fruitschaaltje

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Leuke vorm! Inderdaad nog wat inspringsel helaas. Maar dit leer je wel te voorkomen.

Waarschijnlijk kon je ook niet snel draaien door die vorm dus dat maakt het extra lastig
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuke vorm, maar ook mooi om te zien dat draaiers dezelfde ellende tegenkomen als schavers. Hoe kun je dat nu voorkomen, die uitbreeksels? Mooie pomelo, eten we hier dagelijks, ik wist niet dat deze in Nederland ook in de winkel liggen. Voor mij als fries was het een nieuwe vrucht, de pomelo, toen we hier kwamen.

jaap
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Dit kun je voorkomen door hele scherpe beitels

dit vind ik eigenlijk een beetje kort door de bocht. je kan nog zulke scherpe beitels hebben en alsnog inspringsel krijgen. dit komt omdat je (zoals duidelijk te zien op de foto) op 2 plekken als het ware tegen de nerf in draaid. hiervoor zul je je beitels zo moeten slijpen en positioneren, dat je zoveel mogelijk snijd. dit vereist enige oefening en wellicht 10 tallen weggegooide schalen, zelf heb ik ongeveer 30 schalen weggegooid omdat ik er te veel aan moest schuren of dat er teveel inspringsel in zat. maar toch is deze investering de tijd waard naar mijn mening.

sommige mensen beweren dat je je draaibeitels moeten wetten/polijsten om inspringsel te voorkomen, maar hier kan ik me niet in vinden. ik slijp mijn beitels op een droge slijpsteen en doe er daarna niks meer aan en kan een glad oppervlak verkrijgen op iedere houtsoort die ik tot nu toe tegen ben gekomen. dit vereist soms wat creativiteit bij hout met slaap o.i.d maar het is wel mogelijk.

groeten mark van zee
 
ik heb dezelfde techniek als Mark
ik wet mijn beitels ook niet maar slijp gewoon om een witte edelcorund steen
hiernaast is het(zoals Mark al zei) zeer belangrijk om goed snijden te draaien
meestal kost dit even wat tijd om uit te zoeken in welke stand je de beitel moet houden maar heb je eenmaal de correcte stand dan kun je dat bij de meeste schalen zo gebruiken en heb je geen tot misschien 1% uitbraak over een hele schaal
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Met andere woorden, zorg dat de beitels scherp zijn en accepteren dat de komende schalen mislukken.
Het gaat dan na verloop van tijd beter.
 
eigenlijk wel:p
je kunt natuurlijk ook oefenen op reststukken hout of heel slecht hout om mee te draaien

als je heel erg zacht hout neemt dat veel sneller kans op uitbraak heeft en je krijgt dat glad afgewerkt dan krijg je harder hout zeker goed afgewerkt
heb het zelf ook geleerd door met zacht hout te draaien(vuren,lariks)
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Eiken heeft een grote kans op uitbraak..... vandaar ook die scherpen beitels. En dit is niet kort door de bocht ....maar ervaring!!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Scherpe beitels zijn uiteraard een vereiste.
Het betreft hier echter een breder probleem:naar het midden toe neemt de rotatiesnelheid af tot nul in het midden - om toch hout af te kunnen nemen is de verleiding groot meer druk op de beitel te leggen.
Dit gecombineerd met een "verkeerde" beitelstand levert als het ware happers op in het centrum.
De beitelstand:
Houd de beitel voor je met de vouw naar beneden: het midden noem ik 12 uur - links ligt 1 uur en rechts 2 uur.
Zet voor snijdend draaien aan op 2 uur en houdt die stand - werk van buiten naar binnen - zet de beitel aan en beweeg al snijdend in een bocht omhoog om als het ware in een paraboolvorm in het midden te eindigen - geef naar in het centrum minder druk en neem daar de tijd want daar is immers minder rotatiesnelheid en is er meer tijd nodig daar hout weg te nemen. Blijf snijden tussen 2 en 12 uur om te voorkomen dat je van de 12 uur stand richting 1 uur gaat met gevaar van het "uitdraaien - rafelen" van het hout.
Ik hoop en verwacht dat deze oefening helpt. Laat maar eens horen hoe deze techniek bevalt.
Ter completering: de hoek van de vouw en de vorm van de beitel (schalenguts, fingernail, Duitse beitel) hebben uiteraard ook invloed.
Veel succes met vr.gr. Jan Pranger, die meest met Duitse beitels draait.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.