Bovenfrees kopieerring

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik wil me een nieuwe bovenfrees kopen, van 1100 of 1300 watt.
Hoeft niet zwaarder te zijn, vooral handig.

Nu vraag ik me af wat de ervaringen hier zijn met de kopieerringen van de verschillende modellen.

Ik las eens dat Bosch blauw heel handig is, je klikt de ring er in een handomdraai op luidt het.

Ben echter eerder geneigd een Makita te kopen, omdat ik verschillende machines heb van dit merk, en ik er heel erg tevreden over ben.

Aangezien ik de kopieermogelijkheid vaak wens te gebruiken is dit wel belangrijk voor me.

Wie raadt wat aan?

Steven
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Triton bovenfrezen zeer handig ook in freestafels kan je op en neer draaien met een slinger 1400 wat voor 180 euro kwam goed uit de test in een van de bladen.
Sommige forum leden hebben er al 1 bij mij staat tie op het verlanglijstje.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik wil me een nieuwe bovenfrees kopen, van 1100 of 1300 watt.
Hoeft niet zwaarder te zijn, vooral handig.

Nu vraag ik me af wat de ervaringen hier zijn met de kopieerringen van de verschillende modellen.

Ik las eens dat Bosch blauw heel handig is, je klikt de ring er in een handomdraai op luidt het.

Ben echter eerder geneigd een Makita te kopen, omdat ik verschillende machines heb van dit merk, en ik er heel erg tevreden over ben.

Aangezien ik de kopieermogelijkheid vaak wens te gebruiken is dit wel belangrijk voor me.

Wie raadt wat aan?

Steven

TRITON BOVENFREES TRB 001

bovenfrees_triton_hendelb.jpg
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik heb een blauwe bosch gof 1300 (geloof ik zo uit mijn hoofd) en de kopieer ringen zijn inderdaad vrij simpel te installeren ze hebben een een soort snelwissel systeem dat je erop kan schroeven en daarna schuif je een een hendel opzij druk je de kopieer ring erin hendel los en de ring zit vast.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Bedankt voor de reacties tot nu toe. De Triton lijkt me ook wel interessant, wil die wel eens nader bekijken.

Nu snap ik het van die blauwe bosch! Ik stond gisteren in de winkel, waar ik het snelwisselsysteem niet aan vond, vroeg me al af of ik verkeerd geïnformeerd was.
Wat ik wel een beetje raar vond bij de bosch is dat je de klemming voor de hoogteinstelling moet vasthouden, als je lost zet ie automatisch vast. Weet niet of ik dit wel zo leuk vind...

Als die Triton ok is, vind ik het prijsverschil wel de moeite waard!

