Afwerking iepenhouten boomstamtafel (naden vullen)

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Beste Woodworkers,

Ik zit regelmatig op het forum te lezen en bewonder de werkstukken van anderen. Zelf heb ik niet zoveel ervaring, dus posten doe ik praktisch nooit. Maar ik loop nu even tegen een probleem aan waarvoor ik niet weet welke oplossing het beste is. Graag hoor ik hoe jullie erover denken.

Ik heb een iepenhouten boomstamtafel gemaakt. Een plak iepenhout van ca. 90 cm doorsnee en 20 cm dik, met de kopse kant naar boven. De tafel is geschuurd tot korrel 400 en mooi glad, maar ik zoek nu nog de juiste methode om het af te werken. Er zitten wat krimpscheurtjes in (ca 1-2 mm), en ook tussen de ringen zit wat bast en scheuren (5 mm). Ik wil die scheurtjes graag dicht maken, omdat ik bang ben dat er veel vuil in komt. Dit zou ik graag transparant doen. Daarna zou ik hem graag met hardwax afwerken.

Mijns inziens zijn er de volgende methodes;
- Vullen met plamuurwas, afwerken met hardwax
- Vullen met epoxyhars, afwerken met hardwax

Bij de laatste methode ben ik bang dat het epoxy te ver uitvloeit en de structuur van het omliggende hout verandert. De hars die ik heb (Meneer Boot, maar dan op z'n Engels) is erg vloeibaar.

Kunnen jullie me een advies geven over het vullen van de scheurtjes en de afwerking? Ik denk nu aan een afwerking met hardwax, maar sta zeker open voor andere inzichten. Alvast bedankt.

IMG_20131214_153422.jpg
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi!

Hardwax likt mij een prima afwerking voor je tafel. Ik ben niet bekend met plamuurwas maar gebruik met enig regelmaat epoxy (west system, slow setting) en zie dit zeker als optie voor je project. Gebruik schilders tape om je te vullen spleten af te plakken, dit vergemakkelijkt de afwerking dus loopt de epoxy niet elders over de tafel waar je het niet hebben wilt. Na het harden het overtollige epoxy vlakken met een schraapstaal en schuren tot 400. Daarna afwerken met bv hardwax.

Groet,
Maurice
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Hoi!

Hardwax likt mij een prima afwerking voor je tafel. Ik ben niet bekend met plamuurwas maar gebruik met enig regelmaat epoxy (west system, slow setting) en zie dit zeker als optie voor je project. Gebruik schilders tape om je te vullen spleten af te plakken, dit vergemakkelijkt de afwerking dus loopt de epoxy niet elders over de tafel waar je het niet hebben wilt. Na het harden het overtollige epoxy vlakken met een schraapstaal en schuren tot 400. Daarna afwerken met bv hardwax.

Groet,
Maurice

Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat epoxy jou goed bevalt.
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Ik ga de naadjes met epoxy vullen. Zojuist alles afgeplakt - hopelijk voldoende.
IMG_20131220_202058.jpg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Nou, succes ermee. Heb zelf ook al eens zoiets gedaan met een eiken tafel, ook een boomstamtafel. Ook met heel veel haarscheuren en in het midden een groot gat. Ik had dus ook alles afgeplakt aan de randen, maar op de meeste plekken liep het er alsnog langs. Heb het ook in meerdere keren gedaan, op het laatst gigantisch veel epoxy gemaakt over de hele tafel gegooid. Na drogen met de schuurmachine er over heen, en het werd een bijzonder mooie tafel.
Heb hem opgeschuurd tot korrel 400, daarna met blanke lak afgewerkt.
Dus dit gaat ook wel lukken. (maar, is het niet verstandiger om dit ergens anders te doen dan in de woonkamer? dit spul stinkt nogal.....)
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Bedankt voor de reacties en tips. Leuk! De eerste lading epoxy zit er op.

Onderkant afplakken was niet echt een optie; de schijf staat ondersteboven. Aan de onderkant van de tafel zie je de uitlopers van de vier grote harten die je aan de bovenkant ziet. De onderkant is dus bij lange na niet vlak.

Net zoals bij roeliepoelie ging het er bij mij ook door. Gelukkig niet met dezelfde snelheid als dat ik het er in goot. Ik laat het nu rustig drogen en probeer het nog eens (als de volgende bestelling epoxy binnen is).

Het vullen van de haarscheuren ging overigens prima.

@Heckemann; bedankt voor de tip. Ik heb even wat open gezet. Op een andere plek doen was lastig. Dat ding moesten we met drie man in en uit de auto tillen en hij past niet door de deuropening, tenzij je hem kantelt. Zo'n hijs red ik niet alleen zonder wat te beschadigen en m'n vrouw kan ik dat niet aan doen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.