wandkast van multiplex

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo,

Ik ben bezig met een wandkast. De wandkast wordt gemaakt van berkenmultiplex. De lengte van de kast zal 4,8 meter worden. Het multiplex is 24mm dik. Echter is de langste plaat die ik kan vinden 3,05meter.

Hoe zou ik de horizontale delen kunnen maken? Hebben jullie suggesties. Vrijuit denken is gewenst!

Min eerste idee was om de langere planken te maken uit delen 12mm dik en die te verlengen door twee delen verschoven op elkaar te verlijmen en boven en onder de restruimte op te vullen door daar ook een kortere plaat van 12mm dik te lijmen.

Alvast dank!

Vincent
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2016-03-11 at 14.45.03.jpg
    Screen Shot 2016-03-11 at 14.45.03.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 378

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Ik heb dat ook zo gedaan bij een wandmeubel hier in huis en dat ging prima, oersterk! Bovendien geven de verticale planken bij jou waarschijnlijk meer dan genoeg ondersteuning om het geheel in vorm te houden! Succes met je wandkast, ziet er mooi uit!
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor je bevestiging. Had jij ook 12+12=24mm gemaakt? Gaat 12+12 goed qua sterkte?

Bedankt!

Ik heb dat ook zo gedaan bij een wandmeubel hier in huis en dat ging prima, oersterk! Bovendien geven de verticale planken bij jou waarschijnlijk meer dan genoeg ondersteuning om het geheel in vorm te houden! Succes met je wandkast, ziet er mooi uit!

- - - Updated - - -

Ja, dat ga ik zeker proberen, dat is inderdaad het mooiste!

Dank!

Probeer zo uit te komen dat de naad steeds bovenop een staander komt.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Let op dat berken multiplex van 3,05 m lang meestal CP/CP kwaliteit is.
Niet echt geschikt voor blank werk, tenzij je al die proppen mooi vindt.
En wordt meestal beplakt of geschilderd, maar is wel in 24 mm leverbaar.

Kwaliteit B/BB is in 24 mm en max. 2,44 m lang leverbaar.
Kwaliteit BB/BB is in 24 mm en max. 2,5 m lang leverbaar.
E.e.a. volgens info Iboma/Baars & Bloemhoff.

Als je 2 keer 12 mm op elkaar plakt, zie je in het midden een afwijkende laagdikte, want daar zitten 2 topfineerlagen op elkaar.
Als je een perfectionist bent, stoort je dat.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
een tip: zet de modules recht vòòr eindmontage, in de kamer van bestemming :).

Hoe ga je trouwens de laatste/bovenste module fixeren? Ik zie geen pasplaat boven, noch een plint onder. Pocket-holes?
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor de tips.

Geen probleem als de platen kleiner zijn dan 3.05 meter, als ik de horizontalen toch ga verlijmen....

Die twee toplagen, daar zeg je eens wat. Dat is niet fraai.

Heb jij nog een ander idee om aan 3,8m strekkende lengte te komen. Ik kan me ook voorstellen dat ik af en toe een schot dubbel en daar bovenop twee platen laat samenkomen en laat rusten van 24 dik.

Ik ben van plan per laag rechts links en ergens in het midden Clamex S toe te passen. Daarmee sluit ik dan de overige schotten op. Die schotten hebben boven en onder een groef, die je dan zo over een paar lamellos schuift die in de boven en onderplaat zitten gelijmd.

Let op dat berken multiplex van 3,05 m lang meestal CP/CP kwaliteit is.
Niet echt geschikt voor blank werk, tenzij je al die proppen mooi vindt.
En wordt meestal beplakt of geschilderd, maar is wel in 24 mm leverbaar.

Kwaliteit B/BB is in 24 mm en max. 2,44 m lang leverbaar.
Kwaliteit BB/BB is in 24 mm en max. 2,5 m lang leverbaar.
E.e.a. volgens info Iboma/Baars & Bloemhoff.

Als je 2 keer 12 mm op elkaar plakt, zie je in het midden een afwijkende laagdikte, want daar zitten 2 topfineerlagen op elkaar.
Als je een perfectionist bent, stoort je dat.
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor de tip.

Ik wil alles met Clamex S fixeren (een paar punten per laag). De rest van de schotten met lamellos.

Wat bedoel je precies met "zet de modules recht vòòr eindmontage, in de kamer van bestemming"?

een tip: zet de modules recht vòòr eindmontage, in de kamer van bestemming :).

Hoe ga je trouwens de laatste/bovenste module fixeren? Ik zie geen pasplaat boven, noch een plint onder. Pocket-holes?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Alles in 24 mm wordt het wel een zware kast.
Nog aan de langs stabiliteit gedacht?
Je kunt een achterwand of koppelingen aan de muur/plafond toepassen.
En een plintje onder/boven staat wel zo mooi en is ook praktisch ivm. uitvlakken van de vloer.
Kast kun je inderdaad in elkaar zetten met Clamex of Divario of heb je die niet voor een Lamello Top?
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor je idee.

Inderdaad moet er nog een plintje komen, onder, want er is verloop aanwezig.
Bovenplaat wil ik zo dicht als kan tegen plafond aan werken.
Stabiliteit middels fixeren aan wand. Maar heb er nog niet een sjieke oplossing voor gevonden...

plintidee:

moormann-kast-egal.jpg




Alles in 24 mm wordt het wel een zware kast.
Nog aan de langs stabiliteit gedacht?
Je kunt een achterwand of koppelingen aan de muur/plafond toepassen.
En een plintje onder/boven staat wel zo mooi en is ook praktisch ivm. uitvlakken van de vloer.
Kast kun je inderdaad in elkaar zetten met Clamex of Divario of heb je die niet voor een Lamello Top?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.