Er zij licht

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik had nog een paar stukken moeras-eik over met scheuren en al.
Ging mij een lampje branden............in de draaibank - uitboren - en toen ontstonden deze twee duistere jongens.
afm:10x10x5 afgewerkt met IKEA paraffineolie.

P4230001.jpg

vr.gr. Jan Pranger.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Moeraseik (ook wel Veeneik, Morta of Bog Oak genoemd) is eikenhout dat duizendenjaren in het veen gelegen heeft

Hier moet ik als bosbouwer toch een kleine kanttekening maken. Moeraseik is een gewone (in NDL en BE exoot) boomsoort, naast de zomereik, wintereik, steeneik, Amerikaanse eik. Het is dus niet zo dat moeraseik eenzelfde benaming is voor veeneik of Bog Oak. Pas als een van deze eiken zo lang in het veen hebben gelegen krijgen ze deze naam...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
oh kijk, weer wat bijgeleerd :)

Is moeraseik dan gewoon als pas geoogste boom zo zwart? Of is de benaming in de startpost niet specifiek genoeg en gaat het hier om een veeneiken moeraseik?
Of - wat ik vermoed - wordt het onderscheid gemaakt tussen "moeraseik" en "moeras-eik" en is er gewoon wat lexicale verwarring over de benamingen?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hier moet ik als bosbouwer toch een kleine kanttekening maken. Moeraseik is een gewone (in NDL en BE exoot) boomsoort, naast de zomereik, wintereik, steeneik, Amerikaanse eik. Het is dus niet zo dat moeraseik eenzelfde benaming is voor veeneik of Bog Oak. Pas als een van deze eiken zo lang in het veen hebben gelegen krijgen ze deze naam...

Bedankt ik dacht al de moeraseik die ik gezaagd heb zag er toch helemaal niet zo uit
nu begrijp ik dat Jan waarschijnlijk veeneik heeft gebruikt mvg tom
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie exemplaren Jan.
Hoe simpel houtdraaien tot een zeer mooi eindresultaat kan komen.
Heel tof Jan.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Misschien had ik het beter mooreik moeten noemen:eik uit het moor/moeras/veen.
Zeker de buitenkant is zwart en bewerkt met olie gitzwart. Uithollen/schuren en boren geeft veel zwart stof. Stofvrijgemaakt geeft het niet af. De binnenzijde van de boom is iets lichter van kleur en net zo hard als normaal eiken.
Het stuk is opgebaggerd bij het sloten schonen in de Noordoostpolder. De drooggemalen Zuiderzee, waar nu de bloembollen in volle bloei staan. Er is een route van ongeveer 80km langs deze akkers. Dus wie wat moois wil zien".....
Vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zo dus. Even een paar foto's van de tulpenroute.
Veel plezier bij het kijken.
Die molen kon niet zo goed tegen de storm. Is groene stroom toch niet zo sterk??
vr.gr. Jan Pranger.

P4210010.jpg

P4210009.jpg

P4210008.jpg

P4210007.jpg

P4210002.jpg

P4210001.jpg

P4210004.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
:rolleyes:Ja hallo, Kom ook eens even naar de Bollenstreek.
25 april bloemen corso.
Bijna altijd gelijktijdig met de Demodag Van Radius.

Aaaarrrrgh Bloemencorso.. Heul gezellig en leuk, maar als je nog iets moet, kan niets.. Ik vrees nu al voor m'n terugrit Lisse in morgenmiddag... :p
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
oh kijk, weer wat bijgeleerd :)

Is moeraseik dan gewoon als pas geoogste boom zo zwart? Of is de benaming in de startpost niet specifiek genoeg en gaat het hier om een veeneiken moeraseik?
Of - wat ik vermoed - wordt het onderscheid gemaakt tussen "moeraseik" en "moeras-eik" en is er gewoon wat lexicale verwarring over de benamingen?

Het hout van moeraseik is niet zwart, tenzij je het hout na verzagen gaat roken ofzo. Het kan wel soms wat donkerder zijn. De omschrijving veeneiken moeraseik komt misschien beter in de buurt. Het is wrschl een woordverwarring, maar het blijven twee verschillende zaken:

- Moeraseik oftwel Quercus palustris (zo is lat. benaming van zomereik: Quercus robur en van wintereik: Quercus petrea) is een uitheemse loofboomsoort die oorspronkelijk uit Amerika komt.

- Veeneik of moeras-eik is geen soort, maar eerder 'een' eik die lange tijd (weet niet hoe lang minimaal) in het moeras of veen ligt. Ik zeg 'een' eik aangezien het over zo oude bomen gaat. Daarom ga ik er van uit dat dit lokaal inheemse soorten zijn aangezien de eerste moeraseiken in de BE en NDL pas eind 1800 werden aangeplant...stel dat er in 1880 zo'n eik werd geplant, dan moet ie vrijstaand al minimaal 60 jaar groeien om iet of wat omtrek te hebben. Dan zijn we 1940. Stel dat ie dan plots in het veen of moeras terecht komt, dan heeft ie nog maar 70 jaar om te 'conserveren'. Ik ken hier te weinig van, maar dat lijkt me wat kort?
Daarnaast is moeraseik, in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, niet geschikt voor moerassig gebied...
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nog even wat foto's:
- stuk stam en een gezaagd stamgedeelte voor een schaal (deze komen uit Noord-Duitsland)
- brokken eik - één stuk voor de helft bewerkt met paraffine (zie donkerder gedeelte) - en het sfeerlichtje (komen uit de polder) voorheen deel uitmakend van de Zuiderzee, waar de IJssel in uitkomt (Deltagebied met moeras en overstromingen - rampgebieden als Kuinre, Giethoorn. Nijeveen waarheen het zeewater werd opgestuwd bij stormweer - zie ook de geschiedenis van het Unesco "Werelderfgoed Schokland": een voormalig eiland dat nu in de NO polder ligt.
vr.gr. Jan Pranger.
Trouwens ook een mooie rit: Eiland Schokland met kerkje en mooie wandelroute - bloembollen/polderlandschap NOP - en Ir.Woudagemaal (ook werelderfgoed) grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld te Lemmer - uitrusten in Lemmer waar de bootjes door het dorp varen. Het gerucht gaat dat daar ook wel eens een houtdraaier ronddwaalt.................

.P4240002.jpg

P4240001.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.