Afzuiging natte ruimte

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Hallo forumleden!



Op zoek naar wat advies van een installateur die serieus wat weet over afzuiging van een badkamer en verkrijgbare systemen.. Het is een longshot, maar niet geschoten....


Wij gaan binnenkort de badkamer dus verbouwen en tegelijkertijd het afzuigsysteem verbeteren.


Er zit nu een eenvoudige woonhuisventilator in die op de badkamer en de wc aangesloten is. Veel capaciteit, maar aan of uit. Geen timers of vochtsensoren oid. Wel perilex aangesloten, maar geen 3-standen schakelaar.


Wat had ik in gedachten? Omdat het twee ruimtes zijn en de benodigde capaciteit tegen de 200 m3/u loopt, schieten gewone badkamer- of wc-ventilatoren al gauw tekort en dacht ik opnieuw aan een woonhuisventilator, met vochtsensor. daarbij maken de standaard enkelvoudige ventilatoren een hoop meer herrie en kan ik de woonhuisventilator achter een luik verstoppen..


Ik had mijn oog laten vallen op: Ducobox Silent met boxsensor vocht en een 230v rf schakelaar op de muur. Alleen ik kan dus nergens vinden wat de standaardinstelling van de sensor is en de software is alleen beschikbaar voor installateurs. Maar voor de Co2 sensor is er een standaardinstelling. Ik lees dat voor de luxe Ducobox focus de standaardinstelling 60% RV is, dus ik ga ervan uit dat dat voor de Silent net zo geldt, maar zeker weten doe ik dat niet.



Iemand advies? Evt. ook voor een ander systeem? Liefst installeer ik zelf..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bedankt voor je reactie, klusserklaas!

Ik heb antwoord van een webshop, die zegt dat de standaardinstelling van de vochtsensor 60% is, wat me voldoende lijkt. Heb ook een vraag gesteld aan Duco zelf, kijken of ik daar uberhaupt een antwoord van krijg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Lang geleden heb ik bij de elektrotechnische groothandel meerdere keren adviezen van de leveranciers gehad. Het grootste probleem is dat de meeste vergeten een aanvoeropening te maken. Deze moet ook nog eens groot genoeg zijn. Kies je de ventilator te groot , uit mijn hoofd meer dan 10 x de inhoud, dan krijg je tocht. Gevolg is dat men de opening afdicht en hiermee de verluchting om zeep helpt. Elke dag het raam open is de goedkoopste oplossing. Ja de nadelen hiervan kennen we wel:eek:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Lang geleden heb ik bij de elektrotechnische groothandel meerdere keren adviezen van de leveranciers gehad. Het grootste probleem is dat de meeste vergeten een aanvoeropening te maken. Deze moet ook nog eens groot genoeg zijn. Kies je de ventilator te groot , uit mijn hoofd meer dan 10 x de inhoud, dan krijg je tocht. Gevolg is dat men de opening afdicht en hiermee de verluchting om zeep helpt. Elke dag het raam open is de goedkoopste oplossing. Ja de nadelen hiervan kennen we wel:eek:

Raam open is onmogelijk in de badkamer, dus die heb ik alvast getackeld, Wim! :) Een opening in de badkamerdeur is zo gemaakt, maar er zit al een flinke kier onder (bewust of onbewust, weet ik niet zo goed)

Eerlijkheidshalve weet ik niet goed wat precies te doen.

Iets verduidelijken dan.. Er zit nu een oude afzuiging die niet meer voldoet. Ik kan het systeem niet eens op google vinden, hooguit een generieke reservemotor. De capaciteit is voldoende, maar waar ik me vreselijk aan stoor is het niet aanwezig zijn van of een timer of iets van een vochtsensor. Als je douchet en je gaat daarna meteen weg, staat de afzuiging dus de hele dag te draaien. Daarnaast is het een wisselstroomventilator en een gelijkstroomventilator is dus hoe dan ook zuiniger. Dus perilex eruit en gewone 230v aansluiting erin. (internetwijsheid)



Ik zit in een dijkhuisje en heb een vochtdoorslagprobleem naar buiten, waarvan ik vermoed (bijna zeker weet) dat het uit de badkamer komt. Bij het verbouwen wil ik dus alles hier aanpakken en als het even kan de RV op een stabiel peil houden, de voorkeur gaat dus echt uit naar iets met een RV-sensor.



