Een gewaarschuwd man is er twee waard: gevaarlijk namaakgereedschap in omloop

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Niets nieuws onder de zon... Al jaren hetzelfde, hallo wij komen van een beurs en hebben wat gereedschap over..., of messen- of pannensets, of digitale camera's, of aggregaten, of...
Mijn vader heeft zo eens wat koffertjes met gereedschap gekocht. De 230 mm haakse slijptol heb ik later eigenhandig in de container geflikkerd, durfde hem niet weg te geven aan kenissen vanwege de schakelaar die bleef hangen (ze hadden dit gereedschap voorzien van Bosch stickers. een ander koffertje zat een decoupeerzaag, een licht boormachientje en nog wat kleins in.
 

PBT

Actieve deelnemer
op marktplaats worden nieuwe gastackers aangeboden van "senco tirex" voor € 150.... nergens staat een merksticker of iets dergelijks. Garantie krijg je niet, hetzelfde als een factuur met hierop de btw vermeldt. De verkoper zou een partij gastackers hebben gekocht op een veiling. Na wat mailcontact en speurwerk via google toch maar niet tot kopen overgegaan.
 

PBT

Actieve deelnemer
bijtel: ik doelde op de andere tacker. de tacker in de ad die jij hier vermeld is voor afwerknagels, ik had het over de tacker voor nagels om bv. panlatten te schieten. Het gaat overigens wel om dezelfde aanbieder. Het uiterlijk van de tacker doet me echter meer denken aan een Spit Paslode dan aan een Senco tacker.

Als ik op een nieuwe tacker geen garantie krijg hoef ik hem niet. Als ik iets nieuws koop wil ik minimaal 1 jaar garantie. Dit laatste gaf voor mij de doorslag om niet tot kopen over te gaan. Doe mij maar een Paslode van €500 ex btw... betaal liever een paar 100 euro meer voor iets dan dat ik na 2 maanden met een tacker zit te kijken waar ik niks mee kan omdat ik er geen garantie op krijg.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ter info.

Vraag

Een vraag over deze advertentie .... Dit is duidelijk geen Senco. Is het toegestaan om chinese namaak te verkopen op marktplaats?

Antwoord
U geeft aan dat deze adverteerder Chinese namaak aanbiedt. Ik begrijp dat u dit vervelend vindt.

Het is inderdaad niet toegestaan advertenties te plaatsen op Marktplaats.nl waarin objecten worden aangeboden die inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van anderen, waaronder replica's en namaakartikelen. Een vermoeden of een e-mailconversatie is voor ons echter niet voldoende om een IP adres of e-mailadres te blokkeren. Dit, omdat het bewijs niet voldoende is om deze adverteerders te weren van de site.

Als in de advertentie vermeld staat, dat het om replica/namaak gaat, dan kunt u deze tippen: Wanneer u dergelijke advertenties tegenkomt, kunt u onderaan de betreffende advertentie de reden aanklikken waarom de advertentie volgens u verwijderd zou moeten worden. Wij zullen de betreffende advertentie dan bekijken en waar mogelijk gepaste actie ondernemen.

Als uit de advertenties niet op te maken valt, dat het om replica/namaak gaat, dan mogen wij niet zomaar maatregelen nemen. Rechthebbenden, met name eigenaars van auteursrechten, handelsmerken of andere rechten van derden, kunnen dan melding maken van aanbiedingen die mogelijk inbreuk maken op hun rechten, en een verzoek indienen voor de verwijdering van deze aanbiedingen. Als een rechtmatige vertegenwoordiger van de rechthebbende dit op de juiste manier aan ons meldt, worden producten die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten door Marktplaats.nl verwijderd.

Via onderstaande link kunt u meer lezen over het "melding van inbreuk" programma:
http://statisch.marktplaats.nl/help/Formulier_Melding_van_inbreuk.pdf

Als een rechtmatige vertegenwoordiger van de rechthebbende op de juiste manier aan ons meldt, worden producten die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten door Marktplaats.nl verwijderd.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Nou dan zou een tip naar senco voldoende moeten zijn om snel actie te laten nemen lijkt mij. Neem aan dat die meteen contact opnemen met Marktplaats om hun handel te beschermen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Altijd leuk, via het contactformulier gedaan.

Op het forum voor houtbewerkers, werd gesproken over nep-Senco machines, die via marktplaats worden aangeboden. Hieronder plaats ik de link van de discussie. Ik heb het ook aan marktplaats voorgelegd, het antwoord staat in de discussie. Is dit iets waar u actie in onderneemt?
http://woodworking.nl/showthread.ph...namaakgereedschap-in-omloop&p=51789#post51789


Antwoord:

Dank je voor je moeite om ons te informeren!
We zullen inderdaad contact opnemen met Marktplaats.
 
Laatst bewerkt:

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Namaak komt helaas steeds meer voor op het wereldwijde web.

Zelf koop ik nooit nieuw materiaal op occasie sites. Of 'slechts 2 maal gebruik'... Dan betaal ik liever de nieuwprijs met zekerheid én garantie.
Een besmeurde machine met de stickers er half af én aan een prikje, dan laat ik me wel verleiden :)

Kwaliteitsmerken zijn hier altijd het slachtoffer van; makita is ook al van de partij: http://www.makita.nl/page/6/274/behoed-je-voor-namaak.html

Shure (merk van kwaliteitsmicrofonen) had vroeger ook zo'n pagina, maar deze hebben ze er af gehaald met de vermelding 'dat de namaak zo goed op het originele lijkt dat ze het zelf niet meer uit elkaar kunnen houden'. Enkel auditief een duurzaamheid is er nog verschil...

