Simpele zaagtafel met robuuste langsgeleider

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Ik ben op zoek naar een goedkope zaagtafel waar wel goed mee te werken is. Nu heb ik niet veel eisen vind ik zelf. Zo hoeft de tafel niet aan allerlei kanten te vergroten of te verstellen zijn. Het blad hoeft niet verstek te kunnen zagen. En andere toeters en bellen hebben ook niet zo mijn voorkeur. Eigenlijk heb ik maar één eis:

De langsgeleider dient stevig te zijn. Deze moet ik aan de voor en aan de achterkant goed kunnen vastzetten, zodat deze parallel blijft aan het zaagblad!

Waar wil de zaag voor gebruiken? Uitsluitend voor het schulpen van massief hout, zoals planken, regels en balken. Welke houtsoorten? Essen, esdoorn, vuren, grenen, lariks red cedar etc.

Wat ga ik er mee maken? Kozijnen, een plantenkas, meubels, een bed en hopelijk nog meer. Ik moet er bijvoorbeeld sponningen mee kunnen maken.

Alle tips en adviezen zijn van harte welkom. O ja het budget is ongeveer € 300. Mocht dit niet realistisch zijn, dan zal ik eens kijken of hier nog iets bij kan.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Misschien is een oude Harwi wat voor je , stevige geleider met fijn instelling . Deze kun je niet aan de achterkant vast zetten .
Even kijken op Marktplaats .

Groeten Willem
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
... Eigenlijk heb ik maar één eis:

De langsgeleider dient stevig te zijn. Deze moet ik aan de voor en aan de achterkant goed kunnen vastzetten, zodat deze parallel blijft aan het zaagblad!

Waar wil de zaag voor gebruiken? Uitsluitend voor het schulpen van massief hout, zoals planken, regels en balken. ...

Voor uw eigen veiligheid: om te schulpen mag uw geleider maar net voorbij de snede van je zaagblad komen (2-tal cm).
Een geleider van de voor- tot achterkant is dus ZEKER NIET aan te raden om te schulpen: Na het schulpen kan je hout krom trekken waardoor het geklemd raakt tussen de geleider en het zaagblad, wat ofwel zorgt voor een aangebrande snede, of erger(!)....
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zoals ik het op het HMC heb geleerd hoor je de langsgeleider in te stellen tot net voorbij waar je je hout hebt doorgezaagd. (Is natuurlijk afhankelijk van de dikte van je werkstuk) Tot dat punt wil je je werkstuk graag goed geleiden, daarna is het al doorgezaagd en heeft het geleiden weinig zin meer en kan het hout juist vrij werken/krom trekken... Overigens ook dat je voor schulpen, je zaagblad zo hoog mogelijk in hoort te stellen.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Willempie en Avos hartelijk dank voor jullie suggestie om een oude machine zonder fratsen te kopen. Fijn dat jullie een aantal merken hebben genoemd, dan kan ik daar eens naar uitkijken. Ik heb helaas geen 380V... Dat had ik een paar jaar geleden nog wel, maar nu moet ik het doen met de gewone 230V.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Rhynix (leuke naam) en Merkimac jullie hebben er meer kaas van gegeten dan ik. Bij mijn vorige zaagtafel had ik het probleem dat de geleider niet goed op zijn plek bleef zitten. Het gevolg was dat de zaag vast liep, het hout verbrandde... En dat was zeer slecht voor mijn humeur en werkplezier.

Ik dacht dit op te lossen door de geleider aan zowel de voor als aan de achterzijde vast te zetten. Maar ik had er geen rekening mee gehouden dat het het hout na het doorzagen gaat werken. Zeker het essenhout werkt behoorlijk veel. Dus bedankt dat jullie me daar op wijzen. Weer wat geleerd.

Misschien een wat domme vraag... Maar zijn er nog tips en trucks om er voor te zorgen dat de geleider op zijn plek blijft tijdens het zagen? En er zo voor te zorgen dat zaag niet vast loopt...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik had begrepen, dat je met een geleider die voor en achter vastzit ook veilig kan schulpen, mits…..
je deze met een hulpgeleider gebruikt die niet voorbij het middelpunt van het zaagblad komt.
Graag, een bevestiging of dit juist is, Mvg.:)
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
WillemIII, zelf worstel ik ook nog wel eens met mijn geleider, op het HMC en tijdens stages hadden we altijd erg mooie machines waar alles goed afgesteld was en bleef zitten waar je het afstelde, maar die machines liggen helaas buiten mijn budget. Als ik een geniale ingeving heb zal ik het laten weten ;-)

