Gezocht Haalmes

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Moet even een boom ontdoen van de schors. Handigste om dat te doen lijkt mij met een haalmes. Al even gezocht op marktplaats maar daar staan ze alleen maar in het zuiden van het land er op.

Te koop of te leen buurt van Zwolle, vertel het maar.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij is een bijltje of een froe (splijtijzer) handiger om een hele boom te ontschorsen. Een haalmes is vooral bruikbaar voor stukken hout die je, zeg maar, in een schaafpaard kunt vastklemmen, qua lengte en diameter.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Oké ik dacht in het groot een steekschop even vlijmscherp te maken. Maar voor de kleine stukje de hoekjes en de gaatjes het haalmes. Froe lijkt mij niet handig want je kracht komt van één kant. Verbeter me als het niet zo is. Trouwens een Acer waar de schors af mag.

De methode uit het filmpje wordt het monnikenwerk. ;)

 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb hier in bunnik nog wel een haalmes te leen of te koop
Niet echt om de hoek !
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het een verse esdoorn is trek je de schors er zo af.
Ik gebruik daar zo'n rood ding voor die je bij de boerenbont kan kopen.

image.jpg
Zoiets als dit.
 
P

Pel

Guest
Oké ik dacht in het groot een steekschop even vlijmscherp te maken. Maar voor de kleine stukje de hoekjes en de gaatjes het haalmes. Froe lijkt mij niet handig want je kracht komt van één kant. Verbeter me als het niet zo is. Trouwens een Acer waar de schors af mag.

De methode uit het filmpje wordt het monnikenwerk. ;)


Volgens mij is hij bang dat hij de beitel pijn doet.

Groet Pel.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Als het een verse esdoorn is trek je de schors er zo af.
Ik gebruik daar zo'n rood ding voor die je bij de boerenbont kan kopen.

Bekijk bijlage 44166
Zoiets als dit.

Klopt helemaal dit ding heb ik zelf 10 jaar gebruik om bomen te ontschorsen
en als je de stam op 2 balkjes rolt kan je daarna inderdaad de fijn afwerking met een haalmes doen
mvg tom
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Als de boom al even plat ligt gaat het ook heel goed met een hogendrukreiniger met vuilfrees
vuilfrees.jpg

(de voorste)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je mag die van mij wel lenen.

Elburg komt al meer in de buurt, dank je Jan. Ga morgen eerst eens voor proef een stukjes met de geslepen spade doen. Zo'n ding als hieronder. Als het niet wil rijdt ik even bij ons langs onze Welkoop om zo'n blauw ding in het rood op te halen. :D Boom ligt net en wil de schors er zo snel mogelijk af hebben. Dus vuilfrees gaat niet werken dus jammer genoeg.

Allemaal bedankt voor de reacties..................

Oja boompje hing vandaag vers gezaagd in de kraan en weegt ongeveer een kleine 3 TON. Gaan we niet met de hand draaien. :rolleyes: Acer is zo hard dat de pro zager een nieuwe ketting er op legde. Maar de nieuwe zaagde nog net zo slecht. Conclusie boompje was hard...............

schop_03_spade_edelstaal_www_worf-garten_nl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.