Groefzaagblad

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumleden,
Waarschijnlijk een domme vraag, maar je weet maar nooit!
Kan op een normaal zaagmachine een (bij voorkeur verstelbaar) groefzaagblad gemonteerd worden dit ten einde dado's te zagen ?
Ik vermoed dat hiervoor een speciale moet voorzien worden.
Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij http://www.merlierslijperij.be/?pg=...=groeven&x=0&y=0&SearchType=1&SectionSearch=1 hebben ze NIET-verstelbare groefzaagbladen tot 6 mm. Ik weet niet of die aan de europese normen voldoen zoals Timothy/Benchworks uitlegt in de post van Mathieu.

Dat mag want ze zijn uit één stuk en niet beduidend zwaarder dan gewone zaagbladen. Een echte dado stack mag bij particulieren op eigen risico bij zwaardere machines met een lange as en geen motorrem. Op lichte of geremde machines is het veel te gevaarlijk.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Gewoon een vraag ter informatie, maar wat is het verschil tussen dado zaagbladen, en meerder normale zaagbladen naast elkaar?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een dado zaag heeft rechte tanden tov de zijkant van het blad. Een gewoon zaagblad heeft schuine tanden.
Zelf gebruik ik een groefzaagblad van CMT voor het slaan van pennen op de verticale frees (toupie).
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi Mathieu
als ik het goed begrijp kan je dat groefzaagblad van CMT zowel op de zaagas als op de toupie gebruiken ?
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Mathieu,

Dan speel je met de hoogteregeling van de toupie om je pen te realiseren daar de dikte van je groefzaagblad beperkt is ?

Intussen heb ik begrepen dat, zonder speciale as (ik bezit een hammer C3 31) het gebruik van de amerikaanse dado's niet mogelijk is.
En daar ik bij de aankoop van de machine mij heb laten overtuigen door de verkoper dat de meerprijs eigenlijk het voordeel niet compenseerde .......
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het groefzaagblad is niet bruikbaar op een zaagas van recente machines omdat er geen gaten in zijn voor de meenemers op de zaagas (die twee uitstekende pennen). Oudere machines hebben deze meenemers niet, dus daar zou zo een blad wel op passen. Er zijn wel zaagbladen met rechte tanden (dit is een tijdje geleden hier voorbij gekomen).
CMT heeft dit blad voor groeven:http://www.garnotec.be/producten/BE/7/336
Is wel niet echt goedkoop...
Als ik dit zaagblad gebruik voor pennen zijn er twee zaaghandelingen nodig: het zagen van de pen in de lengte (met de groefzaag op de toupie) en het wegzagen van het resterende stukje op de cirkelzaag. Als ik verschillende pennen moet zagen gebruik ik twee zaagbladen met tussenringen op de toupie. Dit vraagt wel wat meer stelwerk omdat de bladen dan perfect de dikte van het gat moeten overlaten.
Als het niet duidelijk is, zal ik anders een paar foto's maken.
Maar feitenlijk is dit groefzaagblad geen echte 'dado'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.