Klein voorzettafeltje

Theo74

Actieve deelnemer
Tussen kerst en oud- en nieuw heb ik een klein tafeltje van amerikaanse walnoot gemaakt. Ik had deze vorm al eens gezien op een foto van kleine Bonsai boom tafeltjes. Van een ding heb ik wel spijt, dat ik niet gewacht heb tot de AF open was, om dikker hout voor het tafelblad te halen. Het onderste laagje is esthetisch niet perfect, maar ik ben er inmiddels al aan gewend. Maar goed wat begon als een experiment voor het maken van poten die 45 graden op een onderstel staan, werd uiteindelijk toch een afgerond project. Het uitdenken van de houtverbinding was het lastigste aan dit project. Ik merk dat ik heel vast zat in het denken van 90 graden verbindingen.

Dit project was weer een mooie kans om meer te leren over het gebruik van handgereedschappen, 90% van de bewerkingen zijn met de hand gedaan. Alleen het tafelblad heb ik haaks gezaagd met mijn afkortzaag en de pootjes heb ik op lengte gezaagd met de afkortzaag. Voor het inleggen heb ik de bovenfrees gebruikt, ik had toen nog geen langsgeleider voor mijn veritas grondschaaf.

Offertafel_204.jpg

Offertafel_205.jpg
Offertafel_206.jpg
 

Theo74

Actieve deelnemer
het resultaat mag er ook zijn.:D
Dank u wel

Mooi resultaat! Heb je ook een foto van de verbinding van de poot?
Die verbinding was nog een hele uitdaging, de poten zijn ongeveer 4cm bij 10cm. Gepriegel op de millimeter.
Offertafel_106.jpg
Ik ben alle foto's die ik gemaakt heb nog aan het nalopen, binnenkort plaats ik het project op mijn blog.

Mooi tafeltje. Je zou de onderste 'lip' van het blad minder spits of zelfs recht kunnen maken waardoor het optisch wat dikker lijkt.
Daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb de olie ook al aangebracht. Ik zou deze tafel graag eens in een groot model willen maken. Dan ga ik zeker een dikker blad maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.