Longbow

P

Pylk

Guest
Op dit moment bouw ik zelf geen bogen meer, mijn boot neemt houdt me daarvan af, maar als ik een site tegenkom neus ik hem altijd even door.
Deze site is het bekijken waard: Longbow bouwen
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Zeer mooi!

Heb jij deze gemaakt? En/of heb je foto's van je zelfgemaakte bogen?

Ik wil ook eens zoiets maken... Maar dit soort duidelijke pagina's zijn schaars :)
 
P

Pylk

Guest
Nee, deze niet ik heb wel andere bogen gebouwd, meestal van essen met bolletrie of Surinaams Groenhart. Ik heb veel aan deze Duitse site gehad.
 
P

Pylk

Guest
Eiken is niet geschikt voor bogenbouw, daar heb je langnervig hout voor nodig. Ik gebruikte voor mijn eerste boog meranti dat schoot lekker ver, vond ik toen. Helaas begon de nerf te breken doordat meranti slecht tegen de schokken kan.
Vervolgens ben ik wat literatuur- en internetonderzoek gedaan. Ik heb een aantal bogen van met een backing (binnenkant) van bolletrie en een buitenkant van essen gelamineerd. Dat schoot nog beter, zo'n 200 m: het zijn wel echte wapens dan. Ik heb ook wat geëxperimenteerd met bamboe, dat was ook leuk werk. Op de Duitse site van mijn vorige post kun je daar veel over vinden.
 
P

Pylk

Guest
Hoeveel pond is die boog?
Dat hangt ervan af hoeveel jij wilt trekken, 30 pond is al behoorlijk stevig. Hoe meer je de boog tilleert hoe lichter de boog wordt. Voor mijn eerste boog zou ik niet zwaarder dan die 30 pond gaan. Als je een uurtje schiet, dan schiet je al gauw een stuk of 80 keer. 80 keer 15 kg is een goede armspier oefening :p
Je vindt hier veel informatie over bogenbouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.