een wijze les (terugslag)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Traveler,
Dat is het vervelende bij de nieuwe machines.
De beschermkap zit gemonteerd op het spouwmes, dus steekt het spouwmes boven de zaag uit.
Dus kun je geen sponning zagen.
Op mijn zaagtafel was dat ook zo.
Ik heb toen ook bij de leverancier van de zaagtafel een aangepast spouwmes gekocht die iets onder het zaagblad bleef.
Daarbij de zaagtafel zo aangepast dat de beschermkap op een zij geleiding zat, zoals dat bij vroegere zaagtafels gebruikelijk was.
Ik snap ook niet dat de nieuwe zaagtafels met een te hoog spouwmes een type goedkeuring krijgen.
Ik denk dat het te maken heeft met de extra kosten voor een aparte beschermkap.
Bij mijn Hammer C31 kan ik het spouwmes gewoon in hoogte verstellen. Wil ik een groef zagen, dan laat ik het spouwmes zakken.
Bovendien kan je een zaagblad van 250 tot 315 mm monteren. Bij een kleiner zaagblad moet je het spouwmes ook verstellen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Bij mijn Hammer C31 kan ik het spouwmes gewoon in hoogte verstellen. Wil ik een groef zagen, dan laat ik het spouwmes zakken.
Bovendien kan je een zaagblad van 250 tot 315 mm monteren. Bij een kleiner zaagblad moet je het spouwmes ook verstellen.

Jouw hammer is dan ook weer een totaal andere range dan een dewalt dw745 van 22 kilo ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Honderden waren me voor, maar wil je toch ook een spoedig en goed herstel wensen.
En je vrouw heeft in dit geval gelijk, blijf maar even uit de werkplaats weg, tot e.e.a. weer geheeld is. Als je met een hand moet gaan staan werken gebeuren er zeker ongelukken.

Bedankt voor het delen van je ellende. Bespaart hopelijk een hoop anderen narigheid.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Geen spouwmes!


Inderdaad geen spouwmes.
Schijnbaar is de regeltechniek snel genoeg om het vermogen af te kappen.

Op basis van de alom bejubelende reviews besloten deze aan te schaffen.

Maar ja.... je wil ergens wel weten wat ie doet als ie vast slaat..... (en niemand die een filmpje heeft!)

Datgezegd, komt er hier weinig aan hout langs waar de zaag geen korte metten mee maakt (niks diks/hards/ouds/kroms/spijkers etc).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Veel beterschap gewenst Traveler. En... ik zou de komende weken niet teveel aan onderdelen voor de zaag denken, maar wel aan het verzorgen van de vingers!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Beterschap Traveler.
Misschien doorsparen voor een Bosch GTS en je deWalt verkopen, die heeft een verstelbaar spouwmes voor de gleuven enz.
Die zit een beetje in jouw range.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Net zoals de anderen hier op het forum wens ik je een spoedig herstel en beterschap!!
Toch maar even uit de werkplaats blijven en verstandig luisteren naar je vrouw.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Sterkte toegewenst.

Goede leerzame filmpjes. zo'n hulpgeleider moet ik ook maken, gelukkig gaat bij mijn electrabeckum het spouwmes mee naar beneden. :rolleyes:
Andere tip (misschien een beetje ongepast in deze situatie) is een scherp zaagblad, met een niet helemaal scherp mes gebeuren ook meer ongelukken.
Ik heb onder mijn volwassen kennissen een paar met een kleine vingertjes. ik probeer ze nog te behouden. :eek:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Beterschap. Diegene die niet werkt maakt geen fouten. Bedankt voor het delen van deze nare ervaring. Het houdt ons bij de les.
 

Eduard HSB

Nieuw lid
6 sep 2015
7
0
Hoogeveen (Drenthe)
Sterkte toegewenst.

Goede leerzame filmpjes. zo'n hulpgeleider moet ik ook maken, gelukkig gaat bij mijn electrabeckum het spouwmes mee naar beneden. :rolleyes:
Andere tip (misschien een beetje ongepast in deze situatie) is een scherp zaagblad, met een niet helemaal scherp mes gebeuren ook meer ongelukken.
Ik heb onder mijn volwassen kennissen een paar met een kleine vingertjes. ik probeer ze nog te behouden. :eek:

Ik mis het stukje van de (langs)geleider, deze moet met zagen 20mm voorbij het punt komen waar de zaag door het hout komt. ;)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Ik mis het stukje van de (langs)geleider, deze moet met zagen 20mm voorbij het punt komen waar de zaag door het hout komt. ;)

Word wel benoemd hoor. Op de hulpgeleider staat ook een streepje wat het doorzaag moment aangeeft. Ook heel dudielijk de vingers naar binnen buigen. Had hier heel wat leed voorkomen. Wat ik zelf mis nooit achter het materiaal gaan staan maar er naast.
 
A

Athanor

Guest
Goede instructiefilm! Komt me allemaal wel weer heel bekend voor van de lessen Machinale op de LTS. Met name het zaagblad zo hoog mogelijk stellen is een gewoonte van mij geworden, daar verschillen de meningen nogal over. Ik denk vooral omdat veel mensen nog zonder beschermkap zagen en het veiliger lijkt als je dan zo weinig mogelijk zaagblad ziet.

Goed topic! Bedankt voor je openheid en beterschap! Hoe gaat het nu?

Fons
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
inmiddels iets meer dan een week verder:

woensdag bij pch laangs geweest. de bandages vernieuwd, helaas niet zonder strubbeling. alles was aangekoekt en zat dus vast. blijkbaar is de breuk zo speciaal dat er een aantal collegae kwam kijken.
gisteren bij ergo/fysio geweest, ik ben nu gips vrij maar heb een kunstof vervanger gekregen welke met bandjes vast zitten. geen bandages meer muv siliconen wondgaas om de open wonden en litekens mee te bedekken.
meteen allerlei oefeningen van de fysio mee gekregen, wat ik elke dag zon 10x x10 repetities moet gaan doen.

vanavond voor het eerst douchen met de hand helemaal vrij van gaas en kunstof en kijken hoe/wat ik schoon kan krijgen. er zit vooralsnog overal opgedroogd bloed, oa onder de nagels.
qua pijn viel het na drie dagen wel mee. niet fijn maar wel dragelijk.

ergste is echter dat ik nu 2 weken vrij ben, met de gedachte om de kinderkamer te doen. gelukkig familie en vrienden due willen helpen.

---

ik heb de voornemens om te zoeken naar een ander spoumes, welke gelijk staat aan de hoogte van het zaagblad. eerst maar revalideren. ik krijg in ieder geval volgende week mijn nieuwe geleiderail van kruis. die blijft nog wel even in de doos zitten.
 
A

Athanor

Guest
Ik zou gewoon het bovenste stuk van het huidig spouwmes afzagen en wat netjes vijlen......

Sterkte met het herstel.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.