Profielschaven

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb afgelopen weekend op een onderdelenbeurs van oude trekkers 11vertschillende profielschaven gekocht voor een zacht prijsje.
Ze zagen er zeer goed uit, ik denk dat ik ze alleen hoef te slijpen.
Heb er alleen voorlopig geen tijd voor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
zo te zien een goede koop. Het lijkt erop dat even slijpen voldoende is.
Waarom zie ik nooit dergelijke buitenkansjes? :evil: :evil: :evil:
Veel krullen.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Mooie aankoop , :D je zal er veel plezier aan beleven

(@Wim, ik heb mijn houten schaven allen in zoekertjes gevonden tegen mooie prijzen)

:!: Er zijn waarschijnlijk heel wat geïnteresseerden over het gebruik van profielschaven. Eenmaal afgewet dan zou het plezier moeten beginnen. Al doende tracht ik een resultaat te bekomen (uitproberen houtsoorten, houding, uitgeoefende druk).
Op een ander forum heb ik een vraag gelezen ivm vooraan of achteraan beginnen met de profielschaaf. Mijn bevindingen zijn dat van achter naar voor werken het makkelijkst werkt. En zeker niet overhaast te werk gaan. De beitel moet wel aan drie voorwaarden voldoen.
1/ natuurlijk scherp en afgewet,
2/ nog de juiste vorm van het profiel hebben, door verkeerdelijk slijpen vervorm je de vorm, dan mag je nog scherp afwetten, dan is er altijd een spot waar geen contact is tussen beitel en hout
3/de beitel moet heel fijn afgesteld zijn waarbij de krullen zo dun mogelijk moeten zijn.

:?: Ik ben natuurlijk opzoek naar iemand die mij kan verbeteren en tips kan geven.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Met het schaven van profielen, begin je aan het eind van het hout. Daarmee bereik je dat je minder tegendraads hoeft te schaven. Bovendien heb je beter zicht op het resultaat.

Wim

Overigens een mooi setje van goede kwaliteit.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Met het schaven van profielen, begin je aan het eind van het hout. Daarmee bereik je dat je minder tegendraads hoeft te schaven. Bovendien heb je beter zicht op het resultaat.

Wim

Overigens een mooi setje van goede kwaliteit.

Dat vond ik een mooie theorie, maar wat nou als juist het einde van de plank meest tegendraads is. Dan breekt er juist meer uit.

Ik denk dat met lange halen je voordeel is dat je geleidelijk naar het uiteindelijke profiel kan toe schaven en je bij uitbreken weet dat je de mond licht moet verstoppen met je hand om met de laatste halen de schaden te minimaliseren.

Ik slijp profielen op voorgevormde stenen in mijn slijpmacines. rond, v vormige en v vormige met klein rond
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nee is onzin wat ik zeg!

Als het tegendraads is vooraan word het minder als je vooraan begint want je snijd meer op de nerf in. door de schuinte die er ontstaat omdat het reeds gesnedene dieper is dan dat wat je nog niet gesneden hebt.

Goede tip, echt uit de oude doos ) kist...timmermans...kist
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.