waarop te letten bij tweedehands zaagtafel

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Gereedschap, het is een verslaving. Nu denk ik weer een zaagtafel nodig te hebben! Op dit forum lees je dat de zaagtafel het hart van je werkplaats is en ik mis hem ook wel eens, hoewel ik met de hand en met mijn invalzaag ver kom. Maar ik heb een paar projectjes in mijn hoofd die er ooit eens uit willen komen om te worden gerealiseerd. Dus ben ik rustig aan het kijken wat een geschikte oplossing voor mijn situatie zou kunnen zijn.
Nu kwam ik toevallig onderstaande zaagtafel tegen. En die ga ik morgen bekijken.
Ulmia01.jpg
Ulmia02.jpg
Zo op het eerste gezicht lijkt deze prima voor mij, mede omdat hij redelijk compact lijkt zodat ik hem ook aan de kant kan rollen. En toch degelijk, sterk werk uit 1966.
Vraag is nu: waar moet ik op letten morgen (ik neem een plaatje en een balkje mee om te testen)? Graag jullie input.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een zeldzaam machientje, Duitse kwaliteit en oerdegelijk gebouwd. Enkel de motor en de lagers van de zaagas vragen een nadere blik, maar zo een machine zou ik zelfs ongezien durven kopen.

De motor heeft de huidige eigenaar vervangen voor een 220V motor. Waar op te letten bij lagers (Werktuigbouw is niet mijn sterkste punt)?
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
De motor heeft de huidige eigenaar vervangen voor een 220V motor. Waar op te letten bij lagers (Werktuigbouw is niet mijn sterkste punt)?


if er spelling in zit (in de lagers)?
met andere woorden, kun je ze zijdelings bewegen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de machine trilt met een lopende motor, kan of het zaagblad of de lagers/as zijn. Blad eraf en weer aanzetten om uit te zoeken wat de oorzaak is.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Hunto, veel plezier met je nieuwe aanwinst. En zelfs als de lagers vervangen zouden moeten worden, lijkt het mij ook nog de moeite waard om er iets moois van te maken.
Waarom kom ik nou nooit iets moois tegen? ;)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hunto, veel plezier met je nieuwe aanwinst. En zelfs als de lagers vervangen zouden moeten worden, lijkt het mij ook nog de moeite waard om er iets moois van te maken.
Waarom kom ik nou nooit iets moois tegen? ;)

Guus, Nu loop je een klein beetje voor de troepen uit (niet iets wat je van je stripalterego hebt :D). Ik heb nog niets gekocht!
En als je geduld hebt en veel meeleest op dit forum, loop je vanzelf tegen iets aan. Naast MP kijk ik ook op een Duitse site. En als gezegd, ik heb geen haast..... Maar het lijkt geen verkeerd machientje! :rolleyes:
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vandaag wezen kijken en testen.....:eek:..... en het was liefde op het eerste gezicht en dat is nooit goed voor de portemonnee!
Enfin 2x een breuk getild. Bij inladen met verkoper, bij uitladen met zoonlief. Ik zal proberen morgen een uitgebreide reportage te plaatsen.
Alle respondenten en met name Tuoh, die mij op de achtergrond ook nog van advies heeft gediend, alvast bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zeldzaam deze met spouwmes. Vaak zijn de ulmia zagen gebruikt voor metaal. Deze had ik ook wel willen hebben. Veel plezier met deze zaag.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Mooi hè zo'n compacte Ulmia, als je hem netjes opknapt en overspuit is het een blikvanger in je werkplaats.
ben benieuwd naar jouw ervaringsbericht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.