Vakwerk invulling gevits en gevlochten met zelfgemakt leem van eigen tuin

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die dit doet :) Vroeg me wel af wat de samenstelling is van je leemvulling?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die dit doet :) Vroeg me wel af wat de samenstelling is van je leemvulling?

In dit geval is de samenstelling als volgt:

Klei/zand 1:4
koe mest
stro
brandnetel
paardenhaar


Om het zo droog mogelijk te behouden in verband met het krimp/schuren voeg ik geen water toe.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat klinkt als een flinke dosis verbetenheid :rolleyes:

Ben wel benieuwd naar de rest van de opbouw. Wat voor bouwmaterialen gebruikt zijn en hoe het gemaakt is.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik neem aan dat je bedoeld de opbouw van de muren. Dat is bijna helemaal van grenen met een stuk berk een stuk lariks hier en daar. Vitsen zijn van geklooft eiken gevlochten met meestal wilgentaken maar ook hazelaar es, els zit erin. Getoogde met eiken toognagels ook gekloft. Alle werk is uitgevoerde met verschillende bijlen, dwz bekanten van de stammen en het maken van de pennen en gaten, sponningen voor deur en raamopeningen enz….

https://vimeo.com/87399284 een voorbeeld.

foto 2-25.jpgHier een foto vanaf de zolder van het plafond uit balken van Zweeds berk met daarop planken van poplier die hier uit de buurt kwamen.

Verbetenheid?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een nieuwe apparaat om het beter bemalen van de klei op gang te zetten.
P6301507_zpsuzjyprot.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Je heb gelijk dat de stro en brandnetel vervullen de zelfde functie als componenten van de pleister. Ik vond het fijn dat ik kon een gebruik vinden voor de brandnetel wat hier op en rond het erf groeit en anders een last is. Brandnetel een plant zoals vlas en hennep met een sterk vezelig opbouw dus te beter voor het bewapening in dit geval, was mijn gedacht. In het einde vond ik het heel lastig de pleister met brandnetel goed te mengen en dus wat betreft het handmatig mengen ga ik niet verder met brandnetel wat wil niet zeggen dat ik ben niet blij met het einde resultaat daar waar ik heb wel met brandnetel bewerkt. Het maakt een heel mooi vulling alleen het doet veels te veel pijn aan mijn voeten.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Er zijn nog meer gebruiksmogelijkheden van brandnetel.
1 Je kan het opeten.
2 Als bestrijdingsmiddel tegen luis.
3 Als mest voor planten.
4 Kleding van maken.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Van de 5 mogelijkheden, in mijn ervaring is de best gebruik het opeten. Ik heb een overhemd van brandnetel vezels maar dat vraagt heel veel werk met special kennis en gereedschappen, bijna een industrieel onderneming.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb met andere soorten leem gewerkt op verschillende manieren, ook dat duur spul van de winkel wat ook mooi is en uit Frankrijk of Duitsland komt, maar dit is kwalitatief beter. Een hard Fries klei van diep in de grond. Het geeft een hard pleister die vast zit, niet stoffig. Een heleboel werk waarvan in het begin ik was niet zeker als het zou lukken maar ik ben nu wel tevreden met het resultaat,(klein, rond, geel, glimlachende gezichtje). Waneer deze droog is een afwerk mengsel met fijn zand, ook zelf uit de grond gegraven, hij zat nog dieper als dit klei.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.