Uitlijnen van mijn lintzaagwielen, met rei of met het lint zelf?

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Beste boktor, waarschijnlijk een onnodige vraag, maar heb je het rubberen loopvlak na het vervangen gedreseerd? dat wil zeggen heb je gezorgd dat het wiel weer perfect rond is? Wat mee kan spelen is het feit dat de wielen enigsinds eivormig zijn geworden en daardoor problemen met de uitlijning geven. Ik vermoed overigens niet dat de problemen die jij beschrijft hier mee te maken hebben, maar het zou misschien wel kunnen bijdragen aan een lintzaag met minder of geen vibratie.

Het wordt weer een drukke week, maar ik zal dit met een schuin oog proberen te volgen.

succes
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
heb je het rubberen loopvlak na het vervangen gedreseerd?

Nee. Wél heb ik toen op de eiïgheid en het zwabberen gelet. Heb toen alles mbv diverse vaste punten gecheckt. Voor zover ik mij kan herinneren was alles redelijk acceptabel, met als kanttekening: dat was met de oude lagers. De wielen zijn van gietijzer en afgedraaid op een draaibank bij de productie van de zaag. Daar zal dus winig aan veranderd zijn vermoed/hoop ik..
Sinds een paar dagen in het bezit van en meetklokje waarmee ik betere metingen kan doen op het moment dat alle lagers er op zitten.
Wat zouden acceptabele waarden zijn voor 70 cm wielen?
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
In eerste orde lijkt me het effect van het slingeren van een groot wiel hetzelfde als van een klein wiel. Onrondheid (hoogteslag) kun je nu ook mooi meten.

Ik wilde bij mijn 20 cm zaagje het lint niet zien slingeren . Dat was een streven, Onhaalbaar natuurlijk en wordt mede bepaald door het lint. Ik vond een bijdrage van de wielen van paar tiende te veel. Wat normaal is weet ik niet.

mvg
Klaas
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Door het ontbreken van paspennen in/tussen de beide onderste lagerhuizen/deksels/flenzen en de body, had de onderste as in principe een ontelbare hoeveelheden cq richtingen om te monteren. In één van de deksels/flenzen waren de flensgaten al eens ovaal gemaakt, blijkbaar(?) om in het verleden ook al de "vlucht" van het onderste wiel aan te passen(?). Met richtingen bedoel ik de ashoek in verticale zin, de vlucht.
Mbv wat uitvulplaatjes de flenzen uitgelijnd en er tevens voor gezorgd dat de beide onderste lagers spanningsvrij draaien. De binnenlagerkappen/dekseltjes ook voorzien van de nodige uitvulringen zodat de lagers geen eigen leven gaan lijden in axiale zin.
Na het monteren van de 2 poellies en wat geledingen afstellen ...eindelijk zagen!!

...en tzt eerst maar eens zorgen voor wat scherpe zaaglinten...

Loopt iig als een zonnetje!!!
Géén vibraties!
En spoort goed!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.