Kastenwand garage

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De eerste 4, 5 meter van onze garage wordt uiteindelijk effectief garage(de rest werkhuis :) ) en ik ga alvast 1 muur benutten met kasten om huishoudelijke spullen in op te bergen
Eerst grote kuis gehouden]en de muur vrijgemaakt
20150210_153312.jpg

De groene MDF op maat gezaagd (met stofmasker voor heel fijn stof natuurlijk)
20150210_154117.jpg

Een mal gemaakt voor de potscharnieren en ook een teststukje om zeker te zijn dat het werkt
20150211_102932.jpg
20150211_105930.jpg
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De gaatjes voor de leggers geboord met de hulp van de kreg jig, werkt gemakkelijk.
20150210_202336.jpg

De schroefgaten in de corpus voor alle zekerheid toch maar voorgeboord
20150210_202326.jpg
De scharnieren afgetekend
20150211_111140.jpg
De wanden aanpassen aan de verwarmingsbuizen voor de ruimte boven de garage
20150211_095528.jpg
20150211_132513.jpg

Eerste corpus op zijn plaats gezet om te wie of alles past
20150211_135435.jpg

Hopelijk kan ik komend weekend nog wat verder doen, het werk verkoopt sneller dan ik verwacht Had tot nu toe (mag ook eens voor een keer...)
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Handige hulpmiddelen, vooral die kreg jig ook maar eens aanschaffen denk ik.. Vanwaar de keuze voor groene mdf?
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Handige hulpmiddelen, vooral die kreg jig ook maar eens aanschaffen denk ik.. Vanwaar de keuze voor groene mdf?
eigenlijk gewoon voor de zekerheid, die kast komt vooraan in de garage (niet echt verwarmd, de stookoliekrtel staat er wel in) net langs de poort.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Handige hulpmiddelen, vooral die kreg jig ook maar eens aanschaffen denk ik.. Vanwaar de keuze voor groene mdf?

Vermoedelijk omdat het om een kast in een vochtige ruimte gaat :rolleyes:

Ik zou wel 1 iets anders doen: ik zie dat de sokkel een reeds voorgegoten betonsokkel is. Nadeel hiervan is dat het vocht uit de grond dus kan doortrekken tot in de onderkant van je kast.

Ik zou de kast daarom iets ophogen op metalen latjes oid. (bv platstaal van enkele milimeters dik) of iets wat geen vocht doorlaat tot aan de onderkant van je kast.
De achterwand gewoon enkele milimeters van de muur afstand houden.

Ziet er verder heel goed uit.

Ik heb ook deze kreg jig, superhandig. Ik heb die zelfs gebruikt om een mal te maken om gaten in mijn mft-werkbank te maken. Perfect op 192mm.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Vermoedelijk omdat het om een kast in een vochtige ruimte gaat :rolleyes:

Ik zou wel 1 iets anders doen: ik zie dat de sokkel een reeds voorgegoten betonsokkel is. Nadeel hiervan is dat het vocht uit de grond dus kan doortrekken tot in de onderkant van je kast.

Ik zou de kast daarom iets ophogen op metalen latjes oid.

Daar heb ik niet bij stilgestaan, het was een bestaande betonnen sokkel die ik enkel op maat geslepen heb.

zou een plastic folie voldoende zijn? Heb namelijk heel weinig ruimte tussen de kasten en het plafond.

De rug is geen probleem, onderaan zijn de betonnen bakstenen(of hoe noem je dat) dwars op de vloerplaten gemetst als fundament voor de muur. De binnenmuur ligt dus een paar cm dieper en raakt de kast nergens
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb nog van dat zwart spul om de buitenmuren van een kelder waterdicht te maken, daarmee zou het ook moeten lukken denk ik.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het zal in ieder geval beter zijn dan niets.

Ik hoop ook dat je leggers geen mdf zijn, want deze gaan 100% zeker doorbuigen, tenzij je houten latten aan de voorkant en achterkant bevestigt.

Vermoedelijk overspan je daar ongeveer 100cm tot 120cm. Ik heb hier houten rekken in onze garage van 80cm breed, en die zijn na een jaar al zeker 2 cm doorgebogen in het midden (nochtans mdf van 18mm). Ik heb ze deze zomer moeten verstevigen met houten latjes.

- - - Updated - - -

Ik heb nog van dat zwart spul om de buitenmuren van een kelder waterdicht te maken, daarmee zou het ook moeten lukken denk ik.

Je bedoelt teer? Je zal dan wel nog enkele dagen moeten wachten vooraleer je je kasten kan plaatsen, maar dat zal ook helpen idd
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het zal in ieder geval beter zijn dan niets.