Spaander,

Dat lijkt mij ook prima. Zo lang jouw hulpgeleider dan niet te ver voorbij het doorzaagpunt steekt (dat zal meestal voor het middelpunt zijn, afhankelijk van de dikte van je hout) zal dat geen problemen veroorzaken.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik had begrepen, dat je met een geleider die voor en achter vastzit ook veilig kan schulpen, mits…..
je deze met een hulpgeleider gebruikt die niet voorbij het middelpunt van het zaagblad komt.
Graag, een bevestiging of dit juist is, Mvg.:)

Dat is uiteraard juist. Je kan een hulpgeleider aan je geleider klemmen hiervoor. Het voordeel van aan langeleider is dat het met plaatmateriaal etc weer meer geleid. De modernere machines hebben een geleider die je kan verschuiven van voor naar achter, maar als je een lange geleider hebt, kun je prima een stuk MDF/melamine/etc er langs klemmen tot net voorbij helft zaagblad.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Een geleider die aan beide kanten, dus aan de voor en aan de achterkant stevig vast zit in combinatie met een hulpgeleider spreekt mij dan het meeste aan.

Op marktplaats stond een tweedehands Makita 2704. Daar ben ik vanmorgen geweest om te kijken.En om een paar planken door midden te zegen. Bij deze Makita kun je de geleider inderdaad aan beide zijden vastzetten en zit er een hulpgeleider aan. Dus dat was goed bedacht. Wat ik dan jammer vind is het volgende. Er zit een soort snelspanknop op, waardoor de geleider in één keer aan de voor en de achterkant vast zit. Aan de achterkant wordt deze dan vast beklemt. Dit is in mijn ogen toch nog niet degelijk genoeg, want er zit nog speling in.

Ik had een paar stukken esssen en esdoornhout meegenomen van ca 4 cm dikte. De machine had er duidelijk moeite mee en het hout verbrandde. Dus dat gaat hem niet worden.

Ik werd trouwens zeer behulpzaam te woord gestaan en mocht iemand anders deze machine willen gebruiken voor plaatmateriaal, of zachthout, dan is deze volgens mij hiervoor wel goed bruikbaar.

Ik zoek nog even verder. :)
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Was het zaagblad niet bot ? Ik kan me niet voorstellen dat de Makita er moeite mee had.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Het zaagblad was niet loeischerp, maar ook niet helemaal bot. Het hout werkt wel iets, het trekt wel een beetje krom, dus dat maakt het lastig om het hout goed te zagen. Ik denk dat ik iets zoek van minimaal 2000 Watt en een blad van minimaal 300 mm. Het is inderdaad jammer dat ik geen krachtstation heb, dat zou het een stuk eenvoudiger maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Da's toch gek.. ik kom met m'n 1400 w Dewalt met gemak door 5 cm noten.. denk toch dat het aan het zaagblad lag.. of wellicht de afstelling..
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Willem111, ik heb reeds enkele jaren net zo Makita als waar jij op gezaagd hebt, wel ik zaag er eiken en eender welk ander hard hout tot maximun hoogte van het blad dus 90 mm en dit wel zo gemakkelijk en heel mooi glad, dat blad moet echt wel bot geweest zijn zoals EVDL verteld, en wat het langsgeleider betreft, dit werkt heel aardig met die zelfklemming, ik zou me geen mooier tafeltje kunnen bedenken.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Zou het kunnen zijn, dat de zaag dan inderdaad bot was? Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik weet het niet precies. Het zaagblad was in elk geval niet heel geschikt om te schulpen, want er zaten veel tanden op. Misschien dat de combinatie van niet het juiste blad en een niet helemaal scherp blad én het werken van het hout er voor zorgt dat het hout verbrand.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zagen is een combinatie van factoren.
scherpe zaag, juiste blad en ook niet te snel willen gaan.

ook bij een professionele 380 zaag lukt het prima om de zaag te laten vastlopen in een plank van 40 mm dik.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Ja natuurlijk als je een "verkeerde" zaag oplegt dan lukt het niet goed, een zaag met veel tanden is voor fineer, formica of mdf, een zaag met weinig tanden is meer voor massief, en dan ligt het ook nog hoe de tanden geslepen zijn, voor langs of dwars zaagwerk in massief, ergens zal daar wel iets niet goed gezeten hebben, volgende keer beter naar kijken zou ik zeggen, succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.