welke materiaal te gebruiken voor hoogglans -kastje

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
hallo,

ik ben aan het kijken om in mijn living zelf een tv /media meubel te maken gezien het bestaande meubel te weinig plaats biedt voor alle toestellen..

het zou een betrekkelijk laag kastje worden, in hoogglans zwarte afwerking , liefst zwevend (lijkt te zweven eventueel)

tv-meubel-maken-arturo-xl-5-ralph.jpg

de totale lente zou 3 meter worden, diepte is net geen 50cm en hoogte zou maar een 40 tal cm zijn (binnenafmetingen)

het kastje zou 2 verdiepen hebben, bovenste zou enkel maar open schap/legplank zijn voor de apparaten
het onderste verdiep zou symetrisch met het bovenste lades bevatten voor films en kabels en je weet wel media randtoebehoren


ik dacht om de kast te maken uit 22mm groene mdf (dacht ik harder dan gewone) maar dan zit ik met het probleem om de hoogglans erin te krijgen denk ik.. veel kopse kanten en weet niet of ik met lakken die echte donkere spiegel glans erin kan krijgen

dan dacht ik om panelen te kopen, uit mdf waarop een hoogglans afwerking is gelijmd maar das nogal een kostelijke bedoening :) extra kost voor de hoogglans panelen te verzagen, dan de zijkanten af plakken, etc


hoe zouden jullie dat doen?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb 18 mm mdf panelen met grondlaag gezaagd en de kopse kanten geplamuurd, geschuurd. Daarna 2 lagen grondverf er 3 lagen hoogglans lak. tussendoor zeer fijn schuren. Krijg je ook een spiegel.
Ik heb het gerold, voor een nog beter resultaat zou je kunnen laten spuiten.

De dikkere voorzijde kun je met een strook mdf opdikken voor een robuustere look.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je kan ook drie elementen van Ikea Besta nemen. Die zijn hoogglans en afgewerkt. Afmetingen 120x40x38 cm. Bovenpanelen verbinden met lamelo's en aanrecht verbinders krijg je een strak geheel.
3024-0150.jpg


besta-open-kastje-bovendeel__0185211_PE337056_S4.JPG
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik gebruik voor de kopse kanten van MDF altijd grundierkant van 2 mm. Dat is een soort kantenband maar dan overschilderbaar. Het geeft een superstrak resultaat. Dat scheelt een heleboel plamuurwerk.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik gebruik voor de kopse kanten van MDF altijd grundierkant van 2 mm. Dat is een soort kantenband maar dan overschilderbaar. Het geeft een superstrak resultaat. Dat scheelt een heleboel plamuurwerk.

Dat is interessante info. Waar koop je dat ? En is dat ook in meerdere breedte-maten verkrijgbaar (bijv. 22 mm) ?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Lijkt mij hier als enige webshop. Maar kan je er niet als particulier terecht.

