Deur kozijn schel?

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik (wij) willen nieuwe deuren in onze woning plaatsen, maar een van de deurkozijnen is schel (scheluw?) De stijl aan de sluitzijde staat ongeveer 5 mm uit het lood en de stijl aan de scharnierzijde ongeveer 3mm maar dan in de tegenovergestelde richting.(Dus als je voor de deur staat, in de breedte staan de stijlen wel parallel) Het resultaat is dus dat de deur nooit goed sluit, onder sluit de deur aan maar bovenin blijft een opening. Hoop dat het een beetje duidelijk verwoord is.

Is dit op te lossen door bijvoorbeeld de sponning van de stijl aan de slotzijde van boven naar beneden iets waterpas te schaven/ frezen?
Helemaal goed zal het waarschijnlijk niet worden, maar zoals het nu zit staat me ook niet aan.
 
P

Pel

Guest
Ik zou inderdaad de sponning aan de sluitzijde uitfrezen of met de boorschaaf die halve centimeter eruit schaven. Je moet dan wel de sluitplaat verzetten. Wie heeft dat kozijn gesteld, was hij of zij soms dronken?

Groet Pel.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
De netste oplossing zou zijn om het kozijn opnieuw te plaatsen/stellen.

Als dit geen optie is, is je eigen voorstel een mogelijkheid. Houd er wel rekening mee dat je de deur uiteindelijk wel waterpas wilt hebben, anders gaat hij uit zichzelf open of dicht (en loopt hij in het ergste geval aan op de vloer)

Je zult ook rekening moeten houden met de scharnieren. Als je "plaatscharnieren" hebt, kunnen deze nauwelijks verder dicht dan 0 graden, met als gevolg dat de situatie kan ontstaan dat niet de sluitzijde van je kozijn de deur tegenhoudt bij het dichtgaan, maar het scharnier. Met inbouwpaumelles heb je dit probleem niet. Dit laatste kan je voorkomen door eerst een lat op je kozijn te bevestigen, en deze vervolgens parallel te frezen met de scharnierzijde.

PS. Weet je wel zeker dat het probleem door je kozijn, en niet door je deur wordt veroorzaakt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Kom ik heel vaak tegen. Zoals je al aangeeft, wat in de weg zit weghalen, daarna je slotplaat verzetten. Ik sla het eruit met een 50mm beitel. Daarna loop ik het na met een klein schaafje.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Pel, Geen idee wie het kozijn heeft gesteld, het huis stamt uit 1929. Ik denk dat in die tijd een waterpas nog niet zo accuraat was, of ze hebben dit kozijn op maandagmorgen gesteld.

@TomTom, het probleem zit in het kozijn, ik heb een deur uit een ander kozijn genomen die wel goed sluit, en dit geeft het zelfde resultaat. (kozijn vervangen is idd gene optie)

@Bobmartin, ik wist niet precies wat ik bedoelde, vandaar dat ik het op deze manier heb omschreven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Als je deur niet arm geschaafd is aan de scharnierkant en de scharnieren zitten parallel aan het kozijn, moet je inderdaad de scharniergaten even verdiepen aan de achterzijde. Als de deur met knieren zit, kan je vaak genoeg hout van de deur afhalen. Heb ook vaak dat er een nieuwe oude paneeldeur geplaatst moet worden , die dan ook scheluw is, maar uiteraard precies tegengesteld aan het kozijn. Bobmartin oude deuren zijn vaak een combinatie van de door u opgegeven mogelijkheden. De deuren hangen ook nog vaak. Oude huizen hebben zich in de loop der jaren vaak gezet, waardoor er overal afwijkingen zijn ontstaan.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Foto en tekening, misschien dat het dan duidelijker is wat ik bedoel.

20160222_140938.jpg

20160222_161340.jpg
 

Bijlagen

  • 20160222_140938.jpg
    20160222_140938.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 289

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik zou inderdaad de sponning aan de sluitzijde uitfrezen of met de boorschaaf die halve centimeter eruit schaven. Je moet dan wel de sluitplaat verzetten. Wie heeft dat kozijn gesteld, was hij of zij soms dronken?

