Kaarsenstandaard en keukenfoliehouder

WR1944

Oud hout
Zoals eerder meegedeeld ben ik met allerlei frutsels bezig. Misschien is dit wel nodig als geestelijke aanloop tot het volgende, voor mij, grote project, de buffetkast.
Ergens in huis kwam ik een grote verzameling potten tegen waar half en voor een kwart gebruikte kaarsen in zaten. Omdat ik aan het opruimen was moesten die restjes verdwijnen. Maar kaarsvet zomaar weggooien gaat tegen m'n principes in. Dan maar hergebruiken.

Van een restje 2" afvoerpijp maakte ik een mal met een plaatje triplex als bodem. Ik vond gelukkig nog een restje sisal paktouw want al het overige bindmiddel heeft kunststof als belangrijk bestanddeel. In een grote pot gingen de restjes op het vuur om zachtjes te smelten. Van het sisaltouw maakte ik een lont die met een knoop in de bodem vastgezet werd. Aan de bovenkant werd de lont met een houtje dwars over de opening gecentreerd. Zo heb ik vier kaarsen kunnen maken.
Maar die kaarsen van ruim 40 cm hoog zijn wel omvallerig dus moest er een voet komen. Dat het een Katholieke gewoonte is om gedurende de vier adventweken voor Kerstmis een kaars te branden kwam dus goed uit. Perfecte timing. Van restjes multiplex maakte ik een houder die elke vorm van sierlijkheid ontbeert en eerder op een staalconstructie lijkt. Maar het gaat om de gedachte en om de stabiliteit van de kaarsen.
Het plankje met die schuine hap er uit was m'n mal om de schuine kant aan de knieeën op de zaagtafel te maken.
P1010082q.jpg

Keukenattributen zoals we die in Nederland kennen van Brabantia en Leifheit zijn hier dun gezaaid. Leifheit producten kan je in beperkte mate online bestellen. Om een beetje orde te scheppen met de keukenfolies heb ik een houten Leifheit rolhouder gemaakt. De drie meest gebruikte producten kunnen er in. Het afscheuren/afsnijden gaat met een strook blik dat aan een beweegbare strip zit. Het werkt maar nog lang niet naar m'n zin. Over enige tijd ga ik over een versie 2 nadenken (of toch maar dat ding bij Leifheit online bestellen?).
http://www.leifheitus.com/Rolly-Mob...-Paper-towels-and-Plastic-Wraps-plu25795.html

Het is in ieder geval niet op voorraad.
P1010083q.jpg

Ik ben nog met een derde frutsel bezig maar dat hou ik nog even onder de pet. ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR1944,
Leuk weer eens iets te lezen vanuit je knutselkelder:)
Goed idee, want Ik heb ook nog ergens resten kaars liggen.
Het sisaltouw dat je gebruikt voor de lont kun je dat gewoon gebruiken of bewerk je dat?
Mvg.:)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
(Om een beetje orde te scheppen met de keukenfolies heb ik een houten Leifheit rolhouder gemaakt. De drie meest gebruikte producten kunnen er in. Het afscheuren/afsnijden gaat met een strook blik dat aan een beweegbare strip zit. Het werkt maar nog lang niet naar m'n zin.)

Is een ijzerzaagblad geen idee?
 

WR1944

Oud hout
Hoe heb je die kaarsen uit de pvc buizen gekregen ?

De PVC-pijp is goed glad aan de binnenkant en bij het afkoelen (dat gaat lekker snel bij -5C buiten) krimpt het kaarsvet net genoeg om uit de pijp te glijden.

@ de Haan, Het blik heb ik geknipt met een metaalschaar waar een hele fijne vertanding op zit om het plaatmateriaal tijdens het knippen als het ware vast te houden. De meeste kracht kan je zetten met de bekken wijd open maar dan is de kans om weg te glijden ook het grootst. Het probleem is de folie tussen de bak en de lat met het blik te friemelen. Het afscheuren gaat perfect al moet je de rol met de andere hand wel vasthouden.

@ Spaander, dat sisaltouw heb ik niet bewerkt. Het was het enige brandbare en natuurlijke product dat ik zo snel in huis kon vinden. Als je aan katoen breigaren kan komen kan je daar een goed lont van maken. Afhankelijk van de dikte van de kaars zal je een dikker lont moeten gebruiken. Dat kan door het op de touwslagerswijze in elkaar draaien van een flinke lengte garen. De lont moet het gesmolten kaarsvet enigszins in zich kunnen opnemen om het door de hitte van de vlam te laten verdampen zodat het kan branden en weer meer kaarsvet kan laten verdampen.
 

WR1944

Oud hout
Wr 1944 2 duims pijp er was zeker geen 50 mm te krijgen.

Ik probeer het elke dag weer maar tegenover 300 miljoen eigewijze Amerikanen doe je weinig. Maar er is een beetje hoop. Met het nieuwe toelatingsbeleid voor de Latino's waar Obama voor op de bres staat komen er globaal 5 miljoen metristen bij. Maar ook door de ontdekking van de Amerikanen van de slimmigheden van de Europese meubelbouw zoals het 32 mm systeem en de bijbehorende metrische componenten komen er langzaam kleine scheurtjes in het Imperial bolwerk.

Maar ik ben praktisch ingesteld, waar ik er niet onderuit kan gebruik ik die antieke eenheden. M'n producten zijn en blijven in millimeters.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Leuke klusjes!

Het werkt maar nog lang niet naar m'n zin. Over enige tijd ga ik over een versie 2 nadenken

Die vershoudfoliesnijders van de bekende merken werken ook nooit helemaal perfect, dus die heb je eigenlijk heel goed na gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.