Oppassen geblazen!

Brecht
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Shure (merk van kwaliteitsmicrofonen) had vroeger ook zo'n pagina, maar deze hebben ze er af gehaald met de vermelding 'dat de namaak zo goed op het originele lijkt dat ze het zelf niet meer uit elkaar kunnen houden'.

Vaak betekent dat, dat de OEM producent (veel merken, ook kwaliteitsmerken, laten hun producten naar specificatie door derden (lees: in China) maken) een onbedoeld of (veelal) bewust overschot voor eigen rekening (en dus met veel meer winst) op de markt dumpt. Zelfs de kwaliteit hoeft dan niet onder te doen voor het origineel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vaak betekent dat, dat de OEM producent (veel merken, ook kwaliteitsmerken, laten hun producten naar specificatie door derden (lees: in China) maken) een onbedoeld of (veelal) bewust overschot voor eigen rekening (en dus met veel meer winst) op de markt dumpt. Zelfs de kwaliteit hoeft dan niet onder te doen voor het origineel.

Dat is ook wat ik dacht, producenten proberen zo veel mogelijk op angst in te werken die niet altijd gefundeerd is.
De namaak komt vaak gewoon uit exact dezelfde Chinese fabriek, die tussen die uren voor zichzelf wat extra maakt. Maar in de meeste gevallen kopiëren ze de naam en verpakking dan juist niet.

heb zo eens een Franse reportage gezien, in frankrijk is het namelijk verboden om reserve stukken op je auto te zetten die niet van het merk zelf zijn(lees: waar het logo niet op staat, want de reserve stukken worden het vaakst gemaakt door derden in Turkije en China). Daarom zijn de autos daar goedkoop en de stukken erg duur.
Ze hadden dus gewoon legaal in België exact dezelfde stukken gekocht uit dezelfde fabriek maar onder de fabrieks-naam voor ongeveer 2-3x goekoper, en die toen naar Frankrijk gebracht waar de dealers en woordvoerders volhielden dat het gevaarlijke rommel was.

"echte" namaak waar ze de verpakking en logo ook kopiëren komen uit een heel ander circuit en zijn vaak wel gevaarlijk om te gebruiken.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Vaak betekent dat, dat de OEM producent (veel merken, ook kwaliteitsmerken, laten hun producten naar specificatie door derden (lees: in China) maken) een onbedoeld of (veelal) bewust overschot voor eigen rekening (en dus met veel meer winst) op de markt dumpt. Zelfs de kwaliteit hoeft dan niet onder te doen voor het origineel.

Of wat ook voorkomt is dat de OEM producent, door de opdrachtgever-afgekeurde producten alsnog stiekem op de markt dumpt.
En dan heb je dus wel kwaliteit die onder doet voor het origineel.

Aan de andere kant, ik heb ooit in een reserveonderdelen magazijn gewerkt als bijbaantje waar we de producten van een onderdelenproducent uit de doos van die producent haalden, en in een doos van de fabrikant waar ik voor werkte moesten doen. De waarde van het onderdeel verdubbelde met dank aan mijn werk ;) .
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of wat ook voorkomt is dat de OEM producent, door de opdrachtgever-afgekeurde producten alsnog stiekem op de markt dumpt.
En dan heb je dus wel kwaliteit die onder doet voor het origineel.
Klopt. Overigens kan afkeuren ook gebeuren omdat bijvoorbeeld de kleur niet als afgesproken is (sommige merken zijn daar heel hyper in); in dat geval is de technische kwaliteit niet in het geding...

Aan de andere kant, ik heb ooit in een reserveonderdelen magazijn gewerkt als bijbaantje waar we de producten van een onderdelenproducent uit de doos van die producent haalden, en in een doos van de fabrikant waar ik voor werkte moesten doen. De waarde van het onderdeel verdubbelde met dank aan mijn werk ;) .
Werd je dan ook navenant betaald? Nee, wacht maar, ik weet het antwoord denk ik al... ;-)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Haha, nee dat geld belandde in de zakken van een niet nader te noemen familie die zich veelvuldig bezig houdt in de Dakar rally ;) .
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ach, als je niets wilt uitgeven kan je altijd naar de Karwei. In de folder stond elektrisch gereedschap (decoupeerzaag, boormachine, en accuboormachine) voor ieder 15 euro. Ander alternatief is natuurlijk naar een veiling gaan. Er gaan deze tijd helaas heel veel aannemersbedrijven failliet. Als ik hoor dat gereedschap in de bouw na 2 jaar afgeschreven wordt, dan kun je volgens mij best nog een redelijke blauwe Bosch kopen voor weinig, wel zonder garantie.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik koop best vaak spullen via veilingen. Laatst nog een EB TKHS 315 tafelzaag gekocht via BVA. De dag na het ophalen aan het zagen en brandde de condensator door, nja kan gebeuren he. Met 40 euro was het euvel weer opgelost
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Compleet offtopic. Soms verbaas ik me wat mensen betalen voor een artikel op BVA, zoals hier.
€110, dat is €151 inclusief veilingkosten en BTW voor een gebruikte Nikon Coolpix5100, 5MPixel, 4xzoom (met tas, dat dan weer wel). Terwijl een nieuwe Coolpix 6300, 16MPixel, 10x zoom maar €140 kost.

btw. Iemand nog interesse in een partijtje eiken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.