2 schaaltjes van wortelhout van een berk

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
2 schaaltjes gemaakt van een stukje wortelhout van een berk,
bij het schaaltje op de 2e foto heb ik voor het eerst geprobeerd om hem 1.5 tot 2 mm dun te draaien maar viel mij vies tegen. Op het laatste ging de wand als het ware klapperen waardoor aan de binnen zijde de zijkant niet super strak is geworden. De schaaltjes heb ik afgewerkt met walnoten olie
DSC_1804.jpg
DSC_1823.jpgDSC_1822.jpg

Gr Marco
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ziet er fantastisch uit! Ik herken je problemen, maar andere beitelhoeken/beitelstanden helpen misschien. Wat ook scheelt is alleen een klein stukje dun draaien en de rest dik laten. Dit scheelt enorm bij trillingen
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
@ Mark, Bedankt voor je advies, ik ga het uitproberen. Alle tips zijn natuurlijk van harte welkom. Na het zien van jou kastanje schaal dacht ik dat wil ik toch ook eens proberen om zo dun te draaien. Door te proberen ga je het toch leren. ( Tenminste dat hoop ik maar :) )

@ Rick, Zelf hou ik ook van iets dikkere schalen maar wou het is proberen en leren natuurlijk. Onder het schaaltje op foto 2 en 3 zit geen voetje.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Marco,

Je vroeg om tips, hieronder staan mijn tips:

Zorg dat je schaal onwrikbaar in de vierklauw zit. en zorg dat de rand van de schaal NIET wiebelt. Om dit te bereiken gebruik ik "Dovetail" bekken ipv de geribbelde bekken. Omdat geribbelde bekken zich vaak ongelijkmatig in het hout werken levert dit vaak een beetje gerammel aan de rand van het schaaltje op. De voet van de schaal heeft exact de vorm van de binnenkant van de dovetail bekken in bijna gesloten positie. (zouden we dat hier zwaluwstaart bekken noemen? in het duits zijn het Schwalbenschwanz backen) Ik heb daar een apart beiteltje voor geslepen.
Zorg uiteraard voor een vlijmscherpe beitels.
3.jpg
Dit is de fingernail die ik gebruik om de binnenkant van zo'n voorgedraaide en gedroogde schaal met 1 haal rond te maken. (geslepen tussen de 55 en 60 graden) De vouw van de neus loopt parallel aan het hout en het snijvlak bij de neus maakt een hoek van 45 graden met het aanstormende hout. De massa hout neem ik weg met de onderste "wing" van de guts... (volg je me nog?)
4.jpg
de beitel op de foto is waar ik de binnenkant mee zou afwerken. De vouw is kort en ergens tussen de 43 en de 45 graden geslepen. kort omdat de achterkant van de vouw dan minder snel druksporen achterlaat in het hout. de achterkant van je vouw kan daarmee ook het klapperen veroorzaken.
Bij het draaien is het belangrijk zo min mogelijk frictie te veroorzaken. De vouw MOET dus parallel aan het hout liggen en het snijvlak van de guts 45 graden tov het aanstormende hout. Probeer dan niet met de neus van de beitel te snijden maar met de opgaande flank van je schalenguts. beide beitels zijn van Hamlet.
dun.jpg
De methode die Mark beschrijft is erg handig. laat de schaal dik en werk van buiten naar binnen iedere keer een paar cm af tot een paar mm dikte. Bij de rand van de schaal wijst de fluit van de beitel naar rechts, zodra de neus van de beitel in het hout zit draai ik de fluit naar boven en snijd met de opgaande flank van de beitel.
9.jpg
Deze schaal is ongeveer 52 cm. Dan lukt het niet meer in 1 haal van de rand naar het midden van de schaal. Voor het laatste stuk gebruik ik dan een stijve Woodcut beitel die op 55 graden geslepen is. http://www.shop.woodcut-tools.com/s...ge=1&jssCart=1d944f134e2dc34b4bed513875690b29. De binnenkant van deze schaal is in 5 halen gemaakt.
Nou simpel toch? En dan te bedenken dat als ik dit demonstreer ik hier een hele ochtend over doe!
Ik zeg in het begin "dit zijn mijn tips" er zijn nl ook mensen die het anders doen. Dit werkt erg goed en snel voor mij.
Het is een heel epistel geworden en waarschijnlijk heb ik het niet echt goed beeldend beschreven, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik vond het leuk om even op te tikken...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.