Daarnaast is de redenering: Als ik ongeveer 7K uitgeef aan een nieuwe badkamer, wil ik het dus ook gelijk goed doen. In die 7K zit al een onverwachte kostenpost van bijna 2K, omdat ik niet weet wat ik aantref achter de voorzetwandjes en ik vrees met grote vrezen. Als het meevalt, fijn, hou ik wat geld over. Maar wat de vorige verbouwer heeft verzuimd, moet ik nu goed maken en ga liever niet voor halve oplossingen. Het huis kan best een upgrade gebruiken.


Als ik dan kijk naar badkamerventilatoren, hebben die een max capaciteit van rond 175 m3/u en dat is op het randje, eigenlijk net te weinig.

Vuistregel die ik overal hetzelfde op het web vindt is: inhoud x 10 of maximaal 12 als je lang en heet douchet. (check). Maximaal zou dat dus bij ons op 195 m3 komen. En dan moet de wc ook nog afgezogen worden.. Was eigenlijk niet van plan om daar apart nog wat voor te doen, maar als het moet, hoop ik dat ik erbij kan als de badkamer open ligt, want het zal door hetzelfde gat naar buiten moeten als de afzuiging van de badkamer en dat is een stukje omhoog op straatniveau.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wij hebben een Itho Daalderop geplaatst ter vervanging van een oude Stork mechanische afzuiging. Gekozen voor rf bediening zonder CO of vochtsensor. De driestandenschakelaar was reeds weg gehaald door de vorige bewoners, dus de oude box stond op 1 stand te draaien.

Bovendien zat de schakelaar in de keuken, en alleen een afzuigpunt in de badkamer. De perilex is vervangen voor een gewone wcd en de rf bediening in de badkamer geplaatst. De bediening heeft drie standen en een timerstand. Één keer drukken 10 minuten, twee keer drukken 20 minuten en drie keer drukken 30 minuten op de hoogste stand, waarna de afzuiger weer terugschakeld naar de laatste stand ( midden of laag). Op de afzuiger zelf zijn met potmeters de laagste en hoogste stand af te stellen. De afzuiger regelt van 175 naar 325 m3, je kunt je voorstellen dat bij meer ruimtes de stand hoger moet staan. Bij ons staat die laag, alleen de badkamer wordt direct afgezogen.

Het functioneerd bij ons prima, wel dien je een fatsoenlijke afvoer door je dak te maken met voldoende grote buizen, anders maakt het systeem veel herrie. In ons geval hebben we, doordat de CV ketel vervangen moest worden, gekozen voor een gecombineerde afvoer voor ketel en mechanische afzuiging. Een Ubbink Rolux combi: https://www.ubbink.nl/Producten/Productgroepen/Dakdoorvoer/Rolux-5G-Combi-Dakdoorvoer-0187494.aspx

Het is een fraaie oplossing met slechts één pijp op het dak.
Van binnen ziet het er zo uit: IMG_0551.jpg

Van buiten ziet het er zo uit:
IMG_0552.jpg

Voor de ventilatie in de badkamer is een spleet van 20mm onder de deur en tussen deur en dorpel. Beluchten doe je met de deur dicht, anders koelt de lucht te snel af en condenseert het juist tegen de wand. Je wil de warme vochtige lucht juist afzuigen.
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Onlangs een itho box geplaatst standaard op stand 2 en een aan uit schakelaar van klik aan klik uit. (deze heeft een uitgestelde uitschakeltijd van 10/20/30 min) en dat werkt uitstekend
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Heren, dank voor de antwoorden. Heb de Itho's ook bekeken en deze niet meegenomen in de vergelijking, vanwege de schijnbaar lastige afstelling en dure uitbreidingsmogelijkheden. Ik lees nu wat anders, ga ze nog wat nader onderzoeken.

Vanwege de vochtproblemen en de wat meer unieke plaats van de badkamer is 30 minuten max afzuiging niet genoeg, we redden het nu ook al niet. Een rv sensor is eigenlijk een must, of een langere timer. Daarnaast zijn de afstanden vrij kort. Max lengte buizen naar de box zal een meter of 3 zijn, van de box naar buiten 2 meter (straatniveau). Ben nog wel aan het overwegen om een extra buis aan te leggen naar de keuken als ik vrij eenvoudig voorbij de frames van de muren kan komen. De keuken en badkamer liggen naast elkaar..
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
In onze vorige en huidige badkamer gekozen voor een itho ventilator (zo’n box waar meerdere kanalen op kunnen, maar slechts 1 gebruikt).

