Constructie hoogslaper

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Bedankt voor alle antwoorden en suggesties, nuttig dit forum :)

Maar ik ga nu eerst het volgende proberen met 12mm berken multi:

Hoogslaper_Multiplex_01.jpg

Het zijn wel erg grote driehoeken geworden, 610mm aan de rechte zijden. Lijkt wel een hemelbed zo...


Bert Vanderveen zei:
Om het horizontaal stijver te krijgen kun je met spandraden werken, van hoek tot hoek

Is dit wat je bedoelt ?

Hoogslaper_Multiplex_02_Kruis.jpg

Ik probeer te begrijpen wat dit moet voorkomen, wordt hierdoor torsie om de "hoogte-as" voorkomen ?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Mis ik nu geen dwarsligger halverwege/onderaan? Ik begrijp dat je er binnen in moet kunnen zitten maar zou je dan de achterkant en zijkanten niet nog voorzien van een balkje? Het ziet er naar uit dat die poten ieder moment naar binnen kunnen floepseflapsen en dan breken als een lucifer... Ik kan het mis hebben maar ik zou ergens nog extra stevigheid zoeken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
ik heb in het verleden een hoogslaper gemaakt van mdf als volgende 2 bedbakken gemaakt en 4 staanders deze als een hoek samengesteld en afgekort op de gewenste hoogte.
De hoeken in de bedbakken geplaatst en de bedbakken op de gewenste hoogte gelijmd en vast geschroefd daarna in iedere bedbak 4 latten geplaatst voor de lattenbodem het staat zo stijf als een rotsblok, ik denk dat dit simpler is dan verschillende constructies te maken.

sorry ik heb dit topic niet goed gelezen dom dom dom
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die staaldraden voegen weinig toe.
Hoe gaat die bovenkant er uit zie?
U heeft het over een hoogslaper. Ik zie slechts een deel van uw plan?
Is het zo dat uw bed of lattenbodem of iets dergelijks in die bak komt?

O ja. Die driehoeken zou ik een mooi model inzagen. Of een figuur inzagen of zoiets.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nee, zo bedoelde ik het ook niet Bart. Maar wanneer er een poot/drager om welke reden dan ook wat naar binnen komt te staan dan heb je toch meer kans dat ie gaat schuiven of breken. Met extra dwarsligger lijkt die kans mij minder, zeker gezien het een 2 persoonsbed is lijkt het me dat er best wat gewicht mee gemoeid is.

Nogmaals, ik kan er ook helemaal naast zitten
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Ik ga dit weekend mn hoogslaper plaatsen, vrijstaand. Hopelijk is hij stabiel genoeg maar ik betwijfel het.

Zo niet, dan kan ik 'm inklemmen zoals hieronder. In dat geval heeft een kruis denk ik zeker wel zin.


Hoogslaper_plaatsing.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
>> @Bart500
Zoals ik het toegepast heb: een dikke ijzeren ring, waaraan vier staalkabels middels zo’n V-oog ding bevestigd zijn. Uiteinden van de kables een haak/spanner. On de hoeken oogbouten door het hout. Gelijkmatig opspannen en daarbij in de gaten houden of de hoeken haaks blijven (dat is heel goed te regelen).
Doel hiervan: verstijving in het horizontale vlak.
Of het absoluut nodig is? Je kunt ook op de driehoeken alleen vertrouwen, maar ik denk dat het dan aardig gaat kraken.

Trouwens: niet nodig als je de bodem van de hoogslaper aan het raamwerk bevestigt, maar ik ging ervan uit dat het allemaal demontabel moest blijven.
 

WR1944

Oud hout
Als je het frame in kunt klemmen zoals op de tekening is het horizontale vlak volkomen gefixeerd. De rode balkjes moeten wel wat doorlopen over de bovenliggers om het uitknikken tegen te gaan. Dan is zelfs het kruis overbodig en kunnen de driehoeken ook lichter uitgevoerd worden. De staanders krijgen dan alleen een verticale kracht te verwerken. Maar alles valt of staat met de kracht waarmee je de balkjes vast kunt klemmen. Die kracht moet groot genoeg zijn om voldoende wrijvingskracht op de aanlegvlakken te ontwikkelen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Wat je ook kan doen is twee liggers (20-30cm vanaf de vloer) maken aan de twee kanten die tegen de muur komen, dan zijn 3 poten met elkaar verbonden en kan je er toch in komen. Geeft toch wat extra stevigheid zonder dat je er echt last van hebt.
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Nou, vandaag de poten gemaakt:


De schotten verlijmd met Bison D3 en vastgezet met 6 / 40 mm houtdraadbouten

HoogslaperConstructie_01.jpg


De poten worden met de schotten vastgezet aan het frame, met M8 bouten en rampa moeren in het frame.
Om piepen en kraken te voorkomen heb ik schuurpapier (korrel 80) met dubbelzijdig tape op de schotten geplakt.

HoogslaperConstructie_02.jpg


De hoogslaper is ook inklapbaar, dubbel te klappen, dit ivm verhuizing

HoogslaperConstructie_04.jpg


Dat lijkt een verzwakking maar zit muurvast in elkaar (koppelplaten aan beide zijden, M6 bouten en rampa moeren)
De scharnieren zitten (natuurlijk) aan de onderzijde van de balk.

HoogslaperConstructie_03.jpg



Wat de stabiliteit betreft. In de driehoeken heb ik wel vertrouwen. Het lijkt alleen of de 50x70 balken gewoon niet stijf genoeg zijn.
Maar dat zie ik morgen wel, als ik de boel in elkaar ga schroeven.
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Je zou de vrijstaande balk zwaarder uit kunnen voeren 80 x 80 bv want dat is het punt waar tegen aan gelopen en geschopt wordt.
Ja maar ik heb de boel nu al verlijmd. En ik hoop dat ik er niet tegen aan ga lopen, er tegen schoppen ga ik zeker niet doen :)

Mocht de 50x70 het zwakke/slappe punt blijken dan overweeg ik deze oplossing:

HoogslaperConstructie_VerstijvingPoten.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon die balk er tegenaan. En die lelijke driehoeken modelleren, maar dat is persoonlijk.
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
@jpandriesse : De poten staan op twee of drie lagen vinyl grondzeil, die zakken in en gaan nergens heen. Het is de stijfheid van de balken die kritisch is.
@bobmartin : Ja die driehoeken verdienen niet echt een schoonheidsprijs, maar het moet vooral functioneel zijn, ik heb daar geen probleem mee.
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Ok, hij staat, en stabiel ook :)

Het schuurpapier op de driehoeken was echt wel nodig en zorgt dat 0,0 beweging zit in de verbinding.
Ook heb ik schuurpapier onder de poten geplakt als antislip.

Helemaal vrijstaand is deze constructie wiebelig maar...

Hij staat dus nu zoals hieronder, zónder de rode balken om in te klemmen en zónder kruis.
Ik heb 'm goed tegen de muren aan gezet, paar tikjes gegeven tegen de poten zodat de constructie zichzelf vastzet tegen de muur. Het schuurpapier is hierbij noodzakelijk, zonder zou ik de poten vast moeten zetten in de vloer.

Hoogslaper_plaatsing.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik zou het toch regelmatig controleren Bart, als er niemand aan komt zal het wel stevig staan, maar in het gebruik zou ik na een tijdje toch even checken of het nog goed staat.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.