Groet Pel.
Het stormde aan de draad :D
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Oude deuren zijn vaak scheluw, een test met een andere deur is dus niet de manier om te bepalen of het aan de deur of aan het kozijn ligt.
Hier twee oude deuren die ook enorm scheluw zijn, de afwijking is ruim 2cm. Ze hangen in een nieuw kozijn, dat zeker goed geplaatst is. De andere deuren zijn ook lichtelijk scheluw, 0-3mm dus dat is nauwelijks zichtbaar.
Antieke deuren zijn erg mooi, ze hebben vaak wel een probleem. Zo lang ze hangen willen ze vaak nog prima sluiten, zodra je ze in een nieuw kozijn hangt gaat het fout.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
De deur een aantal dagen opspannen zodat hij ook scheluw wordt wil nog wel eens werken.
Plusminus een centimeter verder scheluw vastzetten aps werkelijk nodig is en dan elke dag even controleren wat je wint totdat je er bent.
Ik heb dit al meerdere malen met succes uitgevoerd.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Er komen nieuwe deuren in.
Ik zou eerst eens met een 2 meter waterpas gaan controleren.
Kozijn pas maken aan nieuwe deur kan altijd nog.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb dit idd met een lange waterpas(1.8m) gecontroleerd, de afwijking zit echt in de stijlen van de kozijnen.( of mijn waterpas is niet waterpas:p)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gewoon aan de scharnier zijde de bovenste scharnier iets naar binnen zetten (2mm) en de onderste scharnier iets naar buiten (2mm) en probleem is opgelost.(de eventuele middenscharnier op zijn plek laten zitten) Er zal dan wel wat spanning op de scharnieren komen die verwaarloosbaar is het inhangen na schilderen zal iets lastiger worden.
Of sponning iets uitlopen aan slotzijde kozijn. Je kunt ook een combi van het bovenstaande toepassen. Een goede schrijnwerker timmerman heeft geen moeite om nieuwe deuren in een oud kozijn af te hangen.
Maar tegenwoordig heeft een timmerman al moeite om een massief houten deur af te hangen :).

groetnis,

Roeland
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dit is juist het mooiste werk vindt ik, van iets ouds iets moois maken. 10 haakse deuren in haakse kozijnen hangen kan iedereen. Maar zulke kozijnen geeft juist een stukje uitdaging wat het weer extra leuk maakt vindt ik .-) niet echt on-topic maar denk dat de beste tips al wel gegeven zijn.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Ik (wij) willen nieuwe deuren in onze woning plaatsen, maar een van de deurkozijnen is schel (scheluw?)
Hoop dat het een beetje duidelijk verwoord is.

Is dit op te lossen door bijvoorbeeld de sponning van de stijl aan de slotzijde van boven naar beneden iets waterpas te schaven/ frezen?
de timmerlieden onder ons begrepen het met de eerste regel al.;)
en je geeft zelf al de oplossing
 

WR1944

Oud hout
Het waterpas schaven van de aanslaglijsten is naar mijn idee de beste oplossing. Zorg wel dat je goed waterpas uitkomt en dat de scharnieren ook goed waterpas (assen van de scharnieren in één lijn en waterpas) staan anders krijg je een spookdeur die uit zich zelf open of dicht gaat. Tevens zul je de aanslaglijst in de bovenregel moeten passchaven zodat je rondom sluitend bent.
Denk je dat het scheluw kozijn er vanaf de bouw zo heeft ingezeten? Anders kan het betekenen dat er wat beweging kan zitten in de draagmuren of de fundatie als het een beneden verdieping betreft. Het kan naar mijn idee geen kwaad dit aspect ook te onderzoeken.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@WR1944, het kozijn is voor zover ik weet het oorspronkelijke kozijn. Ik denk dat het bij de bouw van de woning al mis is gegaan. Ik ben in de loop van de jaren wel vaker dingen tegen gekomen waarvan ik dacht 'hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen?'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.