Continu ventilatie gedurende de dag (stand 1), tijdens het douchen stand 3 en dan 10 minuten naloop op 3, waarna de box terug gaat naar stand 1. De schakelaar draadloos.

Super eenvoudig in de installatie en altijd een droge badkamer. Ideaal.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Tijdens het douchen bij ons de afzuiging op hoog en de spiegel beslaat geen eens. 10 minuten nadraaien is meestal voldoende om de badkamer weer droog te krijgen. Als je na een half uur nog niet droog ben, voer je gewoonweg te weinig frisse lucht de woning binnen. Dat is direct de grootste oorzaak van vochtproblemen. Bij mechanische afzuiging, of tegenwoordig WTW (warmte terug winning) moet deze dag en nacht aan blijven. Dat doe je dus op de laagste stand.

Wij hebben roosters in alle kamers en kieren onder de deuren, zodat er continu verversing plaatsvind. Je zult voor jou oude woning dus niet alleen de afvoer moeten maken, maar ook moeten nadenken over de aanvoer.

De meeste afzuigkappen in keukens halen ook de afzuigcapaciteit niet omdat er bij gebruik verzuimd wordt een raam of rooster open te zetten. Elke liter lucht die je af wil zuigen, zul je ook aan moeten voeren. In onze woonkamer staat altijd minstens één rooster open, bij de keuken in de buurt, en het trekt behoorlijk wanneer de afzuigkap aan gaat. Maar we hebben geen vet op de kap of muren.

De nieuwe thermostaat liep bij het koken op naar 23 graden, bleek dat de warme lucht uit de meterkast aan de andere kant van de muur door het pijpje van de stuurleiding werd getrokken. Het werd dus erg koud in de kamer, want de verwarming sloeg niet meer aan.

Onderschat de kracht bij het ventileren niet, en zorg voor verse lucht. Kost helaas warmte en energie, vandaar dat tegenwoordig WTW wordt gebruikt en afzuigkappen met recirculatie.

Denk bij de verbouwing van de badkamer ook eens aan warmteterugwinning van je afvalwater. Kost rond de €650,- en je verwarmd je aanvoerwater met je afvalwater. Het is een warmtewisselaar.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Die ltho boxen heb je toch ook met rv meter tegenwoordig?

http://www.ithodaalderop.nl/producten/ventilatie-hele-huis/vraaggestuurde-ventilatie/rv-sensor-opbouw-incl-bediening-batterij
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Tijdens het douchen bij ons de afzuiging op hoog en de spiegel beslaat geen eens. 10 minuten nadraaien is meestal voldoende om de badkamer weer droog te krijgen. Als je na een half uur nog niet droog ben, voer je gewoonweg te weinig frisse lucht de woning binnen. Dat is direct de grootste oorzaak van vochtproblemen. Bij mechanische afzuiging, of tegenwoordig WTW (warmte terug winning) moet deze dag en nacht aan blijven. Dat doe je dus op de laagste stand.
Daar gaat het echt mis idd, bedankt voor de uitleg! Nu is het zo dat de afzuigpunten en de douche zich elk aan de uiteinden van de badkamer bevinden, dus vreselijk inefficiënt. Dat is het eerste wat aangepakt gaat worden. Ik ga idd kijken naar de opening die nog is.. Aangezien de vloer iets verhoogd gaat worden (tegels op tegels ivm onderliggende vloerverwarming, liever niet breken), zal de spleet kleiner worden.
Wij hebben roosters in alle kamers en kieren onder de deuren, zodat er continu verversing plaatsvind. Je zult voor jou oude woning dus niet alleen de afvoer moeten maken, maar ook moeten nadenken over de aanvoer.

De meeste afzuigkappen in keukens halen ook de afzuigcapaciteit niet omdat er bij gebruik verzuimd wordt een raam of rooster open te zetten. Elke liter lucht die je af wil zuigen, zul je ook aan moeten voeren. In onze woonkamer staat altijd minstens één rooster open, bij de keuken in de buurt, en het trekt behoorlijk wanneer de afzuigkap aan gaat. Maar we hebben geen vet op de kap of muren.
Afzuigkap werkt goed, heb niet het idee dat dat problemen oplevert, geen vet iig op de muren en slechts wat in de filters van de kap

De nieuwe thermostaat liep bij het koken op naar 23 graden, bleek dat de warme lucht uit de meterkast aan de andere kant van de muur door het pijpje van de stuurleiding werd getrokken. Het werd dus erg koud in de kamer, want de verwarming sloeg niet meer aan.
Thermostaat is geen probleem, we hebben tegenwoordig een Honeywell Evohome systeem met zoneregeling.
Onderschat de kracht bij het ventileren niet, en zorg voor verse lucht. Kost helaas warmte en energie, vandaar dat tegenwoordig WTW wordt gebruikt en afzuigkappen met recirculatie.

