welke schaafmessen zijn merkgebonden?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In mijn zoektocht naar een vlak-vandiktebankje kwam ik er achter dat sommige deWalt schaafmachientjes schaafmessen hebben die met bouten vastgezet worden die door de messen gaan, maw je kan ze niet een paar keer laten slijpen en je kan geen ander merk kopen.
Dan kan het nog aardig oplopen als je aan deWalt vast zit want die messen kosten al gauw een tientje of zes
Ik had daar nog niet over nagedacht want m'n Robland had beitels die je gewoon meerdere keren kon laten slijpen.
ik kijk ook wel bij Scheppag en Metabo en andere merken op het moment maar hebben die wel gewone schaafmessen of ook specifieke merkgebonden beitels?
Lijkt me toch iets om rekening mee te houden.
Als er mensen zijn die daar iets over willen/kunnen zeggen dan graag want dan wordt ik in ieder geval niet verrast als ik een schaaf/vlakbankje koop.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het heeft zijn voor- en nadelen, bij dat soort wegwerpmessen is er geen instelwerk meer, gewoon vervangen en vastdraaien. In theorie hebben die ook een snijkant onderaan dus je kan ze draaien. Dat halveert de kostprijs per stel. Ook zijn die van gehard staal dat niet te slijpen is, dat is vele malen harder en duurzamer dan slijpmessen.
Vroeger werkte ik met slijpbare messen en was helemaal niet warm voor wegwerpmessen, maar nu heb ik er wel en het is een dag en nacht verschil. Bij slijpbare had ik iedere week een paar nieuwe lijnen in het schaafbeeld, met wegwerpmessen komt dat eenvoudigweg helemaal niet meer voor in mijn geval. Het kan dus zelfs zijn dat het goedkoper is op termijn, maar het belangrijkste is dat je veel langer scherpe messen hebt en met een perfect schaafbeeld.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het heeft zijn voor- en nadelen, bij dat soort wegwerpmessen is er geen instelwerk meer, gewoon vervangen en vastdraaien. In theorie hebben die ook een snijkant onderaan dus je kan ze draaien. Dat halveert de kostprijs per stel. Ook zijn die van gehard staal dat niet te slijpen is, dat is vele malen harder en duurzamer dan slijpmessen.
Vroeger werkte ik met slijpbare messen en was helemaal niet warm voor wegwerpmessen, maar nu heb ik er wel en het is een dag en nacht verschil. Bij slijpbare had ik iedere week een paar nieuwe lijnen in het schaafbeeld, met wegwerpmessen komt dat eenvoudigweg helemaal niet meer voor in mijn geval. Het kan dus zelfs zijn dat het goedkoper is op termijn, maar het belangrijkste is dat je veel langer scherpe messen hebt en met een perfect schaafbeeld.

Ja wat je zegt dat snijdt wel hout om het maar even toepasselijk te zeggen.
Ik ben met die moderne messen niet echt op de hoogte.
Dat je ze ook kan draaien dat scheelt wel de helft.
En ook als je minder hoeft te laten slijpen is zeker praktisch.
Ik zag alleen de nadelen, ook dat je niet op een leuke aanbieding kan ingaan.
Nog een paar vragen; waar koop jij je messen en heb je goede adressen wat dat betreft?
Ik zit sinds een maand op woodwork, weet jij misschien of er een lijstje is voor goede gereedschapswinkels, machinehandelaren enz?
Zoals er ook een draadje met houthandelaren zijn.
Bedankt voor je reaktie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.