Ik hoop ook dat je leggers geen mdf zijn, want deze gaan 100% zeker doorbuigen, tenzij je houten latten aan de voorkant en achterkant bevestigt.

Vermoedelijk overspan je daar ongeveer 100cm tot 120cm. Ik heb hier houten rekken in onze garage van 80cm breed, en die zijn na een jaar al zeker 2 cm doorgebogen in het midden (nochtans mdf van 18mm). Ik heb ze deze zomer moeten verstevigen met houten latjes.

- - - Updated - - -



Je bedoelt teer? Je zal dan wel nog enkele dagen moeten wachten vooraleer je je kasten kan plaatsen, maar dat zal ook helpen idd
De leggers worden 95cm lang en maak ik in 18mm multiplex met in het midden er een nog eenzelfde stuk onder als versteviging dus dat komt wel goed.

een paar dagen wachten is ook geen probleem, de kasten moeten toch nog 2x primer en 2x eindbaas krijgen met telkens droogtijd ertussen dus dat duurt nog wel even.
 

WR1944

Oud hout
Dit type van kasten krijgt z'n vormvastheid doordat de vijf wanden/achterkant innig aan elkaar verbonden zijn. Door die hap uit de kast te halen voor de verwarmingsbuizen verminder je die vormvastheid. Je kan die stijfheid weer terugkrijgen door bijvoorbeeld een koof rond die pijpen te maken. Dan zijn die buizen niet alleen aan het zicht onttrokken maar je maakt het ook sterker.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nog nooit gezien dat groene MDF. Zoals ik begrijp uit de reacties hier is dat special voor vochtige ruimtes.
Zal ik ook eens bekijken of dat wat voor mijn garage is.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Dit type van kasten krijgt z'n vormvastheid doordat de vijf wanden/achterkant innig aan elkaar verbonden zijn. Door die hap uit de kast te halen voor de verwarmingsbuizen verminder je die vormvastheid. Je kan die stijfheid weer terugkrijgen door bijvoorbeeld een koof rond die pijpen te maken. Dan zijn die buizen niet alleen aan het zicht onttrokken maar je maakt het ook sterker.
Inderdaad, die "koof" maak ik demonteerbaar dmv. Schroeven. Zo kan je altijd nog bij de buizen, de kasten zelf zullen nadien ook nog altijd relatief makkelijk te verwijderen zijn, ze worden in de zijwanden, de muur erachter en aan elkaar (patentbouten) vastgeschroefd .
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nog nooit gezien dat groene MDF. Zoals ik begrijp uit de reacties hier is dat special voor vochtige ruimtes.
Zal ik ook eens bekijken of dat wat voor mijn garage is.

Groene mdf wordt hier door 90% van de professionelen gebruikt om meubels te maken. Dit omdat het verven ervan veel vlotter gaat gezien het vocht minder snel de mdf indringt.

Hier in belgie nochtans overal te verkrijgen, zelfs bij de gamma en hubo en andere high-budget-doe-het-zelvers
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Is hier in België inderdaad vlot verkrijgbaar.
Het verven gaat heel goed. De kopse kanten en waar ik gefreesd heb heb ik wel ingesmeerd met houtlijm. Dit werkt heel goed, er is dan maar heel weinig verschil in verf opname tegenover de rest van het plaat.20150215_082849.jpg
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dit omdat het verven ervan veel vlotter gaat gezien het vocht minder snel de mdf indringt.

Vooral voor vocht beheersing en makkelijker te verfen dus, ok dan zeker eens kijken.
Vind MDF prima materiaal om meubels mee te maken, alleen die extra stap van insmeren van de snijkanten
met lijm oid voor beter schilderwerk wordt ik soms een beetje moe van.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De eindlaag van de deuren Heb ik maar te drogen gelegd in de eetkamer om de stofdeeltjes te reduceren. Is nog niet stofvrij maar het Is uiteindelijk ook maar voor in de garage.
20150218_160132.jpg
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
20150220_150741.jpg
De boven en onderkanten vd. deuren moet ik nog gelijk maken.

Ik had de deuren tot bijna tegen het plafond willen hebben en had het dan ook zo gemaakt tot bleek dat het plafond erg pngelijk was en de deuren op die manier niet open konden.

Nu ga ik dus afdekplaatjes maken met hetzelfde patroon om die bovenkanten af te dekken.
 
Laatst bewerkt:

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Heb de deurpanelen toch mooi gelijk gekregen door eerst met een rei een lijn te trekken en dan met een copieerfrees tegen een rechte geleider deze over te zetten.
De leggers zijn ondertussen ook verstevigd.

20150221_165047.jpg

Nu rest er enkel nog boven de deuren af te dekken, en dan aan de volgende 10 lopende meter kast voor de garage te beginnen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.