Juglans cinerea = Butternut = White Walnut

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dit is een schaal gemaakt van Wit Notenhout oftewel Boternoot het is een minder voorkomende boom en nu endangered by een kanker aandoening die de bomen in enkele jaren dood.

Ik vond deze boom op de dump waar hij was begraven onder zand, deze bomen zijn beschermt en iemand had hem toch omgedaan, naar de dump gebracht en toen met zand bedekt, maar regen en wind had het einde bloot gelegd en Ik zag wat het was.

Ik had nogal wat werk om hem bloot te maken en het hout naar huis te brengen, maar het was wel de moeite waard denk Ik.

Ik heb verschillende schalen en andere dingen er van gedraaid meeste zijn nog steeds aan het wachten om afgewerkt te worden, Deze schaal is ongeveer 30cm doorsnede.

Dit notenhout is vrij zacht maar verder wel veel zoals zwart notenhout, werd wel eens voor meubelhout gebruikt maar is niet echt goed daarvoor omdat het zacht hout is, Ik vind het goed te bewerken in vindt het mooi getekend, Ik heb hem met Tung olie afgewerkt, heb ook een foto van een jonge stam hier, vrij light gekleurde en gladde schors terwijl het nog jong is.


Butternut bowl.jpg White Walnut.jpg Butternut profile.jpg White Walnut profile.jpg

Eerder genomen foto’s hebben de blauwe achtergrond, ik heb dat later veranderd met een lichte achtergrond voor meer natuurlijke kleuren, zoals hierna met de latere kleur van het hout.
Butternut now.jpg Butternut bottom.jpg Butternut log.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal Leo, zulke stukken hout vind je hier op de stort niet.

Hier normaal ook niet Rien, maar soms had Ik geluk en vond Ik iets heel moois, maar dat is nu ook weer voorbij, alle bomen en struikgewas etc gaat nu naar een bedrijf dat het versnippert en dan tot muls maakt met ander materiaal zoals gras en bladeren, voor goed geld dat de belastingbetaler moet opbrengen :rolleyes:Ik zal er wat foto’s van bijdoen hier.

De eerste vier foto’s laten je zien wat er normaal allemaal te vinden was, waat mensen die wilden hun stookhout konden halen, (en Ik mijn draaihout), de laatste lat zien wat er van over was op het eind, en dat kost de belastingbetaler extra duiten nu :mad:
London Wood dump.jpg London Wood Dump 1.jpg LWD Manitoba Maple.jpg LWD White Oak.jpg All gone.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat zonde, daar wordt een boel potentieel draaiwerk versnipperd.

Ja dat is zonde, maar zulk hout is hier weinig waard, als je een mooie stam of stammen hebt die langs de straat staan of bij mensen in de tuin wil geen een zager er iets mee te maken hebben omdat er wel kans is op metaal in het hout, ook als ze langs velden of in parken staan, zo de stad die bomen moet verwijderen of de Elektriciteit verzorgers ( ze hebben hier nog heel veel Elektriciteit leidingen/draden boven de grond) zagen takken van bomen of hele bomen om en al dat hout kwam op de dump, nu gaat het weg naar een zaak die het versnippert, en je hebt geen kans om het te krijgen, alleen van snoei bedrijven kun je wel eens hout krijgen omdat die ook moeten betalen om van dat hout af te komen.

wat een berg!
zouden ze hier ook eens moeten doen,zo'n gratis bergen neerleggen:p

Ik denk dat er te veel regeltjes bij jullie zijn en hout heeft misschien meer waarde en daarom zijn er zaken die er in handelen, hier rot veel hout weg zonder ooit gebruikt te worden
 
hier wil men er veel geld aan verdienen,ook wel logisch eigenlijk:p
als een zager hier de kans heeft om eenderwelk hout mee te nemen doen ze het,voor brandhout of de mooie stammen voor planken

meestal krijg ik al mijn hout toch wel van een aantal mensen die het onderhoud van grote parken doen maar soms komt het ook wel eens voor dat ik een lading hout koop:)(kost dan 40 euro per ton dus nog vrij redelijk)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo hoe krijg jij die zwarte lijnen zo mooi in je draaiwerk er zijn verschillende methoden maar hoe doe jij het?

Ligt er een beetje aan, maar meestal eerst met een potloot de lijn erop zetten (draaiend werkstuk) dan even een groefje erin en dan een dunne piano draad ertegenaan terwijl het werkstuk vrij snel draait, Ik houd de draad zo dat ik meer oppervlak raak, geeft een beter resultaat dan de draad recht en strak houden waar je veel minder van de omtrek wrijft, clear as mud ??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.