Nieuwe verse stammetjes gekocht: soort van den/spar wel zonder hars

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, is er iemand die me exact kan vertellen welk soort van hout dit is? Ik heb het zondag gekocht bij een verre buur, kreeg het eigenlijk gratis maar dat wilde ik niet en gaf hem daarom € 10 voor deze vier stammen. Hoogte 400 mm en dikte van 400 tot 500 mm. De grootste weegt (nat) +/- 65 kg en vond ik dan toch net iets te zwaar om op mijn draaibank te krijgen, daarom heb ik hem in twee gedeeld, het hart zat niet in het midden en nu heb ik als eerste het grootste stuk op de bank staan. Het zal een soort van den/spar zijn gelukkig zonder hars anders had ik het niet gewild, het is ook fijn generft en zo te zien al veel jaren oud. Ondanks het flinke stuk en brut gezaagd kan ik het toch laten draaien op 500 tr/min. Morgen ga ik eraan beginnen, het zal een flink kommetje worden denk ik. Als het klaar is zal ik het wel laten zien. Gr StefanIMG_2151.jpgIMG_2152.jpgIMG_2153.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Tuoh, grenen ? deze bomen zijn in Belgisch Limburg afgedaan, ik wist niet dat grenen en België groeide, dacht enkel in Noorwegen :rolleyes:
maar het ziet er wel mooi hout uit en het geurt "lekker" , bedankt voor uw reactie.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Tuoh, ik heb de naam die u mij gegeven hebt eens opgezocht op Wikipedia, daar schrijven ze dat deze pinus sylvestris veel hars heeft, wel het hout dat ik hier heb heeft géén hars ??? Kan je dit verklaren ? gr stefan
 
Op dit ogenblik zijn wij in de houtzaagmolen De Salamander voor een uitbreiding potdekseldelen aan het zagen van verse oostenrijkse dennen (of te wel grenen).
Je ruikt wel de hars maar op het hout zelf kom je het niet tegen.
Bij het draaien van het hout komt als het goed is een harsgeur te voorschijn.
Volgens mij is het n.l. ook grenen
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
bedankt voor jullie reacties, ik hoop ook echt dat ik morgen geen hars tegenkom, zou slecht zijn voor beitels en draaibank he, ben benieuwd hoe dit hout zal draaien, ik zal het jullie laten weten. gr stefan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.