Steiger aanschaffen

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Hallo,
Ik zit er aan te denken om een steiger aan te schaffen.
Dit omdat dit jaar de dakkapellen wel weer een likje verf kunnen gebruiken.
Een offerte van de schilder kwam binnen en die was ook niet misselijk.
Of ik laat het schilderen en kan dan weer ff vooruit of ik investeer in een steiger, schilder het zelf en na 5 jaar heb ik die ook al terug verdient.
Het gaat hier om particulier gebruik.
Nu zat ik zo eens te kijken en zag 3 verschillende breedte en 3 verschillende lengte maten.
Nu heb ik zelf enkel een aantal keer gewerkt op een een van 135cm breed.
Nu de keuze: smal (75 cm) / basic-line (90 cm) / breed (135 cm)
De smalle versie valt voor mij af omdat ik dit wel erg smal vindt als je er zo een 8 meter bovenop staat.
Dus nu gaat mijn keuze tussen basic en breed, nu weet ik het niet zo goed meer.
Breed is lekker lomp en stevig maar ook weer een tikkie duurder.
Bij de basic line krijg ik mijn twijfels over de kwaliteit, ik heb die nog nooit bij een professional gezien.

Zelf zat ik hier te kijken:
http://www.steigervoorweinig.nl/c-2808175/rolsteigers/
Iemand ervaring met deze website?
Alle adviezen, verkopers en tips zijn welkom

gr. Paulo
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Bij een brede kan je 2 bladen naast elkaar kwijt. Ik gebruik er een om op te staan en de ander zet ik hoger, zodat ik een tafel ,of werkbank heb. Dan hoef je niet steeds te bukken als je wat nodig hebt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik zou ook voor breed gaan.
Tijdens het opbouwen staat de steiger nog niet aan de muur vast. Als je dan die bovenste delen er op zet is een brede toch zeker prettiger.

Let wel op dat in de hoogwerk- en steigerbouwwereld werkhoogte iets anders is dan vloerhoogte.
bij een werkhoogte van 8,2 meter ligt de vloer op 6 meter!
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Vergeet niet dat een eigen steiger ook veel ruimte in beslag neemt je bent snel een paar 1m2 kwijt ook heeft een steiger onderhoud nodig bvb de steiger vlonders ( plaatwerk ) die moet je om de 5 a 6 jaar vervangen.
Je kan dat ook niet doen en er gewoon op gaan staan als ze 10 jaar oud zijn maar 8 meter hoog is erg hoog als je er door heen zakt, ik denk als je alleen een steiger eens in de 5 jaar nodig hebt dat je hem dan beter kan huren bij een bedrijf dan weet je zeker dat die gekeurd is ( te zien aan de keuringsstickers ) sta je een stuk veiliger.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Huren is relatief goedkoop. Een fatsoenlijk en degelijke steiger voor 8 m hoog is 135X250 of 305. Meestal heb je daarnaast nog extra onderdelen nodig om die paar dakpannen dat je dakkapel naar binnen staat te overbruggen. Voor een dergelijk setje ben je in aanschaf al gauw 4-6.000,- kwijt, afhankelijk van het merk. Voor die paar keer dat je n steiger nodig hebt is dat wel erg prijzig. Koop nooit en 2e hands steiger; dingen moeten ieder jaar gekeurd worden op beschadigingen en gebroken lassen en vaak wordt dat vergeten
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Koop gewoon een gebruikte steiger. Als je hem voor eigen gebruik hebt, heb je niets met keuren te maken. Ook hier geldt gewoon je gezond verstand gebruiken. Als er een buis een beetje krom is maakt dat voor de functionaliteit geen ruk uit. De werkplatforms gaan jaren mee, als je de steiger niet jaar in jaar uit in weer en wind laat staan . Je moet alleen soms een popnagel vervangen. Als je een steiger netjes vlak opzet en er geen tassen stenen op zet, heb je niet gauw gebroken lassen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Koop gewoon een gebruikte steiger. Als je hem voor eigen gebruik hebt, heb je niets met keuren te maken. Ook hier geldt gewoon je gezond verstand gebruiken. Als er een buis een beetje krom is maakt dat voor de functionaliteit geen ruk uit. De werkplatforms gaan jaren mee, als je de steiger niet jaar in jaar uit in weer en wind laat staan . Je moet alleen soms een popnagel vervangen. Als je een steiger netjes vlak opzet en er geen tassen stenen op zet, heb je niet gauw gebroken lassen.


Ben het hier geheel mee eens, dat heb ik ook gedaan

Ik had eerst zo'n razadeck gekocht

Untitled by Chris, on Flickr
Untitled by Chris, on FlickrUntitled by Chris, on FlickrUntitled by Chris, on Flickr

Ik dacht dat het handig was dat het zo klein opvouwde, maar het was the small en geeft dan geen goed en veilig gevoel en heb een aluminium tower gekocht - gebruikt en dan bespaar je best wel veel en krijg je het betere materiaal - blijf veilig - niet goedkoop

De tower van mij doet 8 meter en heeft die supports aan de zijkant tegen het omvallen, en dat geeft zo'n ongelofelijke stabiliteit, en omdat het van aluminium is is het heel makkelijk om op te bouwen. en het geeft niet als hij buiten blijft staan - dus mijn advies..... kijk op marktplaats
Untitled by Chris, on Flickr
Untitled by Untitled by Chris, on Flickr/]Chris[/url], on Flickr
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Let wel op dat in de hoogwerk- en steigerbouwwereld werkhoogte iets anders is dan vloerhoogte.
bij een werkhoogte van 8,2 meter ligt de vloer op 6 meter!
Dat is zeker een goede tip!

