hoeveel hout lijm

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste woodworkers,
Ik ben paneeltjes aan het maken met dunne latjes van 6 mm dik die in een groef worden geschoven.
De delen lijm ik tegen elkaar met witte houtlijm.
Mijn vraag :moet ik hiervoor veel lijm gebruiken of weinig lijm wat is het sterkste.
Moet ik altijd lijm klemmen gebruiken of kan ik ze tegen elkaar aanschuiven en laten drogen let wel de verbindingsdelen zijn heel vlak geschaafd en pssen goed tegen elkaar.

Simon
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Klemmen geeft een sterker resultaat dan niet klemmen.
De lijmnaden moeten zo dun mogelijk zijn, dikke lijmnaden zijn zwakker.

De lijm gelijkmatig aan brengen, dus niet is strepen of klodders.
Lijm opbrengen met een kwast is het makkelijkste, vind ik.
Sommige lijm fabrikanten adviseren om nadat de lijm is aangebracht deze af te strijken met bv een 2 mm of 3 mm lijmkam. Maar met 6mm dik hout is dat prutswerk, en ook niet nodig.

Die paneeltjes zijn voor binnen?
Hoe groot worden je panelen?
Het hout is 6 mm dik, maar hoe breed word het?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het zou mij nooit in het hoofd komen om te lijmen zonder te klemmen, dan kan je ook zien of je de goede hoeveelheid lijm gebruikt.
Bij het aanspannen van de klemmen zou je dan ideaal gezien overal een licht naad van lijm zien uitpersen. Er er te veel of ganse druppels uitkomen dan gebruik je te veel, als er helemaal niets uit komt dan gebruik je te weinig.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Wat ik geleerd heb van Paul Sellers is het zigzag aanbrengen van de lijm op 1 vlak en vervolgens het andere vlak er tegenaan zetten en dan wat heen en weer schuiven. Daarna in de klemmen. Werkt prima.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
een lijmnaad van ongeveer 0,5 mm (niet na gaan meten hoor :D) is volgens mij gewoon prima. En als je de lijm aanbrengt inderdaad met een kwast oid. En dan de twee delen even tegen elkaar en weer van elkaar en 10 tellen laten luchten, en dan vast maken. En dan kan je inderdaad aan de lijm die uit de naad komt zien of je genoeg hebt gebruikt. Als er overal een beetje lijm uitkomt is het goed dan weet je dat de lijm zich goed verspreid heeft.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Klemmen geeft een sterker resultaat dan niet klemmen.
De lijmnaden moeten zo dun mogelijk zijn, dikke lijmnaden zijn zwakker.

De lijm gelijkmatig aan brengen, dus niet is strepen of klodders.
Lijm opbrengen met een kwast is het makkelijkste, vind ik.
Sommige lijm fabrikanten adviseren om nadat de lijm is aangebracht deze af te strijken met bv een 2 mm of 3 mm lijmkam. Maar met 6mm dik hout is dat prutswerk, en ook niet nodig.

Die paneeltjes zijn voor binnen?
Hoe groot worden je panelen?
Het hout is 6 mm dik, maar hoe breed word het?

Ja de paneeltjes zijn de zijden van een tv kastje.
De afmeting is 330mmx270 mm en de plankjes voor de paneeltjes zijn 50 mm breed.
Deze paneeltjes worden in een groef geschoven welke in de stijlen zijn ingefreest.

Simon
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Beitel die link die je geeft gaat over PVA lijm, het meeste wat hier verkocht word is pvac. Geld dan de sterkte test vergelijking ook?

Panelen bevestigen in een sponning is een prima manier, houd wel een beetje speling in de breedte.
Reeds gelijmde panelen kun je ook het beste opgespannen bewaren, als ze een aantal weken staan voor dat je ze gebruikt.

opgespannen paneel 25%.jpg
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat ik geleerd heb van Paul Sellers is het zigzag aanbrengen van de lijm op 1 vlak en vervolgens het andere vlak er tegenaan zetten en dan wat heen en weer schuiven. Daarna in de klemmen. Werkt prima.

Dit doe ik idd ook, je voelt na en paar keer schuiven de lijm pakken.
Maar veel smeren de lijm niet goed uit, en verlijmen met dikke strepen lijm, en dan moet het er op een veel hardere manier uitgeperst worden, met als risico dat je ongelijke lijm delen krijt.
Over spannen van een lijm verbinding is ook slecht voor de sterkte. Dus zoals in de link van Beitel, met 4 klemmen op 1 verbinding.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.