaal.
Maar het maakt het wel een stuk ..... (zie bovenstaand)

Ik zat zelf te twijvelen tussen een goeie tafelzaag en afkortzaag.
De berichten/reacties die ik krijg op YT van bvb Steve Ramsy/Marc Spagnuolo/DiResta etc
Die zeggen allemaal, als je een groot machine moet hebben, ga voor een tafelzaag. Daar kan je 95% mee doen wat je ook op een afkortzaag kan doen.
Maar andersom is het nog niet eens 25%.
Helaas denk ik niet dat ik een tafelzaag kwijt kan in mijn (standaard) garage.
Aangezien ik de komende tijd vooral tuinmeubelen en huis meubelen ga maken denk ik eerder dat een afkortzaag de betere keuze is.
Voornaamste reden is de ruimte. Tis een standaard garage, dus 3,5x7 mtr ?
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Heb je al een goed beeld van waar je 'm voor nodig gaat hebben? Dat zou voor mij de eerste afweging zijn bij de aanschaf van een nieuw stuk gereedschap. Ik heb jarenlang met veel plezier met een scheppach bouwzaag gewerkt bij de verbouwing van mijn boerderij... totdat ik aan meubeltjes begon... tafelpoten werden (zoals in die bekende reclame ;) ) steeds korter voordat ze uiteindelijk enigszins gelijk waren...
Maw: bedenk welke nauwkeurigheid je nodig hebt voordat je iets aanschaft.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De Festool is een erg mooie machine, werkt handig, nauwkeurig en beperkt stof best aardig. Dewalt/Makita zijn zeker niet slecht, maar net ff wat minder gelikt.
Of je het extra geld over hebt voor de Festool is aan jou, voor alleen wat haaks afkortwerk is het wat overkill.

Ik zou trouwens eerst voor een zaagtagel gaan, geeft je meer mogelijkheden idd. Moet toch makkelijk passen in een garage?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wat is er mis met een ecotools zaagblad? Op het prijsverschil na merk ik niet echt verschil in standtijd met veel duurdere bladen.
 
A

Athanor

Guest
Ik had een hele Roblandcombinatie met swingarm in eenzelfde garage, alleen geen auto erbij....

Fons
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik had een hele Roblandcombinatie met swingarm in eenzelfde garage, alleen geen auto erbij....

Fons

Haha, nee dat waren 2 van mijn deal breakers in het aankoop van een nieuw huis, waar we overigens afgelopen maandag de sleutel van hebben gekregen JOEPIE !!! :D
1. houtkachel of alles brander
2. garage
niet voor de 2 auto's of motor maar om er mijn "werkplaats" van te maken.
Btw, zodra het asbest uit de garage is ga ik ook zeker julie vragen om een mening qua indeling van de garage ;)

Ik ben een aantal weken geleden bij de dealer in Utrecht geweest voor de Harvey tafelzaag.
Wel gekeken naar de "basis" uitvoering, want de uitvoering met extra tafel aan de rechterzijde ga ik zowiezo niet passen.
En het ziet er erg gelikt uit, veel meer solide, accurater dan de HBM waar ik eerst naar zat te kijken.
Het geheel zat gewoon beter in elkaar.
en hoezeer ik ook zit te kwijlen naar zo'n machine, mijn achterhoofd gevoel bekruipt mij op dat ik nooit de volle potentie van zo'n apparaat ga halen.

Deels daarvan is mijn intentie voor het apparaat.
Het eerste jaar, zal ik voornamelijk tuinmeubelen en kasten etc maken in en om het huis van mij en van vrienden.
Dan zegt mij (hoeveel ik die tafelzaag ook wil hebben) dat ik geen tafelzaag nodig heb.
Dus dan ga ik liever voor een degelijke afkortzaag.

Heb ook al meerdere keren zitten kijken bij die Ferm dingen bij de praxis etc.
Sorry, maar dat is echt meuk.
Rammelt aan alle kanten en dan was hij nog NIEUW uit de doos gehaald voor mij.
Ik spendeer dan liever een aantal honderden meer zodat ik weet dat ik een machine heb die kwalitatief veel beter is en waar ik mijn werk mee kan doen.
Maar ook eentje die waardevast is.

Stel, stel over 3/'4 jaar vind ik het hout bewerken allemaal wel gezegend, dan ga ik die Ferm of whatever niet aan de straat stenen kwijt raken.
Zoals ik al zei, die advertentie op MP zei €800 voor een machine van 5 jaar oud.
Dat heb je nog een gedeelte terug van je investering.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je regelmatig meubels gaat maken in een werkplaats is een tafelzaag gewoon handiger. Werkt sneller en nauwkeuriger voor reeksen.
Schulpen wordt helemaal een probleem, daar heb je nog een (inval)cirkelzaag met lineaal voor nodig
Ik heb ook een afkortzaag van Metabo, maar die gebruik ik weinig. Enkel voor verstekken en op verplaatsing. Verstekken zagen kan ik ook op de combinatiemachine, maar de afkortzaag is sneller ingesteld.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik ben begonnen met een afkortzaag maar die heb ik nadat ik een zaagtafel gekocht had eigenlijk niet meer aangeraakt en daarom verkocht.
Een zaagtafel die je in kan klappen neemt ook lang zoveel ruimte niet in. Heb zelf nml. een Festool CS70 en al mijn gereedschap ligt in een schuurtje van 2,5 bij 2,5 :p .
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Wat voor jou de rede dat de Kapex 120 nodig hebt. Allleen het merk Festool? Dan zou ik naar een dewalt kijken. Op Amazon.com staan heel veel review van DeWalt machines.

http://www.amazon.com/DEWALT-DWS780-12-Inch-Sliding-Compound/product-reviews/B00540JS7C

Ik heb er heel veel gelezen. De conclusie is dat beide echt goede machines zijn.

