Nieuw hout (vuren) oud maken (grof, groeven, etc)

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Wie weet er een manier waarop ik nieuw vuren kan verouderen?

Het vergrijzen/verouderen met ijzeracetaat pas ik vaak toe.
Nu wil ik vlak/glad hout echter een oude look geven.
Denk aan groeven, butsen, kieren etc.

Is dit alleen mechanisch mogelijk, of bestaat er ook een chemische behandeling?

De look die ik zou willen:
unnamed.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
begin met ruw hout in plaats van geschaafd.
ik denk dat je met zand stralen een resultaat kan krijgen dat hier redelijk op lijkt,
(of een paar maanden langs het strand in weer en wind zetten)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Even geleden maakte ik van geschaafde wagonplanken een wandbord. Ik heb gebruikt gemaakt van een roterende staalborstel voor de boormachine, beitels, haakje om de nerf uit te krassen en een gasbrander. Hiermee haal je goede resultaten mits je maar met het hout mee gaat.

WP_20150411_14_56_35_Pro.jpg

WP_20150411_14_56_47_Pro.jpg

Branden voor en na:

WP_20150417_12_51_34_Pro.jpg

WP_20150417_13_15_31_Pro.jpg

Oakley (4 van 1).jpg
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Even geleden maakte ik van geschaafde wagonplanken een wandbord. Ik heb gebruikt gemaakt van een roterende staalborstel voor de boormachine, beitels, haakje om de nerf uit te krassen en een gasbrander. Hiermee haal je goede resultaten mits je maar met het hout mee gaat.

Dat ziet er heel netjes uit!
Het branden heb ik nog nooit geprobeerd, zal ik eens doen.
Verder inderdaad maar gewoon de staalborstel hanteren dus.

begin met ruw hout in plaats van geschaafd.
ik denk dat je met zand stralen een resultaat kan krijgen dat hier redelijk op lijkt,
(of een paar maanden langs het strand in weer en wind zetten)

Alle drie de opties kan ik helaas niks mee. (moet het wellicht met een knipoog lezen?)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Je kan ook wat geconcentreerd zwavelzuur erop spuiten. Even laten inwerken en goed afspoelen.
Zo testen wij de demisters van de absorptietorens in de zwavezuurfabriek (een zogenaamde sticktest). Een lange vuren stok erin steken, na vijf minuten wordt de stok er weer uit gehaald. Als de demisters zuurmist doorlaten kleurt het hout zwart en wordt het iets aangevreten.

Wel de juiste pbm's gebruiken!!!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.