Als de Altendorf nog iets te duur is...

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wat is dan een goede/betaalbare 2e keus voor wel professioneel werk (incl ritser)?
Ik begrijp het niet...heb je een speciale machine in gedachten of is er maar 1? En wat voor een budget heb je in gedachten...zomaar wat vragen om je kans op een antwoord te vergroten.:confused:
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Dank. Budget is rond de 5000 ex. Kan prima gebruikt zijn ook eventueel...
Iemand ervaring met het merk Robland?
 

tuoh

Oud hout
Persoonlijk vind ik een oude afgeragde Altendorf nog altijd fijner werken dan een nieuwe Robland paneelzaag. Bij deze laatste machine loopt de wagen niet echt vlot, die voelt zwaar en log aan, voor een machine waar je dagelijks mee aan de slag gaat wel een heel belangrijk punt.
Met je budget ga je beter tweedehands shoppen, daar is wel wat te vinden voor wie zoekt.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ter info de prijs voor bovenstaande FELDER - K 700 S is €4.490 excl.BTW.
i_1_f294b9dffe8851e18fdc43a808200adc030ba5e0_224x168.jpg
 

A.N

Actieve deelnemer
Persoonlijk vind ik een oude afgeragde Altendorf nog altijd fijner werken dan een nieuwe Robland paneelzaag. Bij deze laatste machine loopt de wagen niet echt vlot, die voelt zwaar en log aan, voor een machine waar je dagelijks mee aan de slag gaat wel een heel belangrijk punt.
Met je budget ga je beter tweedehands shoppen, daar is wel wat te vinden voor wie zoekt.

Kun je beter wel een Altendorf vanaf bouwjaar 1999 kopen.
Altendorf is in 1998 overgestapt van Pertinax naar stalen geleiding bij de rolwagen, op types voor `98 was staal volgens mij wel als optie leverbaar maar niet standaard.
Bij de meeste oudere types is de Pertinax laag versleten, vooral bij plaatmateriaal en verstekzagen gaat dat opvallen
Het laten vervangen van die Pertinax rolwagen schijnt nogal kostbaar te zijn +/- € 3000,- , zelf knutselen kan natuurlijk ook. :cool:
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Het klinkt wat ouderwetsch , maar ik heb alles van Duits fabrikaat , liever een oude goede dan een nieuwe Italiaan of Franse machine .
Bij oudere machines is er nog gebruikgemaakt van gietijzer in plaats van aluminium gietwerk , dat dempt nu eenmaal beter ...
En een lager kapot , dan kan dat simpel vervangen en afgesteld , maar met dat modernere werk blijft het otteren .
Vaak heel innovatieve constructies , maar o wee als het wat slijt , dan krijg je de pest in je eigen werk .
Een van mijn Belgische collega's , Romain , bewees na een totale brand dat deze stelregel goud waard was .Hij knapte alles wat verbrand was tot nieuwstaat op , en werkelijk alles wat niet van Duitse origine was , was onherstelbaar vernietigd .
En daarmee kreeg hij niet alleen zijn bedrijf terug , maar ook nog een medaille van de koning ,

Maar wees slim , kijk door de vliegroest heen , werk een zaterdag aan een oudje , vervang hier en daar een lager , pak een kwastje verf , en behalve het feit dat je veel kunt verdienen aan zo'n derdehandsje , je krijgt een machinepark waarmee je kunt lezen en schrijven , en waarmee je nog menig crisis te lijf kunt , zonder je blauw te moeten betalen aan een bank of machinehandelaar ......
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hallo Faceinacrowd,
Heb je ondertussen al iets gekocht? Ik zelf ben ook aan het uitkijken voor een combi paneelzaag/toppie. Robland spreekt mij erg aan omdat het prijs/kwaliteit wel interessant en ik zou veel voor mijn budget kan hebben. Anderzijds lees ik hier op het forum veel mensen die er niet 100% voor te vinden zijn.
Dan zou ik weer kijken richting Felder, maar dit is dan weer direct een slag duurder.
De vraag die ik mij blijf stellen. Robland kan toch zo slecht niet zijn als je ziet hoeveel machines ze verkopen en hoeveel mensen een robland hebben niet?
 

CaPo70

Nieuw lid
29 nov 2015
23
0
Gouda
Robland : niet doen.
Heb zelf een formaatzaag gehad hiervan en was een regelrecht drama !

Vergelijk een Robland niet met een Altendorf.

Misschien had ik pech, maar ja.
 

CaPo70

Nieuw lid
29 nov 2015
23
0
Gouda
Dat was 2010, Zaag telkens uit de haak, as pen 2x gebroken en bij de manager van het bedrijf kregen we te horen dat als je een FIAT koopt niet moet denken dat je een Ferrari hebt ( !!?? ).
Sorry hoor maar dan breekt mijn klomp, je verwacht toch wel iets voor € 6500 !!!
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Dat was 2010, Zaag telkens uit de haak, as pen 2x gebroken en bij de manager van het bedrijf kregen we te horen dat als je een FIAT koopt niet moet denken dat je een Ferrari hebt ( !!?? ).
Sorry hoor maar dan breekt mijn klomp, je verwacht toch wel iets voor € 6500 !!!

Ja ok, maar een fiat moet toch ook rechtdoor rijden :)
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Robland

Graag schrijf ik hier mijn ervaring neer ivm Robland paneelzagen:
Wij hebben in '97 een nieuwe Robland Z320 gekocht, onmiddelijk kregen we het commentaar van enkele collega's en van Leitz service "wat heb je nu gekocht"...
Nu hadden wij wel ook enige voorzichtigheid ivm de geruchten die iedereen over dit merk verspreide en er op gerekend dat als de machine het 5j vol hield we dan geen slechte zaak zouden gedaan hebben.
Nu dik 18jaar later doet de machine nog steeds haar werk even goed als dat ze nieuw was, en deze is al die jaren zeer intensief gebruikt in een professionele schrijnwerkerij/meubelmakerij.
Om even een idee te geven wij zagen er massief hout mee en formica/melamine, het is regelmatig gebeurd dat er planken van enkele honderd kg. met de vorklift op de machine gelegd worden (Afzelia met dikte's van 65 tot 130mm!)
Dat zagen gaat als een fluitje van een cent, achteraf word er gewoon een ander zaagblad geplaatst en opnieuw perfect melamine met de voorritser gezaagd.
Wij hebben een collega die een Alterdorf heeft en we hebben eens bij hem gaan kantenlijmen, doordat we ons vergist hadden in de lengte van enkele panelen hebben we deze dan op zijn Altendorf opnieuw opmaat gezaagd en ik kan u zeggen die machine doet het zeker niet beter doet.
Sterker nog ik zou niet willen wisselen!
3 jaar terug hebben we een nieuwe Robland E2800 paneelzaag bij gekocht, dit is een kleinere en goedkopere machine dan de Z320.
Deze machine is ook goed maar is duidelijk een trapje lager.
Op de voorbije Prowood hebben we even gekeken bij Felder (omdat dit merk hier zo hoog word geacht) voor een nieuwe paneelzaag om de Z320 te vervangen.
Ik en mijn broer zijn in ieder geval niet overtuigd hier een betere zaak te kunnen mee doen dan gewoon opnieuw een Robland te kopen, Robland steekt er prijs kwaliteit en wat je krijgt qua machine voor je geld er stukken bovenuit.

Goed dit maar de mening van een schrijnwerker die +25j dag dagelijks in het vak zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.