Ik heb zelf een smalle kamersteiger (6,5 werkhoogte dacht ik) (kan ik dan ook gebruiken om mijn vide in het huis te verven) en voor schilderwerkzaamheden voldoet dit naar mijn mening prima, wanneer je ook nog andere werkzaamheden ermee zou willen uitvoeren is het erg beperkt. nog een voordeel van een smalle is dat die ook minder ruimte in de garage inneemt.

Maar smal of breed zorg ervoor dat je voldoende stabilisatoren gebruikt en het liefst wielen/voeten met spindels, een stabiele basis geeft een prettig gevoel als je bovenin zit;)

Ik heb de mijne 2e hands gekocht voor 600 of 800 euro bij een handelaar in nieuw en gebruikt, kan de prijs en contactgegevens opzoeken als je wilt.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Alvast bedankt voor alle maningen en adviezen, ik het was mij inderdaad al opgevallen dat werkhoogte en vloerhoogte verschillende maten zijn.
opslag is ook niet zo een groot probleem, en als ik materiaal koop, koop ik het liever in één keer goed.
op verschillende websites kwam ik steigers tegen van euroscafford, wat mij een redelijk merk lijkt. en kom dan voor een breede steiger op zo een 1700 en de uitwijkconsoles op zo een 400. dat maakt samen 2100 euro.
aan de schilder was ik dit ook kwijt, nu heb ik natuurlijk wel nog mijn materiaal en mijn eigen uren die ik erin moet stoppen maar dat even ter zijde
miss heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven maar ik zal de steiger vaker gebruiken dan om de 5 jaar, het zal om zo een 3x per jaar gaan, en ik denk dat ik na 5 jaar de steiger al lang terug verdient heb.
opslag zal in een garage zijn dus zal niet altijd in weer en wind zijn.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Steigerverhuur en verkoop is nu mijn beroep en doe dat dagelijks.
dus enkele tips.

Als je een dakkapel setje gaat gebruiken moet de steiger opgebouwd worden tot gelijke hoogte als het dak van de dakkapel op die manier heb je ruimte om de dakset te monteren.
zelf adviseer ik altijd om breed frame te gebruiken dat is stabieler doordat het gewoon zwaarder is.
een dakset wordt los verkocht en kan je afhankelijk van hoe diep de dakkapel op het dak is geplaatst verstellen 75/135 cm, koop er een extra leuning setje bij ook heb je vloerruimte nodig dus neem je de onderste vloer na opbouw eruit en plaatst die in de dakset.

een dakkapel is vaak tussen de 2,50 en 3 meter breed om veilig aan de zijkant van de dakkapel te werken is bijna elke vloerlengte te kort om in een keer beide zijkanten te bereiken hij moet dus verplaatst worden.

De basic line is iets lichter materiaal goed voor prive gebruik dus niet intensief.
de 90cm brede steiger is een oplossing voor de 75cm smalle steiger omdat de 2 diagonalen hier ook naast de vloeren gebruikt kunnen worden die passen niet naast de vloeren in een 75cm steiger waardoor de vloerverstelling niet mogelijk is over de gehele frame lengte.

de dekvloer is antislip en gaat makkelijk 6 a 10 jaar mee voor je erdoor slijt, een groter probleem is delaminatie waardoor de topcoat los laat probleem is vaak bij de Chinese plaat aanwezig.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Gewoon een kopen, blijft geld waard.
Zuinig mee omspringen niet gooien, droog opslaan dan gaat deze jaren mee.
Ik heb zelf een 135 br en 250 lang lekker stabiel, een 8 sports Eurosteiger bouwt lekker snel op.

[h=2]Rolsteiger Euro (glans)[/h]
image002_0.png



EUROkoppeling
Met de conische verbinding. Deze steiger is gefabriceerd uit aluminiumglansbuis (geeft niet af) en voorzien van gerstekorrel structuur op de sporten
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Voordeel van eurosteigers je kan geen borgclips kwijtraken. Nadeel is minder gangbaar. Dit is alleen lastig als je gebruikte delen bij wil kopen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Voordeel van eurosteigers je kan geen borgclips kwijtraken. Nadeel is minder gangbaar. Dit is alleen lastig als je gebruikte delen bij wil kopen.

Buiten de borgclips om bouwt een Eurosteiger veel makkelijker op en af en zeker op hoogte het klemt nooit.
Het nadeel zie ik ook niet, hier zit een handelaar met volop gebruikte Euro delen.
Het nadeel is met gebruikte glansdelen dat niet altijd de gerstekorrel structuur aanwezig is.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
zit er toch wel sterk aan te denken om de basic line aan te gaan schaffen met vloerlengte 190cm
nu zit ik alleen met de hoogte, ik zat te kijken naar een steiger van 8,2m werkhoogte.
mijn dakgoot zit op 550cm van de grond en de onderkant van mijn dakkapel op zo een 660cm van de grond.
ga ik dit halen met een steiger met werkhoogte 8,2 en een uitwijkconsole om naar mijn dakkapel toe te komen?
ik hoor het graag als iemand weet of dit gaat.

mvg Paulo
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Er zijn ook consoles enkel voor de dakkapel. Die hangen met beugels over de nok van je dak. Dan hoef je geen joekel vanaf de grond op te bouwen.

Heb er zelf nooit mee gewerkt, dus of het wat is weet ik niet.

Je kan ook zelf een werkplateau fabriceren wat je op meerdere plekken aan de panlatten hangt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.