Denk bij de verbouwing van de badkamer ook eens aan warmteterugwinning van je afvalwater. Kost rond de €650,- en je verwarmd je aanvoerwater met je afvalwater. Het is een warmtewisselaar.

Die laatste heb ik eens bekeken en dat wordt lastig. Kan niet onder het huis, het wordt geen douchebak en een sleuf frezen van minstens 20 cm diep durf ik niet aan, bang dat ik door de funderingsplaat heen ga.... En daaronder liggen de koeienhuiden.. :)


@Klusserklaas, ik ga het nog eens onderzoeken, heb al een paar reviews gelezen dat een externe RV meter minder accuraat is, maar dat hangt natuurlijk wel af van de plaats waar hij hangt..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
https://www.sanispecials.nl/Itho-Ru...k9PNA0obdJ9Lg7Yj9-Q4tNCvfeNRDhmRoCzPYQAvD_BwE

Maar vraag me af vocht in de badkamer wordt de leidraad in het schakelen vd afzuiger die ook de keuken en het toilet afzuigt. Das nie logisch nie!

In de nieuwe CVE-s van Itho Daalderop zit al een vochtsensor ingebouwd.. Dan zou ik geen losse nodig hebben. Daarnaast kan je met het plaatsen van meer bedieningen afzuiging op de plaats waar je het nodig hebt kunnen aanzetten. Ik heb het hele huis afzuigen losgelaten, het gaat eigenlijk alleen om de badkamer, de rest is meegenomen. De enige reden waarom ik voor zo'n systeem kies, is omdat de standaard afzuigingsystemen voor badkamers niet voldoen in termen van capaciteit. Dus ja, het is wat overkill, maar als ik de max capaciteit van de hoogstand wat terugschroef, zit ik ook waar ik zijn wil. En dat gaat met de Itho CVE-S vrij gemakkelijk.

Als het dan echt niet gaat werken, haal ik er wel een installateur bij. Plaatsing van afzuigpunten en afvoerpunt is eigenlijk geen discussie over mogelijk, omdat ik niet m'n hele huis open wil breken. Ik zal dus moeten werken met wat ik heb en dat verbeteren.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Denk bij de verbouwing van de badkamer ook eens aan warmteterugwinning van je afvalwater. Kost rond de €650,- en je verwarmd je aanvoerwater met je afvalwater. Het is een warmtewisselaar.

Ik heb eigenlijk altijd mn twijfels bij deze dingen. €650,- weet je hoeveel gas je daarvoor kan verstoken? Voor dat beetje verschil per douchebeurt ben je volgens mij je hele leven aan het douchen voordat je dat er uit hebt, om het nog m,aar niet te hebben over de energie die het kost om zo'n ding te maken (zit veel alu in).
Waar ik zelf wel aan gedacht heb tijdens de verbouwing, maar helaas uiteindelijk niet heb kunnen uitvoeren, is om de koude aanvoer tegen de afvoer aan te tapen (eventueel met een wikkeling) en daar een laagje isolatie omheen. Misschien een heel stuk minder efficiënt, maar de extra kosten zouden nihil geweest zijn.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Precies, niets mis met warmteterugwinning. Dat doen fatsoenlijke ventilatiesystemen ook... maar voor een douche warmte terugwinnen uit het water is totaal niet kostenefficiënt.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is ook een duurzame oplossing.

Een Hollandse oplossing is er één waar we geld aan over willen houden.

Het hoeft natuurlijk helemaal niet, maar energie wordt in de toekomst alleen maar duurder, dus nu de kans om een installatie in te bouwen, of wachten tot de volgende badkamerverbouwing. Die duurt meestal 20 jaar.
Dus krijg je de volgende kans over 20 jaar. Dan is de energie fors duurder als nu kan ik je vertellen. Maar dat blijft speculeren natuurlijk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dat durf ik dus te betwijfelen als je ter afweging meeneemt wat het aan energie kost om zo'n ding te maken ;)

Ik las ergens dat een verticale wtw zo'n 30 jaar meegaat, dat ding is grotendeels metaal (recyclebaar), dus ik denk dat je die er wel uit haalt, ruimschoots.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.