[h=4]Gevonden Mac Lean producten[/h]
KleurnummerOmschrijving
710181022 Grundier 0,4 x 22 mm Wit Glad
Overlakbaar
710181026 Grundier 0,6 x 26 mm Wit Glad
Overlakbaar
710181034 Grundier 0,6 x 34 mm Wit Glad
Overlakbaar
710181038 Grundier 0,6 x 38 mm Wit Glad
Overlakbaar
710181045
Grundier 0,6 x 45 mm Wit Glad
Overlakbaar
710181054 Grundier 0,6 x 54 mm Wit Glad
Overlakbaar
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Da's leuk kantenband maar dan heb je natuurlijk wel een boel extra werk om dat je plakken en dan weer te zorgen dat je de randen van het kantenband niet ziet. Of zijn die zo dun dat je de naadjes tussen mdf en band vult met verf?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het nadeel van kantenband is dat het los kan komen en naden blijf je zien (welliswaar minimaal). Maar ik denk dat het wel sneller werkt dan eerst plamuren en schuren e.d. Ik heb ooit wel eens een kastje geschilderd met Epifanes Bootlak (geel), gewoon met een rollertje. Dat gaf al een behoorlijk strak en langdurig glanzend resultaat (dat ding glimt nog steeds na 10 jaar) zonder dat ik daar mijn best voor had gedaan. Kortom de verf die je gebruikt is ook erg bepalend. Zo heb ik ooit ook wel eens gewerkt met dubbelcoat van de Ijssel, dat spul is pas echt waus, dat kan je bijna gewoon met een kwast opbrengen en vloeit dan superstrak vanzelf uit. Als je zelf even een spuitcabine maakt (houten frame en wat plastic) kan je denk ik met de juiste verf een enorm strak gekleurd plankje maken van MDF
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@ scheppie; Het is vooral te gebruiken met een kantenbandlijmmachine. En inderdaad als die lijm niet geheel zijn best heeft gedaan kan je putjes in de lak krijgen tussen mdf en band. Als je die machine niet hebt mag je met tix, een vlakfrees en kantenfrees aan de gang. Met nog steeds de kans op zichtbaarheid eens afgelakt. En als je het met de hand doet is het denk ik net zo snel om goed te schuren p180 en dan met SPUITplamuur erop te rollen (dus niet met spuitbus dat is zonde van alles wat er naast nevelt en nog meer schuurwerk) daarna p320 schuren en klaar.

Gr

Ps ken trouwens bedrijven die van grundierbant weer terug gegaan zijn naar kanten schuren vanwege teleurstellende resultaten met grundierband. Dat zegt het eigenlijk al; grundierkant is ook niet alles
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik weet niet of ik namen mag noemen maar ik koop het bij Medomat (Ostermann). Ik heb een eigen bedrijf en koop het daar inderdaad bedrijfsmatig.
Ik lijm het er op met een kantenlijmer. Het wordt gelijmd, vlak gefreesd en tevens komt er een radius aan. Het is dus niet veel werk met de machine.
Als je geen machine hebt kun je het ook lijmen met speciale lijm voor kantenband en klemmen met kantenfixen of gewone lijmklemmen. De overstekende randen kun je frezen met een kantenfrees en eventueel met een scherpe beitel nabewerken. Als je secuur werkt zie je nauwelijks/geen randen tussen het MDF en het band. Na aflakken helemaal niet meer.
Het grundierband is te verkrijgen in verschillende diktes en breedtes. Ook 22mm is te verkrijgen. Het is altijd wel aan te bevelen een proefstukje te lakken en kijken of het goed gaat. Tot nu toe is dat bij mij nog steeds het geval geweest.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Het maakt ook veel uit welke mdf je gebruikt. persoonlijk schilder ik eerst de kopse kanten een keer met een goed vullende grondverf en schuur het daarna pas. plamuur gebruik ik zo weining mogelijk
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Er is ook lakplamuur, een dikke grondverf, of dunne plamuur in pot, kun je gewoon met de kwast aanbrengen en daarna schuren.

Cas
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Ocans11,

Dat is inderdaad in diverse breedtes en diktes verkrijgbaar ook in 22mm.
Ik koop het zelf in bij Medomat. Ook Dozon heeft dat in het assortiment zitten.
Meestal heb ik wel wat op voorraad. Als het om een paar meter gaat stuur me dan een PB-tje.
Als je meer wilt kan dat ook.

Grt. Marteie
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Scheppie,

Als je de kopse kanten van het MDF vlakfreest na het zagen zie je geen naad. Je kunt het band er machinaal oplijmen of met een speciale kantenlijm. Dat is een soort witte houtlijm die snel droog is. Ik zou geen bisontix of iets dergelijks gebruiken. Dat geeft geen strak resultaat. Je hoeft alleen het MDF in te strijken. Daarna het grundierkant erop klemmen met lijmklemmen.
Ik gebruik altijd 2 mm. De overstekende randen haal ik in één keer weg met een kantenfrees.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Renault,

Kun je iets meer vertellen over de bedrijven die teleurstellende resultaten hebben met dat grundierkant ? Ik gebruik het nog steeds tot volle tevredenheid. Het moet natuurlijk wel goed verwerkt en gegrond worden.

Grt. Martie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.