Keukendeurtjes maken met de Robland

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hoi,

Mijn vader heeft een robland combi met daarin een freeskop.
Nu heb ik de freeskop met de profiel/contraprofielfreesjes maar ben nog aan t kijken hoe ik de freesmachine het beste kan gebruiken.

Dus hoe kan ik de machine het beste instellen om langs te frezen en hoe de machine in te stellen om de kopse kanten te frezen? En natuurlijk de veiligste manier.
Zijn hier bepaalde hulpmiddelen voor? Eventueel een zelfbouw jig?

Groeten,

Smallie
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
hoi Wim,

Nee wordt geen MDF maar gewoon echt hout. Waarschijnlijk Eiken maar zal met grenen proef gaan draaien totdat ik alle afstellingen onder de knie heb.

Groeten
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Moest je voor het frezen van de kopse kanten geen beroep kunnen doen op je verstekgeleider dan misschien best een hulpstuk maken zodat je stuk breder wordt en niet in de uitsparing van je langsgeleider floept (en ook om tear-out te vermijden) En zien dat je de kopse kanten eerst freest, daarna de lange zijden. En voor de settings even een stukje grenen van gelijke dikte er eerst doorhalen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Hoi,

Mijn vader heeft een robland combi met daarin een freeskop.
Nu heb ik de freeskop met de profiel/contraprofielfreesjes maar ben nog aan t kijken hoe ik de freesmachine het beste kan gebruiken.

Dus hoe kan ik de machine het beste instellen om langs te frezen en hoe de machine in te stellen om de kopse kanten te frezen? En natuurlijk de veiligste manier.
Zijn hier bepaalde hulpmiddelen voor? Eventueel een zelfbouw jig?

Groeten,

Smallie

Kan morgenavond wel twee foto's maken als je dat wilt van een mal die gebruikt kan worden voor het contra profiel als je tenminste zonder doorvoerapparaat werkt.
Welk type Robland heb je ?
Alles kompleet qua benodigde freestools ?
Aanslagbalk met klem voor contra profiel en de 2 drukveren voor de langere stukken. Horizontaal heeft een houten voet bij Robland en de verticale is van ijzer met bocht, beiden worden aan de freeskap bevestigd.
Zonder hulpmiddelen werken is vooral bij het contra profielfrezen gevaarlijk en als je niet over een aanslagbalk beschikt bijna onmogelijk.
Misschien handig om een foto te plaatsen van de freeskap en bijbehorende onderdelen, als er nml iets weg is kan het gebruik van zo'n frees vervelende gevolgen hebben.
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hoi, zou je de foto van de mal nog willen posten? Heb ik n voorbeeld van hoe je te werk zou kunnen gaan.
Iig alvast bedankt.

Groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.