Tuinmeubilair.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zoals beloofd wat foto's van tuinmeubilair:

Op een gegeven moment kreeg ik veel vraag naar steigerhouten tuinmeubelen. Die vind ik zelf niet mooi, veel te lomp en te recht. Ik heb zelf een model ontworpen waar ik wel vrede mee kan hebben, minder zwaar uitziend, beetje sierlijkheid in geprobeerd te brengen terwijl het wel echt een steigerhout uitstraling heeft. Wel veel meer werk dan een recht-toe-recht-aan steigerhouten meubel, maar daardoor ook veel leuker om te maken.

Omdat de stoelen ook bij dit model te groot en log zijn ben ik op zoek gegaan naar een wat minder zwaar uitziend model. Dat is uiteindelijk een model geworden wat Kreg als bouwtekening gratis aanleverde, maar wel weer met wat aanpassingen, zoals de zithoek en het formaat.

Alles wat ik maak voor buiten staat standaard in de impraline en wordt daarna naar wens verder afgewerkt met beits, verf of lak. Van het bouwproces heb ik geen foto's, maar het is geen hogere timmermanskunst, eea spreekt wel voor zich denk ik. De stoel is met behulp van de Kreg jig gebouwd zodat er geen schroeven in het zicht zitten, maar het kan natuurlijk ook op zijn JBF's door de voorkant geschroefd worden.

Één ding: ik heb best veel tijd gestoken in het ontwerp van het bankje, prototypes gemaakt, kost allemaal geld maar dat verdien ik terug door de verkoop er van. Wil je onderstaande modellen voor eigen gebruik namaken, absoluut geen probleem. Gaat iemand er commercieel mee aan de slag dan zou ik dat bijzonder vervelend vinden.

De foto's:

tuinbank 1.jpg

tuinbank 2.jpg

tuinbank 3.jpg

tuinstoel 1.jpg

tuinstoel 2.jpg

Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuwe "lijn" tuinmeubilair, waarbij het steigerhout geen rol meer speelt. Als dat eenmaal bedacht en gemaakt is zal ik het hier laten zien.

Groet, Rob.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Als ik-verteller mag hoe heb je die latjes bevestigd op de stoel mechanisch ( schroeven of dergelijke) of chemisch ( lijmen)?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heckemann,
Waardering voor uw werk, maar wij hebben op onze school al een 2-tal jaar na elkaar eigenaardige modellen gemaakt.
In België is dit al een tijdje aan de hang, voornamelijk in West-Vlaanderen.
Commercieel is dit bij ons al te vinden hoor.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Die kreg jig ziet er mij wel iets enorm handig uit zeg. Maar verslijten de boren niet te sjaal door contact met het ijzer van de mal?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@SamR: Nee, dat valt erg mee. Ik doe nu al bijna een jaar met één boor en ik gebruik het ding tamelijk veel. Een nieuwe boor kost trouwens ook niet de hoofdprijs. De metalen kraag is ook erg slijtvast, ik zie nog geen spoor van slijtage.

Groet, Rob.

- - - Updated - - -

Heckemann,
Waardering voor uw werk, maar wij hebben op onze school al een 2-tal jaar na elkaar eigenaardige modellen gemaakt.
In België is dit al een tijdje aan de hang, voornamelijk in West-Vlaanderen.
Commercieel is dit bij ons al te vinden hoor.

Dat zal best, maar dan nog. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een ontwerp van me terugzie op marktplaats en dan vaak op zijn janboerenfluitjes, slordig in elkaar geniet. Kan er weinig aan doen, maar het ergert me wel. Dat is ook een reden waarom ik hier niet al te kwistig ben met foto's van nieuwe werken.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Leuk stoeltje, de gebruikte techniek zal WR1944 wel aanstaan :)

Je bankje is in ieder geval een stuk sierlijker dan gebruikelijk. We zijn het geloof ik wel eens over steigerhout.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ook ik ben het met je eens over steigerhout ;).
Wat niet wegneemt dat dit heel elegant en goed uitgedacht is.

Eén ding zou me wel zorgen baren, da's het schroeven van langs achter.
Geen schrik dat er latjes krom gaan trekken, en zo van de schroef afkomen? Lijkt me geen probleem het eerste jaar, maar op termijn is dit misschien een risico?
Het zal natuurlijk wel schelen dat door het Kreg-systeem de schroeven een beetje schuin zitten, dat maakt het weer sterker.
De armleuningen van de bank vind ik ook nogal breed, ook hier vind ik kromtrekken nogal een risico...
Dit is zeker niet bedoeld als kritiek hé, ik schrijf enkel op wat er in me opkomt wanneer ik de foto's bestudeer.
Heb zelf te weinig ervaring met steigerhout voor buiten om zeker te zijn van wat ik zeg, maar misschien is er iets zinnigs bij ;)

Sinds enkele jaren krijg ik ook regelmatig een verzoek om iets uit steigerhout te maken, maar ik begin er gewoon niet aan.
Zoals je zegt: om een iet of wat aanvaardbaar resultaat mee te halen moet je er veel tijd in gaan steken, heb er gewoon geen zin in ;).

Steven
 
Laatst bewerkt:

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ok de combo bank en koffer op wieltjes ga ik toch even stelen van je :) ga ze wel in palletenhout moeten maken want alle steigerplanken die ik hier heb zijn 5 cm en dat gaat wat te veel van het goede zijn .
trouwens idd een veel eleganter ontwerkp dan gebruikelijk
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Steven: kromtrekken valt wel mee. Alles is geïmpregneerd met impraline en dat voorkomt het indringen van vocht. Hetzelfde doet de beitslaag die er ook nog overheen zit. Tot op heden heb ik weinig klachten. Lostrekken van de schroeven, idem, tot op heden geen problemen mee ondervonden. In eerste instantie wilde ik de Kregverbindingen ook nog lijmen, maar dat lijkt niet eens nodig.

@Blackarmor: Ga gerust je gang :) Met pallethout kan je de bank goed bouwen. Als hij af is, laat dan eens een foto zien?

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.