OT: Doorslijpschijven, voor INOX of voor metaal.

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Sorry OT, metaal ipv hout, maar er is hier vast wel iemand di het weet.

Ik heb zitten googlen maar kom er niet uit.

Waarom zijn er speciale doorslijpschijven voor Inox (ik begrijp dat dat een bepaalde metaal soort is)? Ze zijn dunner in goedkoper. Is Inox zachter? Kan ik een gewone dikkere doorslijpschijf ook voor Inox gebruiken?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Roestvaststaal is harder dan gewoon staal en met een slijpschijf waar je eerder staal meegeslepen hebt moet je geen RVS gaan slijpen omdat je dan kans hebt dat er kleine staaldeeltjes achter blijven in je RVS die alsnog voor corrosie kunnen zorgen. Dus je doet er ook goed aan om alleen maar RVS te slijpen met de zelfde schijfjes want je kunt met rvs schijfjes ook gewoon staal slijpen natuurlijk en ze zijn ook vrij zwavel, chloor en ijzer . RVS kan op wat uitzonderingen na niet zo goed tegen chloor en zwavel verbindingen en ook niet tegen de al eerder genoemde ijzerdeeltjes uit staal .
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je hebt heel veel soorten doorslijpschijven, zowel dikke als dunne, voor staal, voor inox(rvs) of gecombineerd.
Je kunt beter voor jezelf uitzoeken wat je precies wilt doorlijpen.
Die dunne slijpen sneller, maar zijn ook eerder op.

kijk eeens op deze site, dan zie je de keuze.

http://www.slijpschijvenwinkel.nl/index.php?page=productgroepen&categorie=35

En ieder kiest op zijn eigen manier wat hij of zij fijn vind. In het werk wat ik doe, zowel rvs als staal gebruik in gecombineerde schijven van 1mm op de 125mm slijptol en 2,3mm op de 230mm slijptol.
Voor aluminium is het wel belangrijk dat je speciale voor aluminium neemt.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dus als ik een voorraadje dunnere goedkopere Inox schijven pak en die voor alles behalve aluminium gebruik?
Maar als ik ze voor anders dan Inox (RVS) gebruik ff markeren zodat dat niet meer op Inox zet?
Ze zullen wel goedkoper zijn omdat ze dunner zijn dus minder materiaal?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ik nu interessant vind is dat er gezegd word dat rvs harder is dan staal. Er zijn vele soorten rvs en om over staal nog maar te zwijgen. Dat rvs lastiger te bewerken is dan laag gelegeerd staal is mij bekend maar waardoor dat komt weet ik niet.
Ik dacht dat rvs taaier is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik koop de kleine 1mm schijfjes bij de action. Spotgoedkoop en goede slijpprestaties. Ze hebben er ook lamellenschuurschijven. Die zijn ook goedkoop maar ik vind de afname wat minder. Maar ze zijn voor af en toe een projectje prima.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Wat ik nu interessant vind is dat er gezegd word dat rvs harder is dan staal. Er zijn vele soorten rvs en om over staal nog maar te zwijgen. Dat rvs lastiger te bewerken is dan laag gelegeerd staal is mij bekend maar waardoor dat komt weet ik niet.
Ik dacht dat rvs taaier is.

dat is ook zo, RVS is zeker niet harder dan staal, eerder zachter. Daarentegen is het inderdaad wel taaier en daardoor vaak iets lastiger te bewerken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
RVS is over het algemeen inderdaad minder hard dan een gewoon stuk staal. De moderne PM soorten zijn een uitzondering: deze kunnen in sommige gevallen harder uitvallen als de "gewone" staalsoorten met een hoog koolstof gehalte. De dunnere uitvoering van slijpschijven is met name van belang voor de warmte ontwikkeling bij het doorslijpen van het materiaal: als je een dikkere doorslijpschijf gebruikt komt er meer warmte vrij. En aangezien diverse soorten RVS onder invloed van warmte de roestvaste eigenschappen kunnen verliezen wil je die extra warmte voorkomen. Dus gebruik je de dunne schijven voor RVS, en de dikkere voor staal (want die gaan langer mee).

@Wim:
Normaal RVS bevat "klonten" harder materiaal: de toevoegingen die de legering roestvast maken zijn meestal niet mooi verdeeld. Deze harde deeltjes zorgen ervoor dat het materiaal lastiger te bewerken valt als het vaak uniformere koolstofstaal.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Alleen het verkleurde materiaal is gevoeliger voor corrosie, het onderliggende schone materiaal behoud gewoon zijn eigenschappen. Schoonborstelen, schuren of etsen is daarom altijd noodzakelijk. Ze noemen dit interkristallijne corrosie. De samenstelling van het verkleurde materiaal is niet meer exact hetzelfde als het moedermateriaal, waardoor op de korrelgrenzen corrosie ontstaat. Dit fenomeen komt ook voor bij het lassen van RVS. Je ziet dan vaak roest op de verkleurde plekken als deze niet zijn schoongemaakt.


De reden dat RVS meer moeite geeft bij het slijpen, en dat daarvoor meestal dunnere schijven worden gebruikt is omdat RVS slecht warmtegeleidend is, in tegenstelling tot gewoon staal. Ik weet even niet meer of het nou het chroom of het nikkel is dat in RVS zit wat de warmtegeleiding zo beïnvloed.
Vandaar ook de hogere warmteontwikkeling van een dikkere schijf vermijden als dat kan.

Neemt niet weg dat er ook gewone staalsoorten bestaan die lastiger te slijpen zijn, bijvoorbeeld die gehard zijn.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Allen bedankt voor de verhelderende uitleg! Ik begrijp er nu een stuk meer van, ik neem dus maar wat van beide soorten schijfjes op voorraad aangezien ze toch spotgoedkoop zijn. Als ik ze in een noodgeval bij de Gamma oid moet halen dan zijn ze in verhouding flink duur dus ik leg een kleine voorraad aan :)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Onder invloed van warmte bind je de chroom aan de in het RVS aanwezige koolstof. De onttrekking van chroom zorgt voor het verlies aan roestvastheid. De reactie is soms overigens helemaal niet alleen oppervlakkig. De spanningen die erna ontstaan in het materiaal kunnen uiteindelijk leiden tot een breuk. Oppervlakkig schoonmaken is niet genoeg.

Zie bijv.
https://www.alurvs.nl/roestvast-sta...istallijne-corrosie-van-roestvast-staal_8780/
http://wetenschap.infonu.nl/techniek/126923-de-corrosie-van-metalen.html
etc.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik slijp tegenwoordig steeds minder vaak door. Zagen met de hand, decoupeerzaag of afkortzaag (aluminium) werkt meestal veel sneller en subtieler.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Onder invloed van warmte bind je de chroom aan de in het RVS aanwezige koolstof. De onttrekking van chroom zorgt voor het verlies aan roestvastheid. De reactie is soms overigens helemaal niet alleen oppervlakkig. De spanningen die erna ontstaan in het materiaal kunnen uiteindelijk leiden tot een breuk. Oppervlakkig schoonmaken is niet genoeg.

Zie bijv.
https://www.alurvs.nl/roestvast-sta...istallijne-corrosie-van-roestvast-staal_8780/
http://wetenschap.infonu.nl/techniek/126923-de-corrosie-van-metalen.html
etc.

Leon, alhoewel ik veel praktijkervaring heb, ben ik geen metallurg. De meeste hier op het forum trouwens ook niet. Alhoewel je gelijk hebt, probeer ik het een beetje Jip en Janneke te houden. Ik geef dan geen verkeerde informatie, en het blijft ook voor leken leesbaar. Metallurgie is een vak apart, daar hebben we hier op de TU een aparte faculteit voor.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Koker 100x100x4 mm?? Sneller zeker niet, wel sportiever :D

Breng er maar eentje langs, dan probeer ik het uit ;)

Vooral de Bosch decoupeerzaagjes zijn heel agressief. Als het staal niet te hard is, zou het zo maar eens sneller kunnen zijn dan slijpen. Ik werk niet veel met metaal, vooral strips en hoekprofieltjes.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Die test zou ik ook wel eens willen zien inderdaad, ik ben er bijna van overtuigd dat het in iedergeval even snel zal gaan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Reprozaag werkt ook goed bij staal, in rvs nog niet uitgeprobeerd wegens gebrek aan een dik stuk rvs.
De action heeft regelmatig dunne doorslijpschijven van 125 mm voor staal liggen. De standtijd is wat minder dan merkschijven, mja ze kosten ook maar een fractie.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@iedereenenniemand.
Kom maar 10 kokers 100x100x4 in verstek zagen met de hand. Ik denk dat je het na twee al,op geeft..
Snelste handbediende is Bewo,Kaltenbach of gelijkwaardig dan de slijptol met grote doorsnede en dan metaallintzaag en daarna beugelzaag. Die recipero en decoupeerzaag die worden veel te heet. bij een koker misschien, maar houden het niet lang vol.
Ik zal best wel een machine vergeten, maar dit is mijn ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.