Begin voor beginner

Mardel

Nieuw lid
10 sep 2012
6
0
Hallo allemaal,

Naast mijn baan als adviseur zocht ik een hobby waarin ik meer met mijn handen kon werken, aangezien ik weet dat ik hier veel voldoening uit kan halen. Vroeger als kind veel 'gekloot' met houten bouwsels. Daarnaast blijf ik hout het mooiste materiaal vinden voor allerlei verschillende toepassingen in en rondom huis. Mijn keuze lijkt mij daarom duidelijk ;) Samen met een vriend het idee opgevat om een cursus houtbewerking te gaan doen, om de basis te kunnen leren en bewerkingen onder de knie te krijgen. Ik weet hoe een hamer en zaag werkt, maar ben voor de rest nog vrij groen op dit gebied.

De cursus begint echter pas in november/december en daar ben ik te ongeduldig voor. Via deze site ben ik dan ook al enkele goede voorbeelden en links tegen gekomen waarop werkstukken voor beginners staan. Al moet ik toegeven dat het overgrote deel hier uit ervaren vakmensen en bijbehorende werkstukken lijkt te bestaan. Maargoed, een beetje uitdaging mogen we niet uit de weg gaan.

Deze link: http://www.finewoodworking.com/getting-started/ heeft mij geinspireerd om te beginnen met een doodnormale snijplank. Daarom ben ik nu begonnen om de juiste gereedschappen en materiaal te bemachten.
Waar ik tegen aanloop is de (boven)frees. Deze zijn vrij prijzig, zeker als je het goed wil doen, maar wel essentieel voor een mooi werkstuk. Een frees uit de middenklasse lijkt mij hier een goede middenweg voor een beginnende hobbyist.

Ik hoop jullie (ooit) iets van mijn creaties te kunnen laten zien!
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ha Mardel, welkom hier en heel veel succes met deze nieuwe hobby.
Zelf ben ik vanuit soortgelijke overwegingen een jaar geleden als beginner gestart. Cursus gedaan bij De Schrijn in Langbroek. Erg leuk en leerzaam.

Een overweging die ik je wil meegeven: wacht met machines. Ga gewoon lekker met de hand aan de slag. Geeft veel voldoening, en je ontwikkelt meer gevoel voor het materiaal en de handgereedschappen.
Veel plezier in elk geval!
 

Mardel

Nieuw lid
10 sep 2012
6
0
Ha Mardel, welkom hier en heel veel succes met deze nieuwe hobby.
Zelf ben ik vanuit soortgelijke overwegingen een jaar geleden als beginner gestart. Cursus gedaan bij De Schrijn in Langbroek. Erg leuk en leerzaam.

Een overweging die ik je wil meegeven: wacht met machines. Ga gewoon lekker met de hand aan de slag. Geeft veel voldoening, en je ontwikkelt meer gevoel voor het materiaal en de handgereedschappen.
Veel plezier in elk geval!

Suggesties voor een beginnerssetje aan gereedschap? Waar ik in ieder geval een snijplank en wat simpele houtverbindingen kan maken?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Veel succes met de cursus! Wat een bovenfrees betreft:ik kan je de Triton aanraden, heel goeie prijs/kwaliteit verhouding.
http://www.tritontools.eu/article/37862_Triton+bovenfrees+1400+Watt
Ik heb me de lichtste gekocht, omdat ik ze vooral nodig heb om uit de hand te frezen.
De afzuiginstallatie heb ik er af gesloopt, beperkte het zicht teveel voor me. Eens die er af is heb je een degelijke, functionele machine in handen;-).

Veel plezier met het maken van je projecten!
Steven
 

WR1944

Oud hout
Dit zou eigenlijk een "sticky" onderwerp moeten zijn bij het algemene hoofdstuk. Wat is een beginnerset in handgereedschap?
In een willekeurige volgorde, zoals het in me opkomt:
Algemene zaag, kapzaag, goede blokhaak, zweihaak, rolmaat, kruishout, beitelset (6, 12 en 18 mm plus evt. 3 en 25 mm), blokschaaf (een No 4), klein schaafje voor afschuinen van randen, hamer, schroevendraaierset, rei (ca. 50 cm), stevige werkbank met klemmogelijkheid, slijpmogelijkheid voor beitels, vulpotlood (bijv. Pentel 0,5 mm), waterpas, boor (hand of electrisch), (hout)borenset.
Ik denk dat je hier redelijk mee uit de voeten kan. En je hoeft niet alles tegelijk aan te schaffen. Doe dat projectmatig, dus als je het voor een bepaald werk nodig hebt. Om met handgereedschap te beginnen is een goed advies. Je leert de eigenschappen van het hout goed kennen. Daar heb je ook veel aan als je electrisch gaat.
Oh ja, welkom op dit bijzondere forum.
 

Mardel

Nieuw lid
10 sep 2012
6
0
Dit zou eigenlijk een "sticky" onderwerp moeten zijn bij het algemene hoofdstuk. Wat is een beginnerset in handgereedschap?
In een willekeurige volgorde, zoals het in me opkomt:
Algemene zaag, kapzaag, goede blokhaak, zweihaak, rolmaat, kruishout, beitelset (6, 12 en 18 mm plus evt. 3 en 25 mm), blokschaaf (een No 4), klein schaafje voor afschuinen van randen, hamer, schroevendraaierset, rei (ca. 50 cm), stevige werkbank met klemmogelijkheid, slijpmogelijkheid voor beitels, vulpotlood (bijv. Pentel 0,5 mm), waterpas, boor (hand of electrisch), (hout)borenset.
Ik denk dat je hier redelijk mee uit de voeten kan. En je hoeft niet alles tegelijk aan te schaffen. Doe dat projectmatig, dus als je het voor een bepaald werk nodig hebt. Om met handgereedschap te beginnen is een goed advies. Je leert de eigenschappen van het hout goed kennen. Daar heb je ook veel aan als je electrisch gaat.
Oh ja, welkom op dit bijzondere forum.

Kijk, met dit soort praktische informatie kan ik uit de voeten. Kan ik nu weer verder het internet afstruinen naar deze gereedschappen. Op zoek naar ervaringen en goede prijzen.

Heb me in ieder geval dit boek aangeschaft:
prod1_262(1).jpg
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ik had eerst ook het idee om allerlei apparaten aan te schaffen. Maar door de cursus die ik volgde zijn mijn inzichten en prioriteiten totaal veranderd. Wat ik nu heb gekocht: een oude twintigstehands meubelmakerswerkbank, oersterk en stabiel; een beitelset; slijpmachine en wetsteen, maar leer die eerst gebruiken; blokschaaf; blokhaakje; zweihaak; japanse trekzaag; kruisstaal; en een paar krijgertjes namelijk lijmklemmen. Daar kan je al bijna alles mee maken qua houtverbindingen. Tenminste, meer dan dat heb ik niet nodig voor prachtige zwaluwstaarten. Niks frezen met een mal, gewoon met de hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.