Steven
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De Triton hangt bij mij al een tijdje op de freestafel. Ik kan niet anders zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Echter zie ik mijzelf deze machine nog niet los uit de hand gebruiken. Het is wel een erg zware machine.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wel, je hebt blijkbaar verschillende modellen, ik mik eerder op de 1400 watt. Misschien komt er dan, bij tevredenheid, nog een zwaardere bij om in een freestafel in te werken. De 1400 watt is inderdaad verkrijgbaar voor zo'n 180€, wat ik erg vind meevallen. Op die manier kan ik een extra stuk gereedschap kopen voor m'n geld;-).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een Festool of1400 en de nieuwe 2200, hebben hele handige kliksystemen voor de kopieerringen. In mijn freestafel gebruik ik een trend waar ik ook zeer tevreden over ben. Het voordeel van de triton boven de trend is, dat je de spantang tot boven de freestafel kunt draaien, waardoor het verwisselen van freesjes gemakkelijker gaat. Uit de hand lijkt me de triton wat topzwaar.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een freestafel gemaakt en daar ook een Triton 1400 onder gehangen. Ik ben uiterst tevreden. Het enige minpuntje is als ik een freesje wil wisselen, ik soms eerst wat zaagsel moet verwijderen rond de kop om de spantang voldoende omhoog te krijgen zodat hij in de vergrendeling valt. Maar dat is peanuts vergeleken bij goede eigenschappen in het geheel.
De Festool OF1400 heeft een kliksysteem om de drager voor kopieerringen snel te kunnen wisselen. Op die drager kan je kopieerringen schroeven die volgens het Porter Cable systeem werken, ofwel de meeste kopieerringen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een 3 tal Bosch blauw frezen(gof 900-1300, GMF1400), en inderdaad het snel kliksysteem is erg goed gemaakt en handig, je hoeft geen schroevendraaier of centreerstuk.
De diepte instelling is ook goed aan de Bosch, gewoon knop loslaten en hij zit vast, bij de meeste anderen is dat een draaiknop die niet zo intuïtief is.
Het negatieve aan Bosch is de zak diepte, amper 50-59mm. Waar mijn festool OF1010 maar liefst 70mm kan duiken. Dat is een heel groot verschil want bij mijn Bosch moest ik vaak de frezen nog geen 10mm in de schacht steken, ander kon ik vaak niet diep genoeg frezen.
Wat allesbehalve ideaal is want zo heb je veel vibratie en beschadig je de frees en lagers van de bovenfrees.

Bij Bosch heb je ook een relatief goed zicht op de frees, bij de OF1010 niet zo.
ik moet wel zeggen dat ik in de praktijk bijna altijd de OF1010 uit haal, ook al is die niet overal beter in, vind ik hem gewoon het fijnst om te gebruiken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga komende week eens kijken naar de Triton 1400watt. Heb nog een interessant machientje zien staan, ook van triton.
Het betreft een oscilerende cilinderschuurmachine, kost ook 180€, wat ik zeker niet overdreven vind.

Ben alvast benieuwd!;-)

Steven
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@StevenG : Waar is die oscillerende machine van Triton te krijgen ? Ik wist dat de machine eraan stond te komen maar had zo snel nog geen plek gezien waar deze te kopen.....He Bah....nog een machine voor het wensenlijstje!!
 

tjakko

Nieuw lid
13 feb 2011
22
0
Rick neem eens contact op met Wiersma tools in heerenveen, hier heb ik namelijk ook mijn triton bovenfrees vandaan.
Voor jou is dit redelijk dichtbij lijkt mij ook als je naar jouw favoriete houthandel in akkrum gaat.

Tjakko
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Steven,

Ik heb ook de Triton in een freestafel hangen van bij Stefan Maene in De Pinte. Hiervoor is hij zeer goed geschikt, zeker voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Ik heb wel het zwaarste model genomen: http://www.capellemanmachines.be/bovenfrees_triton_TRB001.htm
Ik heb er nog niet mee uit de hand gewerkt, en vraag me eerlijk gezegd af of het hiervoor de ideale machine is. Het systeem van de bijgaande freesplaat lijkt me niet ideaal. Voor freeswerkzaamheden uit de hand gebruik ik altijd mijn festool 1010 en 1400. Het systeem van kopieerringen is bij de 1400 ook wel gemakkelijk. Simpelweg inklikken en gedaan.

Groet

Frank
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb festool overwogen, maar kan er echt zoveel geld niet aanhangen, zeker niet als er waardige alternatieven zijn.
Het is niet dat ik de bovenfrees dagelijks gebruik, en ik heb redelijk wat machines waar ik zelf ook veel hulpstukken op maak.
Denk dat festool ideaal is als je er heel veel verschillende bewerkingen mee wil gaan doen, voor mijn doeleinden is het een beetje overkill.
Leuk dat ze zo creatief zijn om hulpstukken te ontwikkelen, maar veel ervan kan je simpel zelf maken dunkt me...

Soit, ik zal het wel zien als ik de bovenfrees in m'n handen heb of ik al dan niet tot aankoop overga.

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.