Circle jig (forumlid met CNC machine omgeving Enschede gezocht!)

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Heel interessant draadje, dit! Slim idee, om een kopieerring te gebruiken in een nauwsluitend gat.
Vraag 1: Je hebt een draaipunt nodig, toch? Zie ik daar een schroefje? Hoe voorkom je dat hier speling op zit of komt?
Vraag 2: Stel voor dat je dit in een redelijk aantal laat laseren of cnc-en voor een groepje geïnteresseerde forummers, enig idee van de kosten? Ik zou er wel 1 willlen hebben, misschien 't liefst in alu of rvs.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Bij een gat is de buitenkant van de frees hetgeen de maat bepaald, dit gat is in totale diameter 2 x de diameter van de frees groter dan de cirkel die je uitsnijdt, bij gebruik van een 10mm freesje.
Dus als je een gat van 100mm maakt zal de circel die eruit valt 80mm zijn, buitendiameter minus 2 maal dikte van de frees..
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik ben nog even verder aan het spelen met het AI bestand.

Heel interessant draadje, dit! Slim idee, om een kopieerring te gebruiken in een nauwsluitend gat.
Vraag 1: Je hebt een draaipunt nodig, toch? Zie ik daar een schroefje? Hoe voorkom je dat hier speling op zit of komt?
Vraag 2: Stel voor dat je dit in een redelijk aantal laat laseren of cnc-en voor een groepje geïnteresseerde forummers, enig idee van de kosten? Ik zou er wel 1 willlen hebben, misschien 't liefst in alu of rvs.

1. Dat is inderdaad een goed punt. (en overigens bij iedere vorm van het frezen van cirkels een probleem) Nu heb ik een licht opgeschuurd boutje gebruikt, maar een op maat gemaakt stukje kunststof zou beter zijn.
2. In deze vorm kost het snijden ex. materiaal 12 euro. Bij Fablab Enschede kan geen metaal worden gesneden.

Bij een gat is de buitenkant van de frees hetgeen de maat bepaald, dit gat is in totale diameter 2 x de diameter van de frees groter dan de cirkel die je uitsnijdt, bij gebruik van een 10mm freesje.
Dus als je een gat van 100mm maakt zal de circel die eruit valt 80mm zijn, buitendiameter minus 2 maal dikte van de frees..

Precies!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.