Maar koop vooral een goed (CMT) zaagblad. Ik lees toch op dit forum toch best vaak dat ze een dure Festool machine gekocht hebben met een Ecotools zaagblad. Dan heb je, je geld niet goed besteed.

Een ecotools 60T zaagblad zaagt merbau beter dan het standaard Festool Kapex 60T blad:confused:
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zat/zit in hetzelfde schuitje.
Zelf dacht ik eerst een Milwaukee MS216 te kopen, maar na iets langer nadenken gaat deze zaag me misschien toch wat tekort schieten.
Volgende zomer ga ik een buitenpoort zetten, een afdak en ook de hele zolder onder handen nemen.
Hiervoor heb ik dus een zaag nodig met een groter bereik.
Ik dacht eerst voor de duurdere Makita/Metabo te gaan, maar als ik nog een beetje doorspaar dan heb ik een Kapex in mijn bezit.
Mijn lokale dealer keurde Makita/Metabo zeker niet af, maar sommige klanten hadden al eens laten vallen dat ze toch wat spijt hadden dat ze niet ietsje meer hadden gegeven voor een Kapex.

Voor mij is dit allemaal puur hobby, maar naarmate ik meer en meer materiaal van Festool heb, ben ik er nog meer aan verslaafd :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik vind dat voordat je de duurste en misschien beste machines gaat aanschaffen ook met mindere machines gewerkt moet hebben, dan weet je de tekortkomingen die je dan gaat zoeken in de betere machine's.
De Kapex mag dan de beste afkoortzaag in het segment zijn maar deze heeft ook zeker zijn tekortkomingen, vooral op zwaar afkortwerk.
Elke keer als ik de kapex gebruik weet ik ook direct weer waarom ik deze heb aangeschaft, de aanschafprijs ben ik inmiddels al lang weer vergeten
Is de kapex zijn geld waard, nee, maar is zeker wel het beste wat er te koop is op dit gebied, maar ook een kapex zaagt slecht met een bot of slecht zaagblad.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Akkoord, maar een 'mindere' machine kopen is, naar mijn mening, dan ook weggesmeten geld.
Als je rond de 800€ wilt uitgeven voor een afkortzaag dan spaar ik liever toch nog wat door :)

Wanneer je naar de duurdere varianten gaat kijken van andere merken zoals bv Makita of Metabo dan lees je op het internet toch ook vrij veel miserie.
Als ik bv de Kapex met de Metabo Plus-reeks vergelijk dan merk ik toch al een enorm verschil op de geleiders.
Bij Metabo gaat dit bv een pak stroever dan bij de Kapex.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Kapex ook zijn tekortkomingen heeft :)
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hoezo weggesmeten geld, 1 oude afkortzaag gebruik ik om ruw hout (4-6m) eerst op te delen,dat hoeft niet haaks of recht.
De andere oude afkortzaag gebruik ik om kachel hout te zagen, ze worden allemaal nog gebruikt totdat ze het begeven;)
De Kapex gebruik ik voor het exact op maat en haaks zagen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Voor de werkzaamheden die je omschrijft zou ik eens kijken naar een Festool cs 70 (of door sparen voor een mafell Erika), hier kun je ook goed mee afkorten, schulpen enz.
en met een invalzaag het plaatmateriaal zagen.
Dan kun je het meeste maken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je €800 wil uitgeven dan is de occasie kapex de beste investering, die verkoop je later eventueel met weinig of geen verlies. De nieuwe Dewalt is één seconde na aankoop €300 verloren in waarde.
De mijne had ik €900 betaald 4 jaar geleden toen die 3 jaar was, nu kan ik ze nog voor 7-800 verkopen. En zou ik dit doen dan haal ik de dag zelf weer een nieuwe!
Festool is ook één van de weinigen die er standaard een degelijk blad op zetten gemaakt door Leitz, de anderen staan bekend om die standaard te leveren met een rommel blad.

Ik moet wel toegeven dat ik de mijne voornamelijk gebruik voor grof zaagwerk, er zijn voor de meeste taken andere machines die het veel beter kunnen zoals een zaagtafel.
Om ze te gebruiken voor precies werk moet je ook een hele opstelling hebben die dat toestaat zoals verlengtafels er rond.
Maar als ik moest kiezen tussen goede zaagtafel of goede afkortzaag, dan zonder twijfel de zaagtafel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Iets goedkoper dan een kapex, Makita LS1216LB.

image.jpg

Beetje googelen voor een gunstige prijs iets boven de 800.
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
voor grof werk kun je gewoon een goedkopere kopen. Een mm te lang of te kort maakt dan ook niet zoveel uit. Als het op de tiende mm aan komt kun je beter een tafelzaag aanschaffen en een serie goede schaven en bijtels. Al kan ik natuurlijk niet over de factor tijd oordelen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Accuraat zijn is wel belangrijk ja, als je een achthoekige tafel gaat maken bvb dan moet 22,5 graad echt 22,5 zijn. Anders ga je kieren krijgen. En bij het maken van tuin/steiger meubelen met veel afkort werk denk ik dat ik dat beter kan nemen.
2+ mtr planken afkorten gaat moeilijk op een tafelzaag. Kan wel natuurlijk, maar in een kleine garage....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.