Notelaar verzagen

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo,

Ik startte al eens dit onderwerp:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14734-Notelaar-verzagen-in-planken

Nu ik helemaal gebeten ben door het houtdraaien verlegt mijn vraag zich van 'hoe zaag ik die stam in planken' naar 'hoe verzaag ik die stam in stukken om te draaien'?

Alles tips en links zijn welkom! Gisteren bij Stefaan Maene ook al even de vraag gesteld en hij raadde me aan de stam op te zagen in stukken de grootte van wat ik uiteindelijk wil draaien en het dan eerst te laten drogen. Nu:
- hoe lang moeten zo'n stukken drogen? (de stam is nu nog niet afgezaagd hè, staat gewoon nog met wortel en al in de grond)
- hoe verzagen we die stam best (met een kettingzaag zou ik denken?)
- in welke richting verzagen we ze best? (ik zou denken in schijven en vervolgens nog eens in stukken: maar hoe dan?)

graag jullie advies of links naar pagina's waar dit mogelijks al uitgelegd staat? Heb eventjes gezocht maar niet direct iets gevonden ...

groeten,
v.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou de stukken altijd iets langer laten dan wat je wil draaien. Op het kopshout krijg je snel barstjes, dus als je daar wat over hebt, scheelt dat een hoop.
Als ik schalen van bv. 40 cm diameter wil maken, maak ik dus een stuk stam van bv. 60 cm lang.
Dat kan ik met 1 kopse kant op de grond en 1 kopse kant afgedekt door een plankje ook rustig tot de lente laten staan.
Als je weet dat je de komende week direct veel kunt draaien, kan de lengte natuurlijk ook korter zijn!

Als ik aan de schaal wil beginnen, halveer ik de stam in de lengte en werk dan die blokken wat bij tot 8-hoeken o.i.d.

De werkwijze is dus meestal: stam vellen, in blokken zagen van de lengte die je wil en dan afvoeren. Thuis halveren e.d.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi vesper
zet meschien je locatie er even bij meschien zit er wel een houtdraaier in de buurt die je kan laten zien hoe en wat
op youtube ingeven
how to cut a bowl blank kan ook al helpen
als je toevallig in limburg paseert laat ik het je graag zien ook
:)
mvg tom
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo,

Snip//Snip/

"Hoe verzaag Ik een stam in stukken om te draaien.”

/Snip/

v.

Ja het ligt er nogal aan wat voor stam je krijgt/hebt (dik dun lang kort licht of zwaar) Ik zal proberen om dit wat uit de doeken te doen, in zover als hoe Ik dit gedaan en ervaring in heb.

Zo een grote boom bij jou thuis of bij de buren kun je makkelijker op jouw plaats krijgen en op maat zagen, zoals deze boom die een buurvrouw weg wou hebben, die heb Ik met de help van mijn zoon netjes omgedaan en naar huis gesleept.

Siberische Iep .jpg

Dat gaat niet altijd zo makkelijk as je er een ter plaatse in stukken moet zagen en een helling op moet werken voordat je het naar huis kan vervoeren, zoals deze dikke Es die al omlag.

Witte Es in stukken.jpg

Maar sommige stammen zijn al omgezaagd bij andere mensen zonder kennis van houtdraaiers behoeftens, en dan moet je doen met wat ze er van gemaakt hebben, zoals met deze Zwarte Kers, Zwarte Walnoot en de Abrikoos en zoete Kers.

Kers thuis.jpg
Slecht verzaagd.jpg Zwarte Walnoot.jpg Abrikoos en Kersen.jpg

En dan waneer je het thuis hebt moet het in stukken gezaagd worden, zodat je het kunt draaien, en dat je er de beste producten uit kunt halen en wat je er van wilt maken, hier enkele foto’s van hoe Ik dat doe.



Hier een Esdoorn die al gezaagd en in mootjes gezaagd was, je kan enkele dunnere planken zien die de pith/center? van de stam waren en dikwijls splijten of al scheurtjes hebben voordat je het hout thuis hebt, zo Ik zaag dat stuk er dikwijls uit, en dat kan alweer gebruikt worden voor spindels enz.
Esdoorn gezaagd.jpg

Het zelfde met de Beuk en de Manitoba Esdoorn.
Beuk in stukken.jpg Manitoba Esdoorn.jpg

De Abrikoos en Zoete kers van vrienden had Ik zelf in stukken gezaagd bij hun thuis en toen bij mij door het hart gezaagd en toen in ronde stukken en enkele spindel en blokken verwerkt.
Abrikoos & Kersen.jpg
Het probleem dan word wat moet je met zoveel van die stukken doen, je denkt misschien dat je dit natte hout beter kunt laten drogen, FOUT.

Hout dat je gewoon wilt laten drogen zal splijten, zonder ening bescherming kun je daar op wachten

En nu moet Ik een nieuwe post maken want Ik kan niet meer foto’s hier in plaatsen

 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier het verdere van de vorige post,

Het probleem dan word wat moet je met zoveel van die stukken doen, je denkt misschien dat je dit natte hout beter kunt laten drogen, FOUT.

Hout dat je gewoon wilt laten drogen zal splijten, zonder enig bescherming kun je daar op wachten, ook planken splijten aan de einden, maar dan is er nog veel hout tussen de einden, met korte blokken is dat niet, en als je denkt dat enkele cm langer het veilig maakt ben je je ook fout, Ik heb dit zelf wel op harde manier uitgevonden, en laat je hier een foto zien van een stuk Walnoot dat Ik in mijn werkplaats liet drogen en toen in de lengte doorgezaagd hebt, kijk naar de pijltjes die d einden van de scheuren aantonen, van onder tot bijna het midden en van de linkse kant ver naar binnen gescheurd is, dan nog een van de top naar beneden, zo hoeveel langer moet je een blok maken als je hem wilt laten drogen ??

splijten gaan diep.jpg

Rond hout en dikkere blokken splijten aan de einden en dat gaat erg snel, vooral als het droog is en warm, zoals in huis en werkplaats, zelfs met een sealer er op gebeurd dat nog, al duurt dit wel langer, plastic zak helpt ook, maar beiden kunnen wel schimmel en mould veroorzaken op je hout, zo wel op tijd inspecteren, maar het beste is het zo vlug mogelijk te draaien in ruwe vorm of helemaal afwerken tot het eindproduct (maak dat wel dunwandig)

Rond hout splijt.jpg
Sealed splijt nog.jpg Hout ingepakt.jpg

Ik draai het zo vlug mogelijk en pak het dan direct in bruin papieren zakken, of als mijn papieren zakken niet groot genoeg zijn gebruik ik soms kranten papier, maar dat werk niet zo goed als bruin papier.

Nat hout voor draaien.jpg nat draaien.jpg Witte Es schalen.jpg nat hout inpakken.jpg

Na enkele weken kunnen meestal de schalen uit de zak, Ik voel of het droog aanvoelt en het gewicht er van (ervaring is nodig), Ik laat de schalen dan nog langer drogen buiten de zakken, en daarna gaan ze in opslag waar ze kunne kuren en kan de spanning er uit gaan.

Droog en uit de zakken.jpg Droog en relaxing.jpg

En nu kunnen ze dus opnieuw gedraaid worden en finisht
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Super Leo! Bedankt voor je uitgebreide reactie zeg. Ik zie em nu pas, dus sorry hiervoor! :rolleyes:
Ik ga jouw techniek met de bruine zak eens toepassen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.