Original Incra Jig

jjjlll

Actieve deelnemer
Jawel,
ik heb de jig sinds vorig jaar, de bedoeling was om er zwaluwstaarten mee te maken, maar achteraf is dat teveel gepriegel voor mij.
Ik vond de Jig heel betaalbaar.
De Jig werkt uiterst nauwkeurig, ook de herhalingsnauwkeurigheid is heel goed, precies wat je nodig hebt bij zwalusstaarten.
Als ik een sleuf van exact 9 mm moet frezen, frees ik eerst 8 mm, zet de jig 1 mm verder, en de sleuf is exact 9 mm.
In eerste instantie haalde ik die nauwkeurigheid niet, na lang zoeken bleek het blad van mijn freestafel iets krom te staan en te welven, nadat ik dit had verholpen werkte alles perfect. Op een gammele, niet stabiele freesomgeving heb je er dus niet zoveel aan.

Waar je wel op moet letten is dat je achter de aanslag nog een behoorlijke ruimte nodig hebt voor de Jig.

Binnenkort bouw ik een nieuwe freestafel, met een Trespa bovenblad, een triton TRA001 en de Jig. De Aluminium Jig vind ik even nog te hoog gegrepen, zoveel frees ik op dit moment ook weer niet.

IMG_20141103_232923 crop level lightn wb.jpg
IMG_20141103_232849 crop level lightn wb.jpg

Joep
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Joep,

bedankt voor je mooie review. In eerste instantie zou ik dit hulp middel ook niet kopen voor zwaluwstaarten maar voor een maatvaste aanslag zoals je beschrijft. Lijjkt me heerlijk dat je zo nauwkeurig en snel kunt werken.

Gelukkig heb ik achter mijn diy frees / zaag tafel voldoende ruimte, dus het gaat zeker passen!

Denk dat ik deze ook maar eens ga aanschaffen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha joep,

Nog 1 vraag, de stijfheid van de jig, is die voldoende? Als je de aanslag aan de uiteinde heen en weer beweegt, is deze dan erg flexibel?

Vraag komt voort uit de wens het systeem ook voor de zaagtafel te gebruiken. Deze moet dan wel parallel aan de zaag blijven.

zeg maar zoiets Tafel van boven gezien):

Incra.jpg
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ha joep,

Nog 1 vraag, de stijfheid van de jig, is die voldoende? Als je de aanslag aan de uiteinde heen en weer beweegt, is deze dan erg flexibel?

Vraag komt voort uit de wens het systeem ook voor de zaagtafel te gebruiken. Deze moet dan wel parallel aan de zaag blijven.

De jig is in eerste instantie bedoeld met uiterst nauwkeurig en repeteerbaar instellingen te maken, denk ik dan.
Als je druk op de einden van de aanslag wilt zetten, zou ik die twee zijkanten na instellen met een lijmklem vastzetten, of via een Moer en een T-track. Ik begrijp dat de dure versie, de aluminium dus, redelijk of zeer robuust is wat stijfheid betreft, deze goedkopere versie is minder stijf. Je kunt op de foto's zien dat mijn aanslag aan de zijkanten vastgezet kan worden.
Let er wel op dat je met increments van 1 mm kunt instellen, ik kan niet beoordelen of dat altijd nauwkeurig genoeg is voor jouw gebruik.
Ik had bij mijn overweging hetzelfde trouwens als jij, voor 60 Euro kan je je geen buil vallen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb de volledige uitvoering van de incra ls32 ben er zeer tevreden over. De nauwkeurigheid is top. Ik moet echter heel goed kijken of die op de juiste mm staat. Werk je zo snel als ze in de videoclip doen. Dan mis ik wel eens een streepje.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Zo Wim, gefeliciteerd.
Misschien komt er ooit een tijd dat ik dat stukje kwaliteit in huis haal.
Die baardmans op de video gaat inderdaad wel erg snel, als hij een streepje verkeerd ziet, halen ze dat er bij de montage wel uit.
Wat ze nooit laten zien is hoeveel tijd je kwijt bent met voorbereiden, meten, dubbelchecken, proefstukje maken, even frezen, passen, wat bijwerken, opruimen, stofzuigen.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik gebruik zelf wel een Incra Track op mijn MFT tafel icm bench dogs en daar ben ik wel erg enthousiast over! Door verstelbare schaal heb je hem binnen 1 minuut gekalibreerd, evt. even plakbandje erop (al schuift het bijna nooit uit zichzelf) en je kunt direct nauwkeurig werken.

Heb ook van Precision Dogs zo een "parallel guides rip set" met een Incra T-Track, dat werkt ook best plezierig (vooral voor 'narrow stock.') maar door ontbreken vertanding van de echte Incra Track (of Jig of LS Positioner) toch iets minder precies voor mijn gevoel.

Ben wel nieuwsgierig of de Incra Jig met een beetje hulp op de Festool basis/CMS freestafel te monteren is .Lijkt me ook fijn deze iets exacter te kunnen stellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Miekol volgens mij is dat al uitgeprobeerd. Incra op de zaag of de freestafel. Even zoeken op het www of hier de zoekfunctie gebruiken.
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Ik heb sinds kort ook deze original Incra jig met de aanslag voor op mijn nieuw gebouwde freestafel.
de kracht van dit apparaat is de repeteerbaarheid van de maatinstelling (nadat je hem op de juiste positie hebt vastgezet).
als je bijvoorbeeld een aantal lades met tandverbindingen (boxjoints) maakt staat de mal bij elk plankje weer precies hetzelfde en kun je de aanslag in bijv. veelvouden van 20 mm (als je een 10mm frees gebruikt) verstellen zodat de tanden allemaal op gelijke afstanden zitten.
Waar je wel op moet letten is dat als de diameter van een frees een fractie meer of minder is als de aangegeven diameter je dit al merkt in je verbindingen, ze zitten dan te los of passen niet.
mijn eerste verbindingen gemaakt met een nieuw frees bleken net te los te zitten, toen ik een ander frees pakte pasten ze precies goed.
al met al een stukje gereedschap met veel mogelijkheden.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ik zie even mijn kans schoon om het topic te kapen als dat niet erg is. Ik zit met het idee om ook een freestafel te ontwerpen. Hoe ik het INCRA systeem met de rails heb begrepen is de miter track ideaal voor hoekaanslagen en de t-track voor parallel-aanslagen omdat je die vast kunt zetten, of kan dat met de miter ook? Zou het ook praktisch kunnen zijn om bijvoorbeeld een parallelaanslag te maken met de miter en t-track dubbele rails. Dan kan je met een bout de aanslag gewoon vastzetten als normaal of via de miter track vloeiend en recht de aanslag bewegen zodat je hem als hoekaanslag kunt gebruiken voor grotere werkstukken langs de frees ta halen?
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Martijn,
De T-Track is vooral bedoeld om iets mee vast te zetten, bijvoorbeeld je geleider of een klem.
Deze rail heeft een vorm waarin je eenvoudig een bout kunt schuiven.
De Miter-track is bedoeld om een geleiderail spelingsvrij te geleiden, hiervoor zijn speciale geleiders verkrijgbaar, of je maakt er zelf een van (hard-)hout.
Het zou wel mogelijk zijn om hier iets in vast te klemmen, maar de gleufjes in de zijkant van het kanaaltje zijn erg smal, zodat je niet met een gewone bout kunt werken.
Daarnaast heb ik een t-slot freesje aangeschaft om in die delen die te dun zijn om een t-track profiel in te monteren toch van een t-track te voorzien.
P1020088.jpg

Zelf ontwerpen is wel heel erg leuk.
Ik heb bij de bouw van mijn tafel gebruik gemaakt van de tekeningen van Dan Phalen, http://www.crestonwood.com/router.php
Hij heeft zijn ontwerp weer afgeleid van dat van Norm Abram.
Dit is een beproefd ontwerp en ik ben er erg tevreden over.
Je zou er ook eens naar kunnen kijken en misschien ideeën op doen waar je in je eigen ontwerp je voordeel mee kan doen.
Met name de stofafzuiging door de kast werkt erg goed.
Ik gebruik in mijn freesplaat de cleansweep vulplaten van Incra.
Deze hebben extra sleuven voor de stofafzuiging en dat werkt geweldig!

Succes met je ontwerp.
 

Bijlagen

  • P1020088 (Medium).jpg
    P1020088 (Medium).jpg
    60,7 KB · Weergaven: 301

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Dank je voor je reactie, daar heb ik ook al naar zitten kijken. Heb zelf een Festool OF 1400 bovenfrees zit te denken gewoon de bijbehorende delen voor afzuiging te gebruiken dus dat plastic afzuigstuk in de kast bij de bovenfrees en dan wellicht zo'n clickring met stofkapje aan de bovenkant voor sommige bewerkingen die dat toelaten. Maar waar ik nu dus een beetje over aan het brainstormen ben is om een parallel en hoekaanslag in 1 te maken dus in plaats van een losse hoekaanslag dat je de parallel op zowel mitertracks als t-tracks zet(d.m.v. zo'n dubbele rails) dan de t-track gebruiken voor hoe je hem normaal als parallel gebruikt maar als je hem losdraait kan je de miter rails gebruiken om de geleider als hoekaanslag te kunnen bewegen. Dan heb je een stevige geleider nodig en waarschijnlijk een plaat erachter voor stijfheid. Wil namelijk wat grotere werkstukken op die manier bewerken.
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Ik snap niet wat je precies bedoelt.
Heb je misschien een schets van hoe je die parallel en hoekaanslag in één wilt maken.
In mijn beleving staan de rails voor de parallel en de hoekaanslag haaks op elkaar.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Van de week de jig gekregen en ben er erg tevreden mee tot zover. Zwaluwstaarten maken is wel veel werk maar toch maar eens proberen. Wel ff snel een veer bord gemaakt.Incra jig.jpg
20150103_123136.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.