Kruishout: waar op letten/welke

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Begin een beetje tabak te krijgen van het gedoe met potlood,Blokhaak en lineaal bij het maken van bv penngat verbindingen. Nu zijn er diverse Kruishouten te koop, enkele, dubbele en metalen van Veritas, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.

Dus de vraag is,waar herken je een goed en handig Kruishout aan?
 
P

Pel

Guest
Ik heb het enkel en het dubbele kruisstaal van Veritas, en ik moet zeggen tot volle tevredenheid, doordat er een heel fijn streepje door het stalen wieltje gemaakt wordt wat je met een scherpe potlood mooi over kunt trekken. Het werkt m.i. nauwkeuriger als een houten kruishout waar een spijkertje dient als markering.

Groet Pel.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ook ik heb heb de kruisstaal van Veritas met micro instelling, fijn ding om mee te werken en een mooie scherpe lijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik gebruik een houten nog van de lts (nooitgedacht)

schaalverdeling is allang afgesleten als hij er ooit op stond.
Maar dat maakt niet uit als je nauwkeurig wilt werken meet je toch alles met het zelfde gereedschap.
in mijn geval een timmermans duimstok.
het gaat er namelijk niet om dat hoe groot iets exact is maar dat op of in elkaar past.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Chenak Dat is inderdaad een heel epistel over een Kruishout. Kort door de bocht, gaat zijn eerste voorkeur uit naar de klassieke modellen van hout met stalen pennen en in sommige gevallen, vooral bij heel fijn werk, komen de metalen met een snijschijfje in beeld.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Chenak Dat is inderdaad een heel epistel over een Kruishout. Kort door de bocht, gaat zijn eerste voorkeur uit naar de klassieke modellen van hout met stalen pennen en in sommige gevallen, vooral bij heel fijn werk, komen de metalen met een snijschijfje in beeld.

Maar hij is niet altijd consequent:
https://paulsellers.com/2012/04/veritas-markingmortise-gauge-review/

In deze review is hij een stuk positiever over de Veritas.
Het ideale van de single marking gauge van Veritas is de fijninstelling met schroefdraad. Dat werkt perfect en veel makkelijker als het schuiven van een kruishout.

Groet,
Hans
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ben uiteindelijk toch gegaan voor de dubbele versie van Veritas. Ik heb hem alleen nodig voor het preciese werk en dan lijkt deze mij toch het meest geschikt. Het is een solide preciesie instrument, ga hem binnenkort gebruiken.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Rene,
Misschien nu te laat, maar het enkele kruisstaal van Veritas is veel nauwkeuriger/makkelijker in te stellen dan het dubbele door het schroefsysteem. Het dubbele gebruik ik alleen voor het uitzetten van pennen/gaten.
Groet,
Hans
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Chenak Ik heb daar wel over getwijfeld, maar ik zal hem vooral gebruiken voor het uitzetten van pennen en gaten en het aftekenen van railposities op laden. Doe ik nu met een blokhaak of duimstok.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
ik gebruik een houten nog van de lts (nooitgedacht)

schaalverdeling is allang afgesleten als hij er ooit op stond.
Maar dat maakt niet uit als je nauwkeurig wilt werken meet je toch alles met het zelfde gereedschap.
in mijn geval een timmermans duimstok.
het gaat er namelijk niet om dat hoe groot iets exact is maar dat op of in elkaar past.

Zo doe ik het ook en het werkt nog steeds goed. De mijne zijn inmiddels 45 jaar oud (enkel + dubbel). Met een wiggetje. Maat oké: dan een klein tikje op de wig (door met het kruishout op de werkbank te slaan) en klaar is Kees. Ik heb ook een hele mooie van Ulmia. Dubbel kruishout, schroefspindel en vastzetschroef. Maar de kraspennen vind ik niet zo fijn als die van Nooitgedagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.