Nieuwe Festool TS55

WR1944

Oud hout
Toen ik aan een tweede zaag dacht om op de MFT te gebruiken omdat m'n TS55 in de zaagtafel zat wilde ik in eerste instantie naar een iets goedkopere oplossing dan een Festool. Het werd een Makite 6000. Die zaag leek in veel opzichten op de TS55 en werkte zeker even precies. Edoch, na een paar jaar merkte ik een vreemde manier van aanlopen bij het starten. De zaag leek geen kracht te hebben en ik begon die typische geur in m'n neus te krijgen van oververhit pertinax. En ja hoor, er kwam een kringeltje rook uit de koelsleuven. Ik schakelde de zaag uit en liet het afkoelen. Bij de volgende keer inschakelen kwam er na een paar tellen weer rook uit en dat werd snel ernstiger. Conclusie: de zaag is voor wat betreft de electronica toast.

Ik heb een tijdje lopen dubben wat te doen. Kwa prijs ligt de Festool wel hoger maar ook weer niet zoveel. En nu het hier uitbundig voorjaar is heb ik ook weer zin om een al wat langer sudderend project op te pakken: een aanvulling op de reeds gemaakte keukenkasten. De rokende Makita had me wel een beetje schichtig gemaakt zodat ik bij de lokale Woodcraft ging informeren. En zo kwam het dat ik rond het middaguur m'n TS55 plus een 1400 mm in ontvangst kon nemen. De zaag ziet er wel wat geavanceerder uit dan m'n bestaande van een kleine 10 jaar oud. Maar ik zie deze en andere Festool producten niet zo snel in rrok opgaan. Ik ga de Makita uit elkaar halen en zien wat er allemaal verbrand is. Misschien is een nieuwe printplaat het enige dat de geest heeft gegeven. Dan is het euvel snel verholpen als ik zo'n plaatje kan bestellen. Dan heb ik in ieder geval een back-up.

P1010202q.jpg

P1010203q.jpg

M'n komende keukenproject bestaat uit drie onderkasten van 500 breed, één bovenkast die de ruimte tussen de onderkast en het plafond gaat vullen en twee bovenkasten van elk 500 hoog die ook tegen het plafond komen. Het gaat allemaal in Ikea stijl. Ik maak daartoe een spreadsheet aan met de preciese maten van elk onderdeel. Dan wordt elk onderdeel gezaagd waarbij ik voor gelijke maten de MFT maar één keer hoef in te stellen. Dat wordt weer een hoop multiplex sjouwen vanuit de Home Depot.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Toch wel een beetje lullig van die Makita om de geest te geven na zo een korte tijd.:( terwijl die oude Festool onder de MFT tafel nog steeds zijn werk goed doet.
Maar ja, nu maar afwachten of deze Festool net zo goed is als die oudere generatie.

Ben wel weer benieuwd naar jou komende projecten in Ikea stijl.;)
Laat de plaatjes maar weer komen, groeten :).
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de Makita open gemaakt maar ik heb nergens brandsporen of verhitte delen gevonden. Ik heb de electronische regeling besteld met de gedacht dat dat het meest kwetsbare deel is. De rotor leek me in goede staat. De isolatielak was nog mooi glimmend. Ik kon niet alles van de stator bekijken zodat daar misschien het euvel kan liggen. Die stator zat te stevig in het huis geperst. Het wordt dus afwachten.

Ik heb goede verwachtingen van de Festool. De electronische beveiliging is goed op orde. Dat heb ik al bij diverse gereedschappen kunnen testen. ;) In huize WR moet